Ma 2024. április 25., csütörtök, Márk napja van.

Student Of The Year (2012)

Milyen lehet egy Karan Johar-film Shah Rukh Khan és nagy bollywoodi dívák nélkül? Hogyan lehet a rendezőre jellemző klasszikus romantikus komédiákat a mai nézők ízléséhez igazítani? A közönség eléggé vegyes érzelmekkel várta a Student Of The Year bemutatóját, ám a siker ismét Karan Johart igazolta.

Mindenki, aki egy kicsit is ismeri Bollywoodot, tudja, kicsoda Karan Johar, sőt a legtöbb rajongónak egészen biztosan a kedvenc filmjei között találhatóak nagy opuszai. Karan Johar Bollywood egyik legismertebb rendezője, aki családi kapcsolatai és barátságai révén mindössze 26 évesen megrendezte a Kuch Kuch Hota Hai-t, amely Bollywood egyik legnagyobb sikerévé és kultuszfilmjévé vált, és azóta minden egyes filmjével jobban bebetonozza magát a bollywoodi kánonba. Az 1990-es évek végén és a 2000-es években Karan Johar neve sok nyugati néző számára szinte azonos volt Bollywooddal. Az ő filmjei képviselték legjobban azt a típusú romantikus komédiát, amelyért mind a Nyugaton élő indiaiak, mint a nyugati születésű nézők megőrültek, amely egyszerre hordozta magában a sok érzelmet, a humort, a remek zenéket, a szemkápráztató táncokat, valamint a gazdagságot és fényűzést képviselő közegeket.

Karan Joharnak minden rendezése bombasiker lett, és mind a Kabhi Kushi Kabhie Gham, mind a Kabhi Alvida Naa Kehna és még a jóval komorabb My Name Is Khan is újabb rekordokat döntött meg az indiai filmek nyugati forgalmazása terén. Ezen filmek sikeréhez azonban nagyban hozzájárult a szereposztás. Karan Johar Shah Rukh Khanhoz fűződő barátsága legendás, és soha nem készített filmet rajta kívül más férfisztárral egészen 2012-ig. Ezért aztán rajongói megütközéssel vették új filmtervének hírét, miszerint a My Name Is Kahn után, melyben Shah Rukh Khan kedvéért még jól bevált romantikus komédiáinak receptjétől is eltért, visszatér klasszikus műfajához, ám vadiúj, ismeretlen színészekkel fogja azt leforgatni.

A Student Of The Year éppen ezért nem volt kockázatmentes vállalkozás, különösen ha figyelembe vesszük, hogy az elmúlt 10 évben jócskán eljárt a Karan Johar-féle romantikus komédiák felett az idő. A szerelmesek útjába álló családi korlátok, a végletes érzelmek, a saját magukat melodrámaian önmegtartóztató szerelmes hősök a kortárs Bollywoodban már elavultnak hatnak, a mai filmek konfliktusai már e klasszikus indiai szerelemképtől jócskán eltérnek.

El kell ismerni, Karan Johar nagyon rafináltan és igen sikeresen ötvözte a jól bevált klasszikus elemeket a mai trendekkel. Hősei mai fiatalok, akik már mai értékrendet követnek és modern álmokat űznek, de azért – a mai bollywoodi hősök jó részével ellentétben – még jelen van életükben a család, és ha hiányos is vagy rosszul működik, a családi kapcsolatok fontosságát a családi filmek nagy rendezője itt sem tagadja meg. A film hangvétele friss, fiatalos, iskolai életképeket látunk az órákról, focimeccsekről, tanulásról és a grandiózus iskolai versenyről, melynek fődíja a Student Of The Year, vagyis Az év tanulója cím és a hozzátartozó serleg. A történetben nagy szerepet játszanak az iskolai rivalizálások, barátságok és szerelmek és a történetet a számos karakteres mellékszereplő teszi érdekessé. A fiatalok designer cuccokban szaladgálnak, menő motorokon vagy autókkal száguldoznak, és gyakran mutogatják szépen kidolgozott bicepszeiket a megcélzott tiniközönség nem kis örömére.

Ugyanakkor a régi Karan Johar filmek rajongói újra és újra belebotlanak majd olyan jelenetekbe, elemekbe, motívumokba, melyek kedvenc filmjeik legendás részleteit idézik meg. A fiatalok közt kialakuló szerelmi háromszög nyilvánvaló kifordítása a Kuch Kuch Hota Hai első részében látható történetnek. A fiúk motoros bevonulása szintén King Khan korábbi bevonulásait idézi (mely először a Dilwale Dulhania Le Jayengében fordult elő, aztán számtalan filmben játszották újra), míg a filmbeli hősnő első megjelenése Tina ottani felbukkanására hajaz, miként rövidke miniszoknyái is nyilván a Kuch Kuch Hota Hai divatját idézik meg. Eleve az iskolai élet közege, a viccelődések, a sport szerepe, a rivalizálások, a táncos buli alapmotívumok voltak Karan Johar kultikus első filmjében.

Ami azonban leginkább ismerős lesz a nagy Karan Johar-rajongók számára, az a látvány és a hangulat. Karan Johar filmjei mindig grandiózusok voltak, általában gazdag közegben játszódtak, a szereplők jobbnál jobb designer cuccokat vagy elegáns, pazar ruhákat viseltek, és mindig fontos volt a közeg gazdagsága. Ez látszólag egy iskoláról szóló filmben megvalósíthatatlan, ám a helyszínül választott Szent Tereza iskola puccos elitgimnázium, ahol természetes az iskola körül elterülő csodás park, a modernül berendezett fényűző belső terek csakúgy, mint a nyitott sportkocsival furikázó milliomos csemeték. A régi Karan Johar-stílust mégis legjobban a táncjelenetek idézik meg, ahol - akár modern, akár hagyományosabb zenére készültek - szemkápráztató a látvány, hatalmas a tánckar és mindezt még jobban kiemeli a fényképezésmód és a vágás. Igazi bollywoodi látványorgiák ezek, melyet természetesen a remek zene tesz igazán élvezetessé. Karan Johar mindig is híres volt jó zenei ízléséről, nem véletlen, hogy a film zenei albuma a 2012-es év egyik legnagyobb sikere lett.

A film nagy meglepetése kétségtelenül a szereposztás volt, kezdő színészekkel, nagy nevek nélkül ilyen drága költségvetésű filmet készíteni még ilyen nagynevű rendező számára is elég kockázatos. Karan Johar sztárcsináló tehetsége azonban most is meghozta gyümölcsét, a három főszereplőt a film azonnal Bollywood élvonalába repítette és azóta sorban kapják az ígéretes szerepajánlatokat. Mindhármukat számtalan díjra jelölték a legjobb pályakezdő színész és színésznő kategóriában (köztük Filmfare-díjra is).

Bollywood azonban nem lenne Bollywood, ha nem lenne a fiatal színészek között több is, aki ne kapcsolódna valamilyen módon az indiai filmiparhoz. A két fiatal férfisztár korábban Karan Johar mellett dolgozott. Bollywoodi berkekben köztudott, hogy igencsak megéri valakinek Karan Johar mellett rendezőasszisztensként dolgozni, mert ő utána számos korábbi asszisztensének adott rendezési lehetőséget producerként. Siddharth Malhotra és Varun Dhawan tulajdonképpen kivételek, mert ők a My Name Is Khan forgatásán segédkezek Karan Johar mellett, ezért azonban nem rendezési lehetőséget kaptak, hanem egy igazi sztárcsináló főszerepet. Varun Dhawan emellett vérbeli Bollywoodi csemete, édesapja David Dhawan filmrendező, miként a női főszereplő, Alia Bhatt is igazi bollywoodi család sarja. A debütáló mellékszereplők között is találunk több érdekes figurát: a film narrátori szerepét betöltő komikus figurát Bhoman Irani fia, Kayoze Irani alakítja, míg a rivális női hőst az a Sana Saeed, aki a Kuch Kuch Hota Hai-ben a történetet bonyolító kislány szerepét játszotta.

Rishi Kapoor ezúttal sajátos szerepben látható, az iskola bolondos dékánját alakítja, aki titkon erősen vonzódik az iskola férfias edzőjéhez. Bollywood egyik legjobb idős sztárja itt sem hazudtolja meg komikus vénáját és még pergőbben ropja a táncparketten a huszonéves fiatalokkal, mint pályakezdésekor a Bobbyban.

A Student Of The Year, bár elsősorban a fiatal közönséget célozza meg, a nagy Bollywood-rajongók számára is tartogat számos szívmelengető pillanatot, és mindenképpen kellemes hétvégi szórakozást nyújt.

 

 

Hozzászólások   

 
#1 Sipi20 2014-09-23 14:28
Nemrég láttam először. És mikor megjelent benne Sidhart Malhotra, azt gondoltam, hogy na, itt egy újabb Dino Morea, aki jön, lát, győz, s lehullik. És a csendes, szerény Varun Dhawan meg háttérbe szorul, evidens, hogy neki drukkoltam. És most, mindkét színész újabb filmjeit látva ismét megnéztem ezt is, de már más szemszögből. És azt gondolom, hogy a csendes, szerény srác karakterét igencsak jól kitervelten kreálták meg, szemben a Sidhart-fiúéval , akiből -szerintem- nemcsak a külső vonzerő árad, hanem fifty-fifty alapon ott bujkál benne a tehetség is. Remélem, K.J. nem hagyja magára egykori asszisztensét. Mert nem biztos, hogy a mai Bollywoodban ez elég lesz az üdvösséghez neki.
 
 
#2 erzsike70 2014-12-22 12:54
hol tudom meg nézni ezt a filmet
 

A hozzászóláshoz be kell lépned.

Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
Filmajánlók véletlenszerűen

Bobby (1973)

Bobby (1973)

 A Bobby a bollywoodi filmtörténet egyik örök darabja, mely a mai napig lázba hozza az indiai nézőket, amely sztárrá tette akkor pályakezdő, fiatal főszereplőit, és amelynek dalai szinte egytől egyik örökzöld slágerekké váltak. 

Salaam-E-Ishq (2007)

Salaam-E-Ishq (2007)

  Igaz, hogy ez egy bollywoodi filmekkel foglalkozó site, de kétlem, hogy sok olyan filmrajongó lenne közöttünk, aki ne látta volna Richard Curtis 2003-as Igazából szerelem (Love Actually) című alkotását. Én személy szerint meglehetős késéssel, az első televíziós sugárzás idején láttam,...

Dum Laga Ke Haisha (2015)

Dum Laga Ke Haisha (2015)

  Az iskolázatlan, egyszerű családból való Prém zenei kazettákat árul a piacon, és amikor eljön az ideje, édesapja egy tanult, ám túlsúlyos lányhoz akarja hozzáadni. A csinos feleségről álmodozó fiúnak esze ágában sincs nősülni, de családja meggyőzi, hogy így anyagilag jobban...

Wake Up Sid (2009)

Wake Up Sid (2009)

 A huszonhat éves Ayan Mukherjee bemutatkozó alkotása, a Wake Up Sid (Ébresztő, Sid!) a kritikusi elismerésen túl közönségsikert is aratott, a 2009-es évet tekintve a nyolcadik legnagyobb bevételt elérve - ennél szebb kezdésről pedig Bollywoodban álmodni sem lehet.Ez a...