Ma 2018. április 21., szombat, Konrád és Zelmira napja van.

Filmes szemmel

Elfeledett filmsztárok történetei

Legendás sztárok, meseszerű karrierek, tragikus történetek, és mára megfakult hírnév. Nem egy olyan indiai filmcsillag akad, aki fénykorában uralta a mozivásznakat, miközben a mai átlagember már a nevét se ismeri. Az indiaiak se, nemhogy mi.
Sokan közülük azonban még ma is élnek, és bőven nyolcvanadik életévükön túl néha még elvállalnak egy-egy szerepet. A következőkben megismerkedhetünk néhányuk történetével.

 

Ranbir Kapoor Budapesten

„A bollywoodi filmsztárok utáni vágyakozásomat már az Istenek se bírták tovább nézni és úgy döntöttek, közbelépnek. Egy forró, nyári napon tálcán elhozták nekem Budapestre az egyik legnagyobb indiai filmsztár-dinasztia legifjabb csemetéjét. Így történt, hogy 2012.július 8-án három órát tölthettem Ranbir Kapoor társaságában.” – Exkluzív beszámoló Ranbir Kapoor budapesti reklámfilm-forgatásáról.

Kulcsszavak: Ranbir Kapoor
 

A keresztapa Indiába megy – Remake vagy bollywoodi film?

Ram Gopal Varma 2005-ös Sarkarját A keresztapa hindi remake-jének szokták tartani, pedig az erős szerzői elemekkel bíró film inkább csak tisztelgés Coppola klasszikusa előtt, és jóval túlmutat egy hollywoodi sikerfilm bollywoodi újrafilmesítésén.

Írta: Árva Márton

Az alábbi szöveg az ELTE BTK Filmelmélet és filmtörténet szakán 2011 őszén tartott „Bollywood: Kulturális identitás, narrációs és műfaji kérdések” című kurzusra írt házidolgozatként készült.
 

Félúton Bollywood és Hollywood között

 

Történt már veled is olyan az elmúlt pár évben, hogy befűztél valamilyen kellemesnek ígérkező maszáláfilmet és azon kaptad magad, hogy nem tudod eldönteni még tíz perc után sem, hogy most akkor tényleg egy bollywoodi filmet nézel-e vagy egy hollywoodit, vagy esetleg valamilyen paródiáját...? Kék szemű, hófehérre sminkelt karakterek angolul beszélgetnek egymással a képernyőn (na jó, azért persze jelzés szintjén egy-két hosszabb mondat hindiül hangzik el).
 
 

Intertextuális India: utalások, idézetek és „ötlet-merítés” a bollywoodi filmekben


 
Európai fejjel nagy mennyiségben bollywoodi filmeket nézni hálás dolog, hiszen minél több filmet nézel meg, annál jobban élvezed a következőt. Ehhez persze részben az is hozzájárul, hogy kell egy kis idő, amíg az ember hozzászokik Bollywoodhoz a  nyugati filmek után, de a bollywoodi filmek átfogó ismerete amúgy is jelentősen növeli a filmélményt, hiszen ezekben hemzsegnek korábbi filmekre való utalások, legyen szó kikacsintásszerű, egy mondatos idézetekről, dalrészletekről vagy akár teljes történetekről, így minél több filmet láttál, annál több ilyet ismersz fel. Ez az idézgetés (vagy szép szóval: filmes intertextualitás), bár kevésbé látványos, mint a táncos betétek, a filmhossz vagy a műfajok közti gyors váltogatás, mégis Bollywood legmeghatározóbb sajátosságai közé tartozik.
 
 

Az igazi - Magyar musical bollywoodi módra

Magyar musical bollywoodi módra. Az ELTE Filmtudomány MA I. évfolyamán, egy műfajfilmes kurzus keretein belül és keretein túl készült az alábbi kisfilm, ahol a lelkes hallgatók feladata egy musical készítése volt - és ők Bollywoodot választották.

 

 

 

Mani Ratnam terrorizmus-trilógiája

Napjaink filmjeiben kiemelt fontosságot élvez a terrorizmus tematikája. A jelenség katalizátorának magától értetődően a 2001. szeptember 11-ei terrortámadások tekinthetőek és elsősorban az amerikai filmgyártásban talált a téma érdeklődésre. Az alábbiakban a téma indiai filmekben való megjelenését mutatjuk be, annak is egy korábbi változatát, ahogy Mani Ratnam kilencvenes évekbeli trilógiájában megjelent.

 

 
Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
Filmajánlók véletlenszerűen

Salaam Namaste (2005)

Salaam Namaste (2005)

2005 őszén mutatták be Siddharth Anand (Bachna Ae Haseeno) filmjét, a Salaam Namaste-t. A Salaam Namaste (ejtsd: Szalám Namaszté) tipikus bollywoodi romantikus komédia, egy sor csöppet sem tipikus bollywoodi elemmel. Magam is csodálkoztam, amikor megnéztem a filmet: Nahát! Hogy mik...

Tum Mile (2009)

Tum Mile (2009)

 Ritka madárként, bollywoodi katasztrófafilmként harangozta be a Tum Mile-t annak idején a BollywoodExtra is. A gyanú megalapozott volt: a plakát és a trailer alapján nem volt nehéz azt gondolni, hogy újabb amerikai mintát vesz át a hindi filmipar. Lesz...

Don (2006)

Don (2006)

Indiában a 2006-os év egyik szenzációja a Shah Rukh Khan főszereplésével készült Don volt. Az indiai közönség kíváncsian várta, milyen lesz a hetvenes évek egyik kultuszfilmjének a remake-je, a nyugati közönség pedig rácsodálkozott, hogy Indiában is tudnak pörgős, a nyugati...

Bachna Ae Haseeno (2008)

Bachna Ae Haseeno (2008)

  A Salaam Namaste és a Ta Ra Rum Pum rendezője, egyben a Hum Tum forgatókönyvírója, Siddharth Anand jegyzi a közelmúlt egyik szép kasszasikerét, a Bachna Ae Haseeno-t. Aki ismeri a fent nevezett filmeket, tudja, Anandji nem találja fel a spanyolviaszt,...