Ma 2017. november 22., szerda, Cecília napja van.

Eklavya (2007)

 

 

Hosszú ideje nem láttam ilyen hangulatos filmfelütést. Animációs formában játszódik le a Mahábhárata egyik története, ami Eklavyáról, a szolgalelkű íjászról szól. Ezt a kis kitérőt egy szokatlanul bizarr hangnemváltás („vér is lesz”) és Amitabh Bachchan védjegyének számító legendás bariton hang teszi emlékezetessé. A film vállalása nem kevesebb, mint az, hogy végigvigye ezt a példázatot a film főszereplőjének számító testőr sorsán (Big B alakításában) keresztül. Ez azért válik izgalmassá, mert a prológusban szereplő Eklavyának szenvedés jut sorsául (tehetségesebbnek bizonyul a kasztban felette állónál és ezért le kell vágnia a hüvelykujját) és a film elején még nem tudható, hogy Bachchan Eklavyája nem jár-e ugyanígy.

 

 


Azon a ponton, hogy az ő karakteréről is kiderül, hogy tehetségesebb impotens gazdáinál, a nézők nem lehetnek biztosak abban, hogy nincs-e ő is determinálva. Vidhu Vinod Chopra rendező-forgatókönyvíró helyesen döntött, amikor a két figura sorspárhuzamában rejlő feszültségre alapozta filmjét. Ez a megoldás és a többi bollywoodi filmhez képest meglepően rövid filmhossz (105 perc) ezúttal kimondottan feszes filmet eredményeztek. Chopra gondolatmenete akkor válik igazán elgondolkodtatóvá, amikor túllép a Mahábháratán és Eklavya példázatát az azóta megváltozott/változó indiai társadalom függvényében kezdi értelmezni. Ezért válik a filmje határozottan társadalomkritikus darabbá.

 

 

Ezt az élét kénytelen leszek a (témát érintő) csekély ismereteim ellenére is firtatni. Elsősorban a filmbéli meglehetősen anakronisztikusan gondolkodó arisztokrácia nem túl hízelgő ábrázolására gondolok. Boman Irani karaktere például amellett, hogy nemzőképtelen (ez a legnagyobb büntetés, amit a bollywoodi forgatókönyvírók bárkire kiszabhatnak), még parókát is hord (a második legnagyobb büntetés). Mindezek tetejébe még kicsinyes is, mert bátyja (Jackie Shroff) utasítására komoly befolyás hiányában is képes elűzni a parasztjait a környező földekről. Mivel félnek a nép haragjától, látványosan visszavonulnak a film legfőbb helyszínének számító erődjükbe. Kettejük ellenpólusának a herceg karakterének kellett volna lennie, de ez megbukott Saif Ali Khan sótlan játékán. Még úgy is nagyon nehéz elhinni ennek a színésznek azt, hogy ő áll a megrendelésre végrehajtott gyilkosságok mögött, hogy ezt az alkotók igyekeznek komoly motivációkkal alátámasztani. Ráadásul amilyen jó párt alkottak Vidya Balannal a Parineetában, annyira jellegtelenek ebben a filmben. Szerencsére a film megítélése nálam nem rajtuk múlott, hanem Bachchan tragikus sorsú testőrén. Feltűnt, hogy mostanában gyakran bújik ifjú titánok mögé mellékszerepekben vagy vállalja a narrátor szerepét. Az Eklavya (és a Black) a bizonyíték arra, hogy még mindig ő Bollywood meghatározó színészfejedelme. Sikerült a testőrből olyan figurát teremtenie, akivel maradéktalanul lehet azonosulni. Az Eklavya egyértelműen az ő filmje, még úgy is, hogy másoknak (Shroff, Irani) is vannak jó pillanataik. Talán még a Sanjay Dutt által megformált rendőr karakteréről érdemes szólni, mert az ő figuráján keresztül lehet leginkább lemérni a társadalmi változások hatását. Ő az egyetlen, aki szembesíti az arisztokratákat a megváltozott erőviszonyokkal. Különösen emlékezetes jelenet az, amikor tiszteletét teszi a királyság nélküli király erődjében.

 

 

 

A film látványvilágára sem lehet panasz. Ugyan nem mutat fel sokkal többet, mint a többi bollywoodi szuperprodukció, de arra, ami van, egy rossz szavam sem lehet. Néhány impozáns légi felvétel és egy A repülő tőrök klánját idéző akciójelenet kivételével mást nem tartogat a film, de a radzsasztáni királyi erőd a maga labirintusszerűségével olyan ritka térélményt nyújt, amivel már-már élő szereplővé lép elő. A zenére sem lehet panasz, azt leszámítva, hogy ezúttal csupán egyetlen (!) dal hangzik el. Az alkotók mentségére szóljon, hogy az az egy legalább emlékezetesre sikerült. (zeneszerző: Shantanu Moitra)

 

 


Összességében tehát elégedett vagyok a filmmel és az alkotókat ért kritikákkal (lásd: Farah Khan véleménye) sem értek egyet. A sok rosszindulat mögött szerintem az alkotók erőszakos Oscar-kampánya állhat és be kell vallanom, hogy a végeredmény megtekintése előtt ez engem is egy kicsit aggasztott. A magam részéről most felmentem Vinod Chopráékat azzal a feltétellel, hogy legközelebb is hasonlóan erős (és értelmes) alapanyagból dolgoznak. Ki tudja, lehet, hogy idővel a produkciót kísérő viharfelhők is elülnek…


Szereplők: Amitabh Bachchan
                 Saif Ali Khan
                 Sanjay Dutt
                 Vidya Balan
                 Jackie Shroff
                 Boman Irani
                 Jimmy Shergill
                 Raima Sen
                 Sharmila Tagore
                 Parikshat Sahni
Rendezte: Vidhu Vinod Chopra
                 imdb


Trailer:

 

 

 

Hozzászólások   

 
#1 szavérá 2009-04-14 20:32
Már régóta gondolkodom azon, hogy megnézem. Most meggyőztél. Bár a kosztümös bollywoodi filmeket nem nagyon kedvelem, de kíváncsivá tettél, a feszes tempójú hindi film elég ritka. De a filmmel kapcsolatos véleményeket nem hallottam. Mit kritizáltak benne? Pl. Farah Khan?
 
 
#2 robottaekwon5 2009-04-15 00:17
"May be there were some movies in regional cinema that we don’t know about. We are living in the Bollyowod pond and picking out movies from there. I haven’t seen all the films, but I don't think Eklavya is an exceptional film,” says Farah Khan (az ominózus Oscar-kampány kapcsán)

Most már csak azt nem értem, hogy mit értett "exceptional" alatt. Egyébként az egyik neten keringő interjújában Chopra is visszaszólogat.
 
 
#3 chili 2013-01-10 14:18
Ez megvan valakinek? Nagyon megnézném... pls help!
 
 
#4 amptron 2013-01-20 14:54
Idézet - chili:
Ez megvan valakinek? Nagyon megnézném... pls help!

Megvan.
..és hogy segítsek?
 
 
#5 chili 2013-01-20 19:51
megtaláltam közben Youtube-on, Köszi a segítő szándékot!
 

A hozzászóláshoz be kell lépned.

Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
  • Kabhi Khushi Kabhie Gham... (2001)
    isa | aug. 6. 15:58
    sziasztok segitsetek kérlek hogy tudom megnézni
     
  • Dhoom:2 (2006)
    bogica123 | jún. 16. 15:37
    hol lehet indiai filmeket megnézni? ha tud valaki olyan oldalt, légyszi írjátok meg. köszi Süti
     
  • Dum Laga Ke Haisha (2015)
    gabor86 | márc. 31. 19:24
    Jó film ez :)
     
  • Dum Laga Ke Haisha (2015)
    gabor86 | márc. 31. 19:21
    Nem értem 2016-n jelent meg a film de magyar felíratott még nem láttam hozzá vicc!!
     
  • Prem Ratan Dhan Payo (2015)
    elisa | jan. 26. 12:51
    Lehet itt valahol filmet is nezni? valaszt varok :(
     
  • Indiai filmvetítések országszerte
    Jasha | jún. 15. 15:07
    De jó, végre jönnek hozzánk Debrecenbe is indiai filmek!
     
  • Indiai filmklub - Anjaana Anjaani
    Sipi20 | ápr. 29. 04:41
    Szia, innen már ne kérj segítséget, a szájt haldoklik, sajnos, én is csak véletlenül tudtam rólad. Ha az Ázsiafilmre írsz, hamarabb rád lelek. Felirat: ide tilos linket kitenni, de ha beütöd a ...
     
  • Indiai filmklub - Anjaana Anjaani
    kisbuddha | ápr. 22. 07:20
    Sziasztok! Hol lehet magyar feliratot letölteni hozzá? Köszi.
     
  • Paheli (2005)
    kisbuddha | ápr. 14. 08:20
    Fantasztikusan jó film. Nem kell nekem, hogy Oscart kapjon és hogy hollywoodi legyen. legyen jó! és ez igen csak jó film!
Filmajánlók véletlenszerűen

Main Hoon Na (2004)

Main Hoon Na (2004)

A Main Hoon Na a második bollywoodi film volt, amit életemben láttam, és bár azóta számtalan indiai filmmel találkoztam, ma is ez az egyik kedvencem. Számomra a Main Hoon Na képviseli a bollywoodi mozi mindazon különleges vonásait,...

Student Of The Year (2012)

Student Of The Year (2012)

Milyen lehet egy Karan Johar-film Shah Rukh Khan és nagy bollywoodi dívák nélkül? Hogyan lehet a rendezőre jellemző klasszikus romantikus komédiákat a mai nézők ízléséhez igazítani? A közönség eléggé vegyes érzelmekkel várta a Student Of The Year bemutatóját, ám a...

Saawariya (2007)

Saawariya (2007)

Miután megnézed Sanjay Leela Bhansali filmjét, jó eséllyel elfelejted, hogy nem csak dallamos hangsúllyal lehet kiejteni a szót, Saawariya. Kimondva ugyan megtévesztésig Savaria, de ez nem a latin, hanem a hindi verzió. Jelentése egyes fordítások szerint lehet örök lelki társ;...

Paheli (2005)

Paheli (2005)

India 2005-ös Oscarra nevezett filmje, a népmesei alapokon nyugvó Paheli igazi különlegesség, melyet sokan az egyik legszebb képi világú bollywoodi filmnek tartanak.