Ma 2024. március 19., kedd, József és Bánk napja van.

Dhoom:2 (2006)

A Dhoom:2 Bollywood Nyugaton is rendkívül népszerű egyik legnagyobb sikere, látványos akciójelenetekkel, sok humorral, szerelemmel és pazar táncokkal, Hrithik Roshan és Aiswariya Rai egyik legjobb alakításával.
Egy magányos vonat száguld a kihalt namíbiai sivatagban, rajta az angol királynő, aki éppen szűk családi körben ünnepli egyik unokája születésnapját. A szomszéd fülkében a királyi testőrök vigyáznak a királynővel utazó angol koronára. Ám az égből váratlanul leszáll egy ejtőernyős, és a rejtélyes bűnöző magát királynőnek álcázva pillanatok alatt ellopja a királyi ékszert, majd a testőrökkel vívott rövid tűzharc után a homokbuckákon snowboardozva eltűnik a sivatagban…
A Dhoom:2 bővelkedik ehhez hasonló ötletes és látványos akciójelenetekben, nem véletlenül vált a kortárs Bollywood egyik legnépszerűbb akciófilmjévé. A történet szerint a mumbai-i szuperzsaru és kétbalkezes társa a világ legzseniálisabb tolvajának elfogására készül. A titokzatos bűnöző mindig álruhában, furfangos trükköket és mindenféle technikai szerkentyűket bevetve, üldözői orra előtt lopja el a világ legértékesebb műkincseit. A rendőrök szorosan a nyomában járnak, mivel „a világ legveszélyesebb és legintelligensebb” rablóját utolérni nem lehet, csak akció közben elfogni. Az angol korona eltüntetését követően valóságos intellektuális játék veszi kezdetét a rendőr és a tolvaj között, melynek tétje, hogy sikerül-e a rendőröknek előre kitalálni a következő akció helyszínét és időpontját, és munka közben nyakon csípni a legendás Mr. A-t. Ám a bűnözőnek nem csak a rendőrök eszén kell túljárnia, amikor egy nap rejtélyes kihívója akad…
A Dhoom:2 a modernizálódó Bollywood egyik legjobb olyan darabja, melyben sikerül megfelelő egyensúlyba hozni az Indiában is egyre jobban érvényesülő nyugati filmes elvárásokat az indiai filmes jellegzetességekkel. Így a film ugyanúgy tarolt az indiai mozipénztáraknál, mint ahogy sikert aratott a nyugati nézők körében, erősen hozzájárulva Bollywood egyre növekvő népszerűségéhez Angliában, Észak-Amerikában és sok más országban.

Eleve az alapgondolat, a minél ötletesebben kivitelezett rablásokra felépített bűnügyi film (szaknyelven heist film) műfajának használata nyugati hatás. A Dhoom-széria első részénél teljesen nyilvánvaló volt a nyugati minta: a 2004-es Dhoom még a történetvezetést és számos fordulatot tekintve nagyon erősen emlékeztetett a francia Taxi-sorozatra, ám a 2006-os Dhoom:2 már csak a zseniálisan kivitelezett, rendkívül ötletes rablások alapgondolatát tartja meg, de eredeti forgatókönyvön alapszik. Részben ennek, részben a sokkal erősebb sztárgárdának és a jóval hatásosabb látványvilágnak köszönhető, hogy bár a 2004-es Dhoom műfajteremtő darab volt a maga idejében, a második rész magasan lekörözi az első filmet.
A Dhoom:2 alapvetően látványos akciófilm, pergően vágott akciójelenetekkel, melyek 2006-ban még elég újszerűnek számítottak bollywoodi berkekben. Ráadásul az akciójeleneteket indiai filmekhez képest szokatlanul hangsúlyos aláfestő zene kíséri, mely nagyon jó ritmust ad az akcióknak, és amely annyira híres lett, hogy azóta számtalan Bollywoodi filmben idézték már. Ami viszont nagyonis bollywoodias vonás, az a látványcentrikusság: az indiai filmekben az attrakció, a látványosság sokszor fontosabb a valószerűségnél. Bár a Dhoom:2 látványvilág tekintetében erőteljesen nyugati mintákat idéz: görkorcsolyás menekülés, motoros üldözés, stb., azért a nézőnek nem érdemes sokat foglalkoznia a valószerűséggel. Ahelyett, hogy azon törnénk a fejünket, hogyan lehetséges logikailag mindez, élvezzük inkább a bravúros akciójeleneteket, a sodró vágást és a jó zenét!

A cselekmény felépítésénél az alkotók már egyértelműen törekedtek arra, hogy a film nyugati nézők számára is fogyasztható legyen: a történet fordulatos, tele váratlan és meglepő elemekkel, és a különböző történetszálak is jól vegyülnek egymással. Ami Bollywoodból megmaradt, az a történetszálak nyugati filmekénél nagyobb száma és a műfajok erőteljes keverése.

Bár a Dhoom:2 alapvetően akciófilm, meglehetősen nagy szerepet kap benne a szerelmi szál, igaz, a két főhős már távolról sem hasonlít Bollywood klasszikus, hagyománytisztelő, konzervatív indiai férfihőseire és csodás szárikat viselő, pirulva szégyenkező hősnőire. A szuperrabló vagány nyugati cuccokban feszítő, mindenféle technikai segédeszközt bevető, kreatív nagyvárosi fiatal, aki ráadásul akcióról akcióra változtatja a külsejét, míg a hősnő sportos, szexi, férfiakkal egyenrangú pozícióra törő, modern lány. És annak ellenére, hogy a történet első fele Mumbaiban játszódik, az elrabolt műkincseket leszámítva nyoma sincs a megszokott, hagyományos India-képnek. A történet bármelyik nyugati országban is játszódhatna. Egyedül a sztori végső megoldása hasonlít az indiai filmekből ismert történetekre, a rendőr és a rabló párharca egy csak bollywoodi filmekben működőképes érveléssel zárul – akik azonban még nem látták a filmet, azok számára hadd legyen meglepetés ez a végső poén.
A történetben bőségesen találhatunk humoros jeleneteket is. A férfi és a női főhős kapcsolata is tartalmaz számos bájosan vicces elemet, a humort a filmben azonban elsősorban a lökött segédrendőr képviseli. Az Uday Chopra által alakított Ali jellegzetesen bollywoodi figura: a klasszikus indiai filmekben mindig kellett lennie egy-két olyan karakternek, akik csak azért kerültek a történetbe, hogy a humor is képviselve legyen a különböző műfajok között. Ez a karaktertípus mai filmekben általában elég elavultnak tűnik, Ali figurája és a szuperzsaruval való folyamatos viaskodása azonban annyira népszerű lett, hogy miközben a Dhoom-széria filmjeiben a hősök és a hősnők változnak, addig a két rendőr alakja elhagyhatatlan védjegyévé vált a sorozatnak. A klasszikus maszáláfilmek negyedik fontos eleme, a melodráma már csak nagyon kis mértékben van jelen, azonban épp a film legfontosabb részén szerepel, a szerelmi történet kiteljesedéséhez adja meg a megfelelő hangsúlyt.
És természetesen jelen van a bollywoodi filmek elengedhetetlen eleme, a zene. A Bollywood-rajongók nagy örömére ebből a filmből még nem „spórolták ki” az alkotók a táncjeleneteket, helyette inkább igyekeztek azokat úgy beilleszteni a történetbe, hogy ne törjék meg a cselekmény lendületét. A látványosságra való törekvés a táncjeleneteknél hatványozottan jelenik meg, ennél a filmnél szinte minden táncjelenet olyan pazar kiállítású, hogy nehéz lenne eldönteni, melyik is a filmet leginkább reklámozó, kiemelt szerepet betöltő „item song”. A Hrithik Roshan-rajongók végre élvezhetik kedvenc sztárjuk pazar tánctudását, és valószínűleg sokan egyetértenének velem, ha megkockáztatnám azt a kijelentést, hogy a Dhoom:2 főcímdala Bollywood legjobban táncoló színészsztárjának egyik legjobb táncjelenete. Aishwariya Rai sem marad el messze mögötte, nem véletlen, hogy a film táncjelenetei a Bollywood-imádók nagy kedvencei közé tartoznak.

A film sikeréhez nagyban hozzájárult a szerencsésen megválasztott szereplőgárda. Míg az első Dhoom-filmnél a jó alapötlet még kevésbé erős szereposztással társult, a második darabnál minden figurát nagy színészek alakítanak. Hrithik Roshan és Aishwariya Rai már 2006 előtt is Bollywood nagy nevei közé tartoztak, ám a Dhoom:2 sikere mindkettőjük karrierjénél nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a legjobban fizetett sztárok közé emelkedjenek.

Hrithik Roshan már előtte is játszott akciófilmes szerepeket (Mission Kashmir, Lakshya), azonban a 2006-ban pár hónap különbséggel bemutatott Krrish és Dhoom:2 bizonyította be, hogy legjobban a szerelmi történettel vegyített akciófilmekben működik. Bár azóta szerepei változatosabbá és színészi alakításai sokszínűbbé váltak, a Dhoom:2 a mai napig egyik legjobb alakítása.

Aishwariya Rai korábban inkább hagyományosabb nőfigurákat játszott főleg szerelmi románcokban. A Dhoom:2 szexi, kihívó és sportos nőfigurája egészen új színt hozott pályáján, és ebben a filmben végre megmutathatta, hogy volt Miss Worldként nemcsak gyönyörű, hanem a különböző színészi képességeket egyformán igénylő szerepekben is jól megállja a helyét. Hrithik Roshannal tökéletes párost alkotnak, és bár azóta még két filmben kamatoztatták itteni sikerüket (Jodhaa Akbar, Guzaarish), kettősük a Dhoom:2-ben működött a legjobban. Egyes jeleneteknél a néző úgy érzi, szinte izzik a levegő a férfi és a női főhős között.

Abhishek Bachchan flegma, hidegfejű, ám érző szívű nyomozója és Uday Chopra lökött, kedves közrendőre érdekes ellenpontjukat alkotja. A négyest Bipasha Basu egészíti ki, aki ezúttal kettős szerepben, a dögös, kemény rendőrnő és a szexi, ám butuska külföldre szakadt indiai lány alakjával színesíti a történetet.


A Dhoom:2-t mindenképpen érdemes megnézni – vicces, fordulatos film látványos akciójelenetekkel, jó zenékkel és pazar táncokkal. Bollywooddal most ismerkedők számára ideális bevezető darab!
 

Hozzászólások   

 
#1 silviaa 2013-08-03 11:00
Sziasztok!

Nem tudja valaki, hogy mi lehet ez a dal??? Már mindenhol kerestem de nem találom sehol. Vannak egy páran így vele. :sad:

http://www.youtube.com/watch?v=ce7B99Vhdsg&feature=related
 
 
#2 giudittina1978 2013-08-05 04:51
A Dhoom 2 filmzene része, a "My name is Ali" című számban meg fogod találni.
 
 
#3 silviaa 2013-08-05 17:17
Azt tudom, hogy abban van benne de a kosárlabdás jelenetnél is van ez a zene. Valami spanyol szám de senkise tudja mi a címe v. ki az előadó.
 
 
#4 Gianni 2013-08-05 19:19
A dalszöveg egy olasz-spanyol keverék, legalábbis mind a két nyelvből vannak benne komplett mondatok - ezt mondják azok, akik értenek ezeken a nyelveken. Ha ez igaz, akkor viszont esélyes, hogy ez a dal nem létezik külön, hanem csupán Pritam és/vagy a Salim-Sulaiman duó kreálta latin hangulatú aláfestő zeneként.
 
 
#5 silviaa 2013-08-06 11:33
Sztem is mert sehol se találja senki és ha lenne ilyen szám akkor biztos megtalálta volna valaki már rég.
 
 
#6 e-batta 2013-08-13 22:29
Igazatok van, a bemutató óta lázasan vadásszák a neten, de soha senki sem találkozott ezzel a dallal, ami azért is sajnálatos, mert nagyot kaszálhatott volna vele a zeneszerző és/vagy előadó. Még a szövegben sem nagyon van egyetértés (youtube viták alapján), viszont egy jótét lélek összevágta a filmből a zenéjét: http://www.youtube.com/watch?v=yKruUYB-x2A
 
 
#7 silviaa 2013-08-14 09:05
Ezt én is láttam. csináltam is egy vidit jobb minőségben hátha vlki így felismeri a zenét. http://www.youtube.com/watch?v=AUXtqBCQzhk
 
 
#8 bogica123 2017-06-16 15:37
hol lehet indiai filmeket megnézni? ha tud valaki olyan oldalt, légyszi írjátok meg.

köszi Süti
 

A hozzászóláshoz be kell lépned.

Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
Filmajánlók véletlenszerűen

English Vinglish (2012)

English Vinglish (2012)

Az utóbbi években egyre nagyobb számban készülnek Bollywoodban az olyan szerzői jellegű filmek, melyek szembemennek a hagyományos elvárásokkal és ennek ellenére nemcsak a kritikusoknál, de a közönségnél is sikert tudnak aratni. Az English Vinglish (Nyelves-Lecke) sokak szerint az utóbbi évek...

Dil Bole Hadippa! (2009)

Dil Bole Hadippa! (2009)

A Dil Bole Hadippa! (Szívből szóljon: Hadippa!) a 2009-es év egyik sokak által várt filmje volt. Egyrészt mert mindenki kíváncsian várta, milyen lesz Rani Mukherjee férfiszerepben, másrészt mert a Rani Mukherjee–Shahid Kapoor párost eddig még nem láthatta...

Jab Tak Hai Jaan (2012)

Jab Tak Hai Jaan (2012)

A Jab Tak Hai Jaan modern ízekkel fűszerezett, klasszikus indiai szerelmi történet grandiózus Yash Chopra-stílusban, gyönyörű helyszínekkel, nagy sztárokkal és az Oscar-díjas A. R. Rahman zenéjével.

Udaan (2010)

Udaan (2010)

A meglepetés erejével hatott, amikor bollywoodi szuperprodukciókat megelőzve a legrangosabb indiai filmes gálán az elsőfilmes rendező, Vikramaditya Motwane tarolt az Udaannal. Hogy a meglepetés teljes legyen, az adott évben mindenki másnál több, szám szerint hét Filmfare-díjjal jutalmazott Udaan még csak...