Ma 2024. április 28., vasárnap, Valéria napja van.

Fanaa (2006)

A 2006-os Fanaa (Belepusztulni) egy sajátos bollywoodi film, melyben a szívszorító melodráma a thrillerek izgalmával és humoros jelenetekkel keveredik.

Zooni (Kajol), az ártatlan vak lány első önálló utazásán megismerkedik a sármos idegenvezetővel, Rehannal (Aamir Khan). Bár barátai próbálják óva inteni, Zooni beleszeret Rehanba és együtt töltenek egy éjszakát. Ezután minden ideálisan alakul az ifjú pár számára: a Casanova-jellemű fiú felvállalja kapcsolatukat, a barátok áldásukat adják, Zooni pedig Rehan unszolására rászánja magát a látását visszaadó műtétre. Ám ahogy Zooni visszanyeri szeme világát, váratlan tragédia történik és a film cukormázzal borított romantikus története hirtelen fordulatot vesz.

A Fanaa a 2000-es évek közepén számos tekintetben megújuló bollywoodi film egyik figyelemreméltó darabja. Egyfelől a klasszikus indiai melodrámák tradícióját követi, ám itt a családi elvárások és a szerelem között feszülő konfliktusokat már sokkal modernebb, aktuálisabb problémák váltják fel. Másrészt jellegzetes bollywoodi szuperprodukció, számos műfajt magába foglaló sajátos történetvezetéssel, lenyűgöző látványvilággal, csodás tájakkal és nagy sztárokkal.

A részben a szomszédunkban (a Tátra lengyelországi részén) forgatott film bemutatóját nagy várakozás előzte meg. A Fanaa már megjelenése előtt reflektorfénybe került – már csak az A-kategóriás bollywoodi sztárok felvonultatása miatt is (még a mellékszerepekben is olyan ismert nevek tűnnek fel, mint Rishi Kapoor, Kiron Kher vagy Tabu) és mert a film a mindig igényesen kivitelezett, drága, nagyszabású filmeket jegyző Yash Raj Films égisze alatt készült. Mindezek mellett pedig ez a mű volt a kilencvenes évek egyik legkedveltebb színésznőjének, Kajolnak a nagy visszatérése a 2001-es Khabi Khushi Khabie Gham… után tartott szünetet követően. A Fanaa az előzetes elvárásoknak a mozipénztáraknál alapvetően megfelelt: a bizonytalan nyitás és a vegyes kritikai fogadtatás ellenére sikeressé tudott válni. A 2006-os évben a negyedik legnagyobb bevételt hozó darab volt, olyan sikeres alkotásokat lepipálva, mint a Don vagy a Vivah.

A film legtöbbet méltatott tulajdonsága egyértelműen  a főszerepet játszó sztárpár alakítása. Kajol és Aamir Khan külön-külön is kimagaslóan tehetséges színészei a bollywoodi filmiparnak, de Fanaa-beli együttműködésük egészen rendkívüli módon sikeres. A gyönyörű Kajol nagyon érzékenyen formálta meg a vak Zooni figuráját, alakításáért elnyerte az indiai Oscar-díjként is számon tartott Filmfare-díjat – immáron negyedszerre –, és ezzel a kétezres évekre is bebiztosította helyét a legnagyobb indiai színésznők között. Aamir Khan játéka is nagyszerű, ám az ő személyével kapcsolatban nem színészi alakítása szolgáltatta a legtöbb beszédtémát a Fanaa kapcsán.

A film népszerűsítése közben Aamir Khan Gudzsarát államban felszólalt a helyi államfő ellen a Narmada-gát miatt otthontalanná vált falusiak rehabilitálásának érdekében. A színész ezen megjegyzése heves indulatokat váltott ki, különösen azután, hogy visszautasította a bocsánatkérésre vonatkozó felszólítást. A szituáció odáig fajult, hogy gyakorlatilag egész Gudzsarát területén megtiltották a Fanaa vetítését (nem hivatalos módon: a mozik nagy része félt a lehetséges zavargásoktól, és azért nem tűzték műsorra a filmet, mert nem tudták vállalni, hogy ezekben az esetekben garantálni tudják a nézők biztonságát) és más módokon is tiltakoztak Aamir Khan személye és a film ellen.

Ha a Fanaa tíz évvel hamarabb vagy még korábban készült volna el, akkor valószínűleg nem csak a gudzsarátiak néztek volna ferde szemmel a filmre, mivel az több olyan témát és problémakört is érint, melyek hagyományosan a konzervatív bollywoodi filmben tabunak számítottak. A női önállóság, a házasságon kívüli szexualitás, illetve a terrorizmus témái az ezredforduló utáni bollywoodi filmekben már egyáltalán nem példanélküliek, de ezzel együtt is a Fanaa érdemei közé sorolható, hogy annak ellenére, hogy nagyköltségvetésű tömegfilmről van szó, megpendíti ezeket a komolyabb témákat is. Bizonyos értelemben a film többször elhangzó kulcsmondata – miszerint a jó és a rossz közül könnyű választani, ám az igazi kihívást a két rossz közül a kisebbik kiválasztása jelenti – tekinthető a modernizálódó Bollywood hitvallásának is. Míg a hagyományos bollywoodi film végletes szituációkkal és fekete-fehér figurákkal dolgozott (vagyis a hősöknek a jó és a rossz között kellett dönteniük), addig a legújabb filmek már mernek foglalkozni a szürke területek – sokkal realisztikusabb – emberi drámáival is.

A Fanaa igazi sikere abban rejlik, hogy a film mindezek ellenére nem tagadja meg saját „bollywoodiságát”. A Fanaa a klasszikus könnyfakasztó indiai melodrámák jellegzetes darabja, szerelemről szól és azokról a külső erőkről, melyek szétválasztják a szerelmeseket. De természetesen nem hiányoznak belőle a műfajkeveredéses maszáláfilmek többi jellemzői sem: bőven látható a filmben akció, humor és persze nem maradhatnak el a lenyűgöző táncjelenetek sem. A bollywoodi filmekre annyira jellemző módon, teljesen meglepő hirtelenséggel váltakoznak időnként a film különböző műfajú és hangulatú részei.

Összességében, a Fanaa egy különleges alkotás, melyben a modernizálódó Bollywood üzenetei becsatornázódnak a hagyományos bollywoodi maszáláformába – létrehozva egy filmet, mely egyszerre megindítóan szívszorító, érzelmes, ugyanakkor drámai és izgalmas.

 

A hozzászóláshoz be kell lépned.

Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
Filmajánlók véletlenszerűen

Kites (2010)

Kites (2010)

A Kites az idei év egyik legjobban várt filmje volt, a Hrithik Roshan és a mexikói szépség, Barbara Mori főszereplésével készült szerelmi románccal hosszú hónapokon át csigázták a közönséget. Bemutatójakor a film Indiában megbukott, azonban...

Om Shanti Om (2007)

Om Shanti Om (2007)

A 2007-es Om Shanti Om Nyugaton és hazájában is az egyik legkedveltebb bollywoodi film: egyszerre modern trendteremtő és mégis minden ízében hagyománytisztelő (még ha a tiszteletadásnak időnként az ironikusabb formáját is választja), ráadásul magáról Bollywoodról szól és emellett látványos, szellemes...

Lakshya (2004)

Lakshya (2004)

 Hrithik Roshan málészájú lézengőként, Priety Zinta fiúsan rövid hajjal, Amitabh Bachchan érző szívű, kemény katona-szerepben, vagy Kasmír csodálatos tájai idealizálás nélkül, realistán megmutatva? A Lakshya számos, az indiai filmekben szokatlan dologgal szolgál, miközben sok érzelemmel és zenével körítve, bollywoodi...

Taare Zameen Par (2007)

Taare Zameen Par (2007)

 A Taare Zameen Part nevezte India tavaly az Oscarra, a film azonban még a jelölésig sem jutott el. Az Akadémia nyíltan meg is súgta, miért: túl hosszú, túl zenés, túl Bollywood. Pedig a TZP ennél kevésbé bollywoodi már nem...