Ma 2018. február 21., szerda, Eleonóra és Zelmira napja van.

Eklavya (2007)

 

 

Hosszú ideje nem láttam ilyen hangulatos filmfelütést. Animációs formában játszódik le a Mahábhárata egyik története, ami Eklavyáról, a szolgalelkű íjászról szól. Ezt a kis kitérőt egy szokatlanul bizarr hangnemváltás („vér is lesz”) és Amitabh Bachchan védjegyének számító legendás bariton hang teszi emlékezetessé. A film vállalása nem kevesebb, mint az, hogy végigvigye ezt a példázatot a film főszereplőjének számító testőr sorsán (Big B alakításában) keresztül. Ez azért válik izgalmassá, mert a prológusban szereplő Eklavyának szenvedés jut sorsául (tehetségesebbnek bizonyul a kasztban felette állónál és ezért le kell vágnia a hüvelykujját) és a film elején még nem tudható, hogy Bachchan Eklavyája nem jár-e ugyanígy.

 

 


Azon a ponton, hogy az ő karakteréről is kiderül, hogy tehetségesebb impotens gazdáinál, a nézők nem lehetnek biztosak abban, hogy nincs-e ő is determinálva. Vidhu Vinod Chopra rendező-forgatókönyvíró helyesen döntött, amikor a két figura sorspárhuzamában rejlő feszültségre alapozta filmjét. Ez a megoldás és a többi bollywoodi filmhez képest meglepően rövid filmhossz (105 perc) ezúttal kimondottan feszes filmet eredményeztek. Chopra gondolatmenete akkor válik igazán elgondolkodtatóvá, amikor túllép a Mahábháratán és Eklavya példázatát az azóta megváltozott/változó indiai társadalom függvényében kezdi értelmezni. Ezért válik a filmje határozottan társadalomkritikus darabbá.

 

 

Ezt az élét kénytelen leszek a (témát érintő) csekély ismereteim ellenére is firtatni. Elsősorban a filmbéli meglehetősen anakronisztikusan gondolkodó arisztokrácia nem túl hízelgő ábrázolására gondolok. Boman Irani karaktere például amellett, hogy nemzőképtelen (ez a legnagyobb büntetés, amit a bollywoodi forgatókönyvírók bárkire kiszabhatnak), még parókát is hord (a második legnagyobb büntetés). Mindezek tetejébe még kicsinyes is, mert bátyja (Jackie Shroff) utasítására komoly befolyás hiányában is képes elűzni a parasztjait a környező földekről. Mivel félnek a nép haragjától, látványosan visszavonulnak a film legfőbb helyszínének számító erődjükbe. Kettejük ellenpólusának a herceg karakterének kellett volna lennie, de ez megbukott Saif Ali Khan sótlan játékán. Még úgy is nagyon nehéz elhinni ennek a színésznek azt, hogy ő áll a megrendelésre végrehajtott gyilkosságok mögött, hogy ezt az alkotók igyekeznek komoly motivációkkal alátámasztani. Ráadásul amilyen jó párt alkottak Vidya Balannal a Parineetában, annyira jellegtelenek ebben a filmben. Szerencsére a film megítélése nálam nem rajtuk múlott, hanem Bachchan tragikus sorsú testőrén. Feltűnt, hogy mostanában gyakran bújik ifjú titánok mögé mellékszerepekben vagy vállalja a narrátor szerepét. Az Eklavya (és a Black) a bizonyíték arra, hogy még mindig ő Bollywood meghatározó színészfejedelme. Sikerült a testőrből olyan figurát teremtenie, akivel maradéktalanul lehet azonosulni. Az Eklavya egyértelműen az ő filmje, még úgy is, hogy másoknak (Shroff, Irani) is vannak jó pillanataik. Talán még a Sanjay Dutt által megformált rendőr karakteréről érdemes szólni, mert az ő figuráján keresztül lehet leginkább lemérni a társadalmi változások hatását. Ő az egyetlen, aki szembesíti az arisztokratákat a megváltozott erőviszonyokkal. Különösen emlékezetes jelenet az, amikor tiszteletét teszi a királyság nélküli király erődjében.

 

 

 

A film látványvilágára sem lehet panasz. Ugyan nem mutat fel sokkal többet, mint a többi bollywoodi szuperprodukció, de arra, ami van, egy rossz szavam sem lehet. Néhány impozáns légi felvétel és egy A repülő tőrök klánját idéző akciójelenet kivételével mást nem tartogat a film, de a radzsasztáni királyi erőd a maga labirintusszerűségével olyan ritka térélményt nyújt, amivel már-már élő szereplővé lép elő. A zenére sem lehet panasz, azt leszámítva, hogy ezúttal csupán egyetlen (!) dal hangzik el. Az alkotók mentségére szóljon, hogy az az egy legalább emlékezetesre sikerült. (zeneszerző: Shantanu Moitra)

 

 


Összességében tehát elégedett vagyok a filmmel és az alkotókat ért kritikákkal (lásd: Farah Khan véleménye) sem értek egyet. A sok rosszindulat mögött szerintem az alkotók erőszakos Oscar-kampánya állhat és be kell vallanom, hogy a végeredmény megtekintése előtt ez engem is egy kicsit aggasztott. A magam részéről most felmentem Vinod Chopráékat azzal a feltétellel, hogy legközelebb is hasonlóan erős (és értelmes) alapanyagból dolgoznak. Ki tudja, lehet, hogy idővel a produkciót kísérő viharfelhők is elülnek…


Szereplők: Amitabh Bachchan
                 Saif Ali Khan
                 Sanjay Dutt
                 Vidya Balan
                 Jackie Shroff
                 Boman Irani
                 Jimmy Shergill
                 Raima Sen
                 Sharmila Tagore
                 Parikshat Sahni
Rendezte: Vidhu Vinod Chopra
                 imdb


Trailer:

 

 

 

Hozzászólások   

 
#1 szavérá 2009-04-14 20:32
Már régóta gondolkodom azon, hogy megnézem. Most meggyőztél. Bár a kosztümös bollywoodi filmeket nem nagyon kedvelem, de kíváncsivá tettél, a feszes tempójú hindi film elég ritka. De a filmmel kapcsolatos véleményeket nem hallottam. Mit kritizáltak benne? Pl. Farah Khan?
 
 
#2 robottaekwon5 2009-04-15 00:17
"May be there were some movies in regional cinema that we don’t know about. We are living in the Bollyowod pond and picking out movies from there. I haven’t seen all the films, but I don't think Eklavya is an exceptional film,” says Farah Khan (az ominózus Oscar-kampány kapcsán)

Most már csak azt nem értem, hogy mit értett "exceptional" alatt. Egyébként az egyik neten keringő interjújában Chopra is visszaszólogat.
 
 
#3 chili 2013-01-10 14:18
Ez megvan valakinek? Nagyon megnézném... pls help!
 
 
#4 amptron 2013-01-20 14:54
Idézet - chili:
Ez megvan valakinek? Nagyon megnézném... pls help!

Megvan.
..és hogy segítsek?
 
 
#5 chili 2013-01-20 19:51
megtaláltam közben Youtube-on, Köszi a segítő szándékot!
 

A hozzászóláshoz be kell lépned.

Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
Filmajánlók véletlenszerűen

Hum Aapke Hain Koun..! (1994)

Hum Aapke Hain Koun..! (1994)

 A kilencvenes évek ikonikus filmje, egy igazi bollywoodi klasszikus, ami hét éven át volt minden idők legtöbb bevételt hozó bollywoodi filmje és a hindi nyelvű mozi belépője a nyugati filmes piacra. Az 1994-es Hum Aapke Hain Koun...! (magyarul: Ki...

Jodhaa Akbar (2008)

Jodhaa Akbar (2008)

  Ashutosh Gowariker rendező nagyszabású történelmi eposzában életre kel a mogul dinasztia fénykora, bepillantást nyerhetünk a legnagyobb mogul uralkodó, Akbar császár életébe. A Jodhaa Akbar 2008 első indiai blockbustere, főszerepben Bollywood két igazi szupersztárja, Hrithik Roshan és Aishwarya Rai. A legendás...

Main Hoon Na (2004)

Main Hoon Na (2004)

A Main Hoon Na a második bollywoodi film volt, amit életemben láttam, és bár azóta számtalan indiai filmmel találkoztam, ma is ez az egyik kedvencem. Számomra a Main Hoon Na képviseli a bollywoodi mozi mindazon különleges vonásait,...

Rang De Basanti (2006)

Rang De Basanti (2006)

Sokkoló. Sok éve már, hogy először láttam a Rang de Basantit, de még mindig ez az első szó, ami eszembe jut, ha valaki megkérdezi, láttam-e, és ha igen, milyen volt. Az jut eszembe, ahogyan nem nagyon tudok levegőt venni az...