Ma 2024. március 28., csütörtök, Gedeon és Johanna napja van.

Love Aaj Kal (2009)

A 2009-es év egyik legnagyobb bollywoodi kasszasikere, a Love Aaj Kal igazi 2 az 1-ben film: a hagyományos India-képet bemutató filmek és a modernebb, nyugati hatású bollywoodi filmek kedvelőihez egyaránt szól – szó szerint.

Végtelen mustármezőkön, lobogó száriban futó szerelmesek, akik bár csak egyszer találkoztak és soha nem adták egymás tudtára vonzalmukat, mégsem állhat szerelmük és házasságuk útjába sem ember, sem törvény… A kilencvenes évek klasszikusai óta a bollywoodi filmvásznakon is felgyorsult az élet: a filmek fiatalabb, globalizált új célközönsége már másmilyen filmekkel azonosul, így modernebb témák, modernebb helyszínek és modernebb szerelmek veszik át a mustármezős szaladgálások helyét. A Love Aaj Kal egyike azoknak a filmeknek, melyek sikeresen mentik át a bollywoodi romantikus filmek hagyományát a modernebb, új típusú bollywoodi filmekbe, sőt, a Love Aaj Kal ennél még sokkal több, mivel a film magáról erről az átalakulásról is szól. A film címe szó szerint magyarul annyit tesz: „szerelem napjainkban” – a Love Aaj Kal ennek megfelelően azt próbálja megválaszolni, hogy mi történik a szerelemmel (a csupa nagybetűs, mustármezős szerelemmel) napjainkban, azaz a modernizálódó és globalizálódó Indiában.

A történet egy szakítással kezdődik. Ráadásul nem is akármilyennel, az Angliában élő fiatal indiai pár egy lagzi-színvonalú szakítópartival ünnepli meg kapcsolatuk békés és kölcsönös megegyezésen nyugvó  rövidre zárását. Meera (Deepika Padukone) ezután hazautazik Indiába, ahol összemelegszik főnökével, Vikrammal, amivel párhuzamosan Jai (Saif Ali Khan) egy szőke cicababával, Jóval kezd randizni. A fejleményekről az expár folyamatosan informálja egymást – mintegy maguknak is bizonyítandó, hogy nem sírnak egymás után, hanem őszinte barátságként él tovább kapcsolatuk. Amikor azonban Jai meglátogatja Meerát és mindketten lerázzák újdonsült szerelmeiket, hogy egy napot egymással tölthessenek, világossá válik, hogy még mindig éreznek valamit egymás iránt. Így amikor ugyanaznap este Vikram megkéri Meera kezét, a dolgok hirtelen nagyon bonyolulttá válnak és az expár által idáig fenntartott nagyon szoros „csak barátság” kapcsolat már nem folytatható.

A főtörténettel párhuzamosan meséli el az idős Veer Singh (Rishi Kapoor) saját szerelmi történetét, ami Meera és Jai modern, szakítás utáni történetével szemben egy igazi régi vágású, első pillantásra megszülető, örök szerelemről szól. Jai szkeptikusan hallgatja Veer történetét, és bár elhiszi, úgy véli, hogy ilyen történet (és ilyen szerelem) csak a múltban létezhetett. A párhuzamosan fejlődő, egymásra felelgető, két külön világban játszódó történetek végül természetesen ugyanott kötnek ki: az igaz szerelem útjába nem állhat semmi, sem a régi rend konzervatív szabályai, mint az előre elrendezett házasság, sem a modern kor olyan nehézségei, mint a karrierközpontúság vagy a több kontinensnyi távolság.

Veer Singh története maga a klasszikus bollywoodi románc, egy összeollózott kollázs Bollywood legkedveltebb szerelmi történeteiből, ami vizuálisan is elkülönül a jelenben játszódó fő történetszáltól. Jai karakterében minden együtt van, amit a bollywoodi filmek fiatal, városi (vagy külföldön élő) nézői hiányolhatnak a klasszikus hősökből: mind megjelenésében, mind gondolkodásmódjában modern, nemhogy Indiából, de még Angliából is még nyugatabbra vágyik. Mégis, a happy end eléréséhez Jainek a saját bőrén kell megtanulnia Veer idejétmúlt történetének időtálló tanulságát.

Jai fejlődéstörténet vetíti előre az is, hogy Jai karakteréhez hasonlóan a fiatal Veert is Saif Ali Khan formálja meg. A Love Aaj Kal egyébként egyértelműen az ő filmje: ez 2009-ben alapított saját produkciós cégének (Illuminati Films) az első filmje, így érthető, hogy Saif Ali Khan producerként a lehető legnagyobb mértékben akarta meglovagolni saját sztárstátusát – a bollywoodi érvényesülésnek pedig az egyik leghatékonyabb formája a kettős szerepben tündöklés. Ezzel szemben a Meerát alakító Deepika Padukone helyett Veer szerelmét egy pályakezdő modell-színésznő (Giselli Monteiro) formálja meg.

Ez a döntés jót tesz a film koherenciájának (egyértelműbben rajzolódik ki, hogy akinek igazán fejlődnie és tanulnia kell, valamint döntést kell hoznia, az Jai és nem Meera), ugyanakkor én személy szerint nem tartom kizártnak, hogy az is közrejátszhatott, hogy Deepika első bollywoodi filmjében, a hihetetlenül sikeres Om Shanti Omban is kettős szerepet alakított (ráadásul hasonló „korkülönbségű” karaktereket). A Love Aaj Kalt övező pletykák egyöntetűen arról szólnak, hogy a női főszerepet már a kezdetektől Deepikának szánták – többek között olyan nagy neveket ütve ki, mint Kareena Kapoor (aki nem mellesleg már ekkor is Saif Ali Khan barátnője volt) – ráadásul ezt a szerepet állítólag még az OSO leforgatása előtt ajánlották fel neki és amikor hezitált, hogy jól menő modell-karrierjét színészetre cserélje-e, akkor még azt is megígérték neki, hogy a szerep várni fogja. A színésznőket leszámítva nem nagyon találhatóak a stáblistán új felfedezettek: a filmet a Jab We Mettel ismertté váló Imtiaz Ali írta és rendezte, a zenét pedig a Dhoom-szériából és szintén a Jab We Metből ismerős Pritam jegyzi.

A Love Aaj Kal - az impozáns stáb mellett - teli van olyan rejtett aranyos apróságokkal, mint például egy háttérben felbukkanó Mother India-plakát vagy az a kis szimbolikus gesztus, hogy a kapcsolatot újrakezdeni vágyó Meera foglalkozása restaurátor. A jól megírt és szórakoztató párbeszédeket pedig látványos helyszínek, valamint érdekes és szép díszletek teszik teljessé (a múltbeli jelenetek színes száris Indiáját, illetve a jelenbeli részek dekoratív angliai és San Franciscó-i képsorait egyaránt kellemes nézni). Nem véletlen tehát, hogy a Love Aaj Kal igen jelentős sikereket ért el: bevétel szempontjából az évtized harminc legsikeresebb bollywoodi filmje közé tartozik, a 2009-es évben pedig egyedül a 3 Idiotsnak sikerült megelőznie (ami ezidáig minden idők legjobban teljesítő bollywoodi filmje), de az anyagi sikerek mellett kritikailag is erősen méltatták, 2011-ben pedig egy telugu remake-je is született.

Összességében a Love Aaj Kal egy nagyon kedves és könnyed film, ami Bollywood első számú alapmítoszáról, az egyetlen és örök szerelemről szól, illetve magáról arról, hogy ez a mítosz hogyan képes megtalálni a helyét az erősen nyugati hatású („félutas”) modern bollywoodi filmekben is. Bájos és szórakoztató film, üdítő nyári kikapcsolódás.

 

A hozzászóláshoz be kell lépned.

Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
Filmajánlók véletlenszerűen

Aaja Nachle (2007)

Aaja Nachle (2007)

Az Aaja Nachle mindenképpen 2007 legnagyobb bollywoodi meglepetésfilmje, és egyben talán az év legjobbja is. Alapjait tekintve jól bevált sémára épül - adott néhány lelkes, hétköznapi figura és nekik kell a szinte lehetetlent véghezvinniük, egy klasszikus színpadi darabot kell bemutatniuk...

Pyaar Impossible! (2010)

Pyaar Impossible! (2010)

Uday Choprát a legtöbben komikus szerepeiről ismerik, és nem mindenki tudja, hogy színészi pályáját hősszerelmes szerepkörben kezdte, nem kis sikerrel. A Pyaar Impossible! arra tett kísérlete volt, hogy szerelmes hősként térjen vissza Bollywood vásznaira, méghozzá nem...

Udaan (2010)

Udaan (2010)

A meglepetés erejével hatott, amikor bollywoodi szuperprodukciókat megelőzve a legrangosabb indiai filmes gálán az elsőfilmes rendező, Vikramaditya Motwane tarolt az Udaannal. Hogy a meglepetés teljes legyen, az adott évben mindenki másnál több, szám szerint hét Filmfare-díjjal jutalmazott Udaan még csak...

Bachna Ae Haseeno (2008)

Bachna Ae Haseeno (2008)

  A Salaam Namaste és a Ta Ra Rum Pum rendezője, egyben a Hum Tum forgatókönyvírója, Siddharth Anand jegyzi a közelmúlt egyik szép kasszasikerét, a Bachna Ae Haseeno-t. Aki ismeri a fent nevezett filmeket, tudja, Anandji nem találja fel a spanyolviaszt,...