Ma 2024. április 25., csütörtök, Márk napja van.

Jodhaa Akbar (2008)

 

 

Ashutosh Gowariker rendező nagyszabású történelmi eposzában életre kel a mogul dinasztia fénykora, bepillantást nyerhetünk a legnagyobb mogul uralkodó, Akbar császár életébe. A Jodhaa Akbar 2008 első indiai blockbustere, főszerepben Bollywood két igazi szupersztárja, Hrithik Roshan és Aishwarya Rai. A legendás zeneszerző, A.R Rahman újra kitett magáért, a színhelyet építészeti remekművek garmadája szolgáltatja, a cselekményt pedig 3,5 (!) órában szerelem, intrika, politikai és vallási acsarkodás. Ezeken kívül Gowariker bevetett 80 elefántot, 100 lovat, 55 tevét, a kifejezetten a film kedvéért felhasznált 400 kg aranyékszert, két tucat történészt és 7,5 millió dollárt. A végeredmény azonban több ponton is siralmas.

 



Azt az elején szeretném leszögezni, hogy tetszett a Jodhaa Akbar. A 3,5 óra meglepően könnyen repült el, az utolsó 20 percet leszámítva nem vágyakoztam a stáblista megjelenésére. Ugyanakkor nem tudom nem észrevenni a hiányosságait. Ezek a hiányosságok sajnos túlmutatnak magán a filmen - nyilvánvalóvá válik, hogy Bollywood képtelen felnőni a XXI. századhoz. Szembe kell nézni azzal, hogy ha India egyik vezető rendezője csak ennyire képes, amikor tulajdonképpen szabadkezet kap, akkor nagy a baj. A szerelmes császár története szép és megkapó mese, könnyedén magával ragad, lenyűgöző a képi világ. Azonban Gowariker-re nézve szégyen, hogy veterán rendező létére nem képes hibátlan forgatókönyvet szerezni. Hogy nem tud megkomponálni egy csatajelenetet, egy párbajt, vagy egy orrgyilkos támadását. 
Nem az a baj, ha ez nem megy - de akkor ne csinálja! A baj az, hogy mégis belefog, holott ebben nincs rutinja. Jót tenne neki, ha leülne szépen és figyelmesen végignézné a Egri csillagok filmváltozatát. Azért éppen ezt, mert ha összekapja magát, belátható időn belül képes lesz elérni azt a színvonalat. Kár, hogy azóta eltelt negyven év... (Zhang Yimou nevét pedig meg sem merném említeni neki.) 

Ennyire tehetségtelen lenne az egyik legnevesebb indiai rendező? Csak véletlen lett volna az Oscar-jelölés a Lagaan kapcsán? Nincs a környezetében senki, aki venné a bátorságot, és azt mondaná: "Mester, ez nem lesz jó így"? A harc- és csatajelenteket nem kellett volna kihagynia - elég lett volna néhány jóindulatú vágás és tisztességes kamera-beállítás. Ennyit sem lát meg magától? A jelenetek szépek lettek volna - a hatvanas években, belföldi használatra. De amikor ma Bollywood bevételeinek 90%-a külföldről érkezik, akkor ez több mint kínos. Szégyen az egész indiai filmgyártásra nézve. A délutáni műsorsávban futó gagyi tévésorozatok is többet tudnak felmutatni. Jobban tette volna, ha kihagyja a harcot, és helyettük leforgat még két grandiózus táncbetétet a császári palotában. 
Mert mindazt az összhatást, amit három órában elér, azt a maradék félórányi bohóckodással a középszer alá süllyeszti.
 
 
 
 
 
Ezer szerencse, hogy a film Akbar császár és Jodhaa hercegnő házasságának kezdeti időszakára fókuszál a háborúskodás helyett.
1555-öt írunk, Angliában I. Mária és I. Erzsébet épp egymás idegeire megy, India javában független, majd' ötven év telik még el, mielőtt megalakulna a Brit Kelet-indiai Társaság, amely két évszázaddal később levezényli a gyarmatosítást. Az angoloknak tehát még nyoma sincs, de ez nem azt jelenti, hogy béke lenne - a Hindusztáni-félsziget északi felét a muszlim mogulok uralják, délen pedig számos kisebb-nagyobb, a mogulokkal és egymással is hadban álló királyság virágzik. A mogul birodalom élére apja halála után a gyermek Akbar kerül, aki felnőtt korában egymás után hódítja meg szomszédjait. Választás elé állítja őket: vagy önként behódolnak és hűbéresei lesznek, vagy erővel veszi el tőlük trónjukat. Van, aki megadja magát és van, aki ellenáll - Akbar napjai így szüntelen háborúskodással telnek. 
Győzedelmes csatái ellenére nagy terhet jelentenek birodalmának a folyamatos hadjáratok, így kapóra jön, amikor a Radzsasztánt lakó harcias rádzsputok ura, a jaipuri uralkodó szokatlan ajánlattal áll elő. Lévén büszke (és szorongatott helyzetben lévő) ember, se behódolni nem akarna, de háborúzni sem kívánna, ezért szövetségét ajánlja fel a császárnak, és ezt megpecsételendő, egyúttal leánya, Jodhaa hercegnő kezét.
 
Song Promo: In Lamho
 
 
 
 


 
 
 
 
Ravaszul mérte fel a jaipuri uralkodó, hogy a császár szívesen kihagyná a harcias rádzsputok elleni hadjáratot. A kopár hegyekkel szabdalt tartomány mindig is a védőknek kedvezett, több hódító seregnek beletört már a foga és lándzsája a Radzsasztán elleni háborúkba. Akbarnak azonban nagy árat kellene fizetnie a megspórolt hadjáratért - hithű muszlim lévén, a muszlim mogul birodalom uraként császárnője egy hindu nő legyen? Aki nem elég, hogy hindu, de hitét és szokásait meg kívánja tartani. Képzelhető főpapjainak döbbenete, akik a Próféta megcsúfolásának tartják, hogy hindu császárnő ül a nyakukra, és várható, hogy ez a házasság az alattvalók körében is elutasításra talál. No de kit érdekel az egyszerű alattvalók rosszallása, amikor ez a lépés a már lesben álló potenciális trónkövetelőknek is tökéletes ürügyet szolgáltat. 
Alaposan végig kell tehát gondolnia a császárnak ezt a házasságot - aki Gowariker szerint hümmög egyet, alszik rá egyet, és feleségül veszi Jodhaa hercegnőt. Bántóan hiányoznak a kétségei, a mozgatórugói és a gondolatai. (Az kevés, hogy egyszer elmegy imádkozni)
 
 
 
 
 
 
Történészek kisebb seregét toborozta össze a rendező, hogy minél hitelesebben jelenhessen meg a vásznon a mogulok fénykora. Csak a díszletekre figyeltek, a történelmi tényekre nem. Radzsasztán lakói, a rádzsputok ugyanis felháborodtak, mert Jodhaat nem Akbar, hanem Akbar fia vette feleségül. A császár felesége valóban a jaipuri uralkodó leánya volt, de annyi biztos, hogy az ő neve nem Jodhaa volt. A "megsértett" tartományban utcai tüntetésekre került sor, megfenyegették a mozitulajdonosokat, hogy ne merjék műsorra tűzni a filmet, saját vérükkel tiltakoztak a bemutató ellen. A jaipuri uralkodócsalád feje először még mosolyogva fotóztatta magát a soundtrack megjelenésekor, aztán természetesen két héttel a premier előtt a család volt a leghangosabb. A film másfél évig készült, folyamatosan a köztudatban volt, lett volna idejük bőven lépni. Hogy éppen a bemutató előtt közvetlenül aktivizálták magukat, az arra enged következtetni, hogy a bírósággal fenyegetőző kékvérű família a nagy médiafigyelmet kihasználva nyomást akart gyakorolni a készítőkre, hogy tisztes summával kárpótolják őket sérelmeikért. Valószínűleg egy árva rúpiát sem kaptak, mert annyit végül elértek, hogy a tartomány 30 mozijában nem került vetítésre a Jodhaa Akbar.

A rendező saját bevallása szerint 70%-ban saját fantáziájára, 30%-ban történelmi tényekre támaszkodott. Nagyvonalúan átsiklott azonban azon tény felett, hogy a filmben hindu felesége iránt tiszta és őszinte szerelemre lobbanó uralkodó sorban gyűjtötte a feleségeket, a behódoló királyságokkal való szövetségkötéseket rendre újabb házasságokkal pecsételte meg.
 
 
 

 
 
De legyen elég ennyi a kíméletlen kritikából. Ugyan még sokáig lehetne sorolni a hiányosságokat, de akkor végül az a téves kép alakulna ki az olvasóban, hogy nem érdemes időt szánnia a Jodhaa Akbar megtekintésére. Ha már megszoktuk a bollywoodi filmek gyermekbetegségeit, akkor kíváncsiságunkban ne a játékidő hossza legyen az, ami netán eltántorít. A közepén úgyis ott a szünet, megtekinthető két részletben, ne riasszon el senkit a csak kimondva soknak tűnő 3,5 óra. Mert a fejedelmi páros, a császári szerepre született Hrithik és a lélegzetelállítóan szép Aishwarya románca megnyerte a nézők szívét világszerte. A szakértő szemek ugyan súlyos hibákra lelhetnek, de a mozibajáró tömegeket ez egyáltalán nem zavarta. A legnagyobb élő indiai zeneszerző, A.R. Rahman felülmúlta önmagát, grandiózus történelmi eposzhoz illő időtlen, tökéletes filmzenével ajándékozza meg a közönséget. A látvány és a képi világ bőven kárpótol mindenért, mintha csak lefújták volna a port egy régi képeskönyvről, teljes pompájában megelevenedik a nagymogul uralkodók élete. 
 
 
 
 
 



(A nyugati és a hazai történelemoktatás alig szentel figyelmet Ázsiának és azon belül is Indiának. Az ország legnagyobb nevezetességei kapcsán találunk kapcsolódási pontot a mogulokhoz, hiszen ott az Agrai erőd, ahol Akbar élt, és ott a Tádzs Mahal, amit Akbar unokája emeltetett. A császár, akinek az Akbar csak ragadványneve - melynek jelentése: "A nagy" - saját magának csak egy szerény síremléket rendelt.)

Személy szerint több látványos, nagyszabású zenés betétet vártam, bár csak az “Azeem O Shan, Shahenshah” betétdal több mint ezer, népviseletbe öltözött táncos és statiszta közreműködésével készült.
India legnagyobb aranyműves cége készítette a filmben látható fejedelmi ékszereket, melyek megtekinthetőek és elegendő rúpia ellenében meg is vásárolhatóak a gyártó Tanishq honlapján.

Hrithik Roshan egy jelenetben betör egy vad elefántot palotájában. A siker érdekében azokon a napokon, amikor a színész nem forgatott, leutazott Karjat városába, az elefánthoz. Mivel a jószágnak el kellett őt fogadnia, ezért minél több időt vele kellett töltenie. Hrithik addig tömte bele a banánt, míg a nőstényelefánt megszokta a jelenlétét, felismerte a hangját és a khm... szagát (szóval a testének kipárolgását).
 
 
 
 
 
 
Külön meglepetés volt, hogy az Ázsia abszolút uralkodókkal megáldott/megvert birodalmaiban fontos szerepet játszó eunuchok a moguloknál női ruhában jártak, nőként viselkedtek, kotnyeles transzvesztitára emlékeztetve.
A mellékszereplők közül ki kell emelni Ila Arjun színésznőt, aki Maham Angat alakítja, a mogul császári udvar miniszternőjét. Érdekes volt látni, hogy a kialakult sztereotip kép ellenére a középkori muszlim világban volt olyan hely, ahol egy nő is magas pozíciót tölthetett be. De Maham Anga nem csak miniszter, ő volt a császár dajkája, akit Akbar anyjaként tisztel, akire gondolkodás nélkül hallgat és akiben vakon megbízik. A dajka mindentől óvja szeretett nevelt fiát, így amikor feltűnt a veszélyt jelentő hercegnő, féltékenységében minden követ megmozgat, hogy elmarja a hindu nőt. Ila Arjun tehát a történet szerint egy rosszindulatú asszonyt személyesít meg, de ez olyan éles ellentétben áll túlzottan is békés természetével, hogy gonoszkodó jelenetei után mindig úgy elszégyellte magát, hogy szégyenében elbujdosott lakókocsijának mélyére.
A császár trónkövetelő sógorát játszó Nikitin Dheer pedig minden bizonnyal elégedett lehet, mert ez volt az első filmszerepe, egy kezdő számára pedig remek ajánlólevél egy ekkora blockbuster főgonoszának lenni. A várt eredmény nem is maradt el, a Mission Istaanbul című akciófilmben újabb esélyt kapott.
 
Song Promo: Khawaja 
 


 
 
 
 


Nem véletlen, hogy Gowariker éppen Akbar császár életéhez nyúlt vissza. Uralma alatt élte aranykorát a mogul birodalom, de sokkal nagyobb jelentőséggel bír, hogy muszlim birodalmában vallásszabadságot biztosított alattvalóinak, eltörölte a nem muszlimokat sújtó különadókat, hivatalnokai és miniszterei között pedig hinduk is akadtak szép számmal. 

A kimondatlanul is a vallási megbékélést hirdető, cukormázba csomagolt történelmi eposz bátran ajánlható Bollywood szerelmeseinek, és a romantikus meséket kedvelő népeknek. 
(Akinek viszont a történelmi eposz Zhang Yimou munkásságánál kezdődik, az ne dőljön be a trailernek)
 
 
 
 
 
 
 

 

Szereplők: Hrithik Roshan
                 Aishwarya Rai
                 Ila Arjun
                 Nikitin Dheer
Rendezte: Ashutosh Gowariker
                 imdb
 

 

 

Hozzászólások   

 
#11 Gerencsér Reni 2010-05-23 15:46
Szia Katka50!
Nagyon köszönöm a segítséged,de amikor le akarom tölteni a feliratot,nem engedi megnyitni,mert sérült,vagy nem támogatott. Ez mit jelent? iszonyú béndzsa vagyok a számítógéphez. :cry:
 
 
#12 katka50 2010-05-23 18:19
Reni! Baloldali menü:magyar feliratok, keresés:Jodhaa Akbar-letöltés, utána winrarral ki kell csomagolni.
 
 
#13 katka50 2010-06-10 19:35
Szia Reni! Remélem, Gianni nem moderálja ki:
http://...
 
 
#14 Gianni 2010-06-10 19:44
De, kimoderálja.
Nem jókedvéből persze.

Letöltési linkeket ezen az oldalon nem szabad megadni semmilyen formában.

Mivel megszűnt a fórumunk, így az ilyen témákat itt nem tudjátok megbeszélni, szükség esetén viszont használható ez is akár:
http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9089768
 
 
#15 Gianni 2010-07-11 21:16
Ősszel lesz az Örökmozgóban, úgyhogy aki esetleg még nem látta, bepótolhatja. 8)
 

A hozzászóláshoz be kell lépned.

Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
Filmajánlók véletlenszerűen

Kabhi Khushi Kabhie Gham... (2001)

Kabhi Khushi Kabhie Gham... (2001)

 A Kabhi Khushi Kabhie Gham... a bollywoodi filmtörténet egyik legnagyobb klasszikusa, mely felkerült az angliai és az amerikai filmes toplistákra, és megnyitotta a német piacokat a bollywoodi filmek előtt. A Kabhi Khushi Kabhie Gham... ugyanakkor az indiai film egyik legnagyobb...

Besharam (2013)

Besharam (2013)

  Bablí, a kispályás autótolvaj árvaházban nőtt fel, lénye és pimaszsága mindenkit elbűvöl. Halálosan szerelmes Tárába, de a lányt nem sikerül elvarázsolnia. Egyik akciója után kiderül, hogy egy orgazda kérésére épp a lány kocsiját kötötte el. Tárával együtt felkerekednek, hogy visszaszerezzék...

London Paris New York (2012)

London Paris New York (2012)

Egy bolondos fiú, egy komoly, naiv lány, három időpont, három város, három nagyon különböző találkozás. A London Paris New York a modernizálódó bollywoodi szerelmi románcok egyik jól sikerült, szórakoztató darabja. Nikhil gazdag, elkényeztetett, kissé léhűtő indiai fiú, akinek a bátyja fiatalon...

Awara (1951)

Awara (1951)

Az Awara (A csavargó) a legendás színész-rendező, Raj Kapoor egyik legismertebb filmje, mely bemutatásakor a világ számos országában sikert aratott és azóta is az indiai film egyik legnagyobb klasszikusaként tartják számon.