Fanaa (2006)
A 2006-os Fanaa (Belepusztulni) egy sajátos bollywoodi film, melyben a szívszorító melodráma a thrillerek izgalmával és humoros jelenetekkel keveredik.
Zooni (Kajol), az ártatlan vak lány első önálló utazásán megismerkedik a sármos idegenvezetővel, Rehannal (Aamir Khan). Bár barátai próbálják óva inteni, Zooni beleszeret Rehanba és együtt töltenek egy éjszakát. Ezután minden ideálisan alakul az ifjú pár számára: a Casanova-jellemű fiú felvállalja kapcsolatukat, a barátok áldásukat adják, Zooni pedig Rehan unszolására rászánja magát a látását visszaadó műtétre. Ám ahogy Zooni visszanyeri szeme világát, váratlan tragédia történik és a film cukormázzal borított romantikus története hirtelen fordulatot vesz.
A Fanaa a 2000-es évek közepén számos tekintetben megújuló bollywoodi film egyik figyelemreméltó darabja. Egyfelől a klasszikus indiai melodrámák tradícióját követi, ám itt a családi elvárások és a szerelem között feszülő konfliktusokat már sokkal modernebb, aktuálisabb problémák váltják fel. Másrészt jellegzetes bollywoodi szuperprodukció, számos műfajt magába foglaló sajátos történetvezetéssel, lenyűgöző látványvilággal, csodás tájakkal és nagy sztárokkal.
A részben a szomszédunkban (a Tátra lengyelországi részén) forgatott film bemutatóját nagy várakozás előzte meg. A Fanaa már megjelenése előtt reflektorfénybe került – már csak az A-kategóriás bollywoodi sztárok felvonultatása miatt is (még a mellékszerepekben is olyan ismert nevek tűnnek fel, mint Rishi Kapoor, Kiron Kher vagy Tabu) és mert a film a mindig igényesen kivitelezett, drága, nagyszabású filmeket jegyző Yash Raj Films égisze alatt készült. Mindezek mellett pedig ez a mű volt a kilencvenes évek egyik legkedveltebb színésznőjének, Kajolnak a nagy visszatérése a 2001-es Khabi Khushi Khabie Gham… után tartott szünetet követően. A Fanaa az előzetes elvárásoknak a mozipénztáraknál alapvetően megfelelt: a bizonytalan nyitás és a vegyes kritikai fogadtatás ellenére sikeressé tudott válni. A 2006-os évben a negyedik legnagyobb bevételt hozó darab volt, olyan sikeres alkotásokat lepipálva, mint a Don vagy a Vivah.
A film legtöbbet méltatott tulajdonsága egyértelműen a főszerepet játszó sztárpár alakítása. Kajol és Aamir Khan külön-külön is kimagaslóan tehetséges színészei a bollywoodi filmiparnak, de Fanaa-beli együttműködésük egészen rendkívüli módon sikeres. A gyönyörű Kajol nagyon érzékenyen formálta meg a vak Zooni figuráját, alakításáért elnyerte az indiai Oscar-díjként is számon tartott Filmfare-díjat – immáron negyedszerre –, és ezzel a kétezres évekre is bebiztosította helyét a legnagyobb indiai színésznők között. Aamir Khan játéka is nagyszerű, ám az ő személyével kapcsolatban nem színészi alakítása szolgáltatta a legtöbb beszédtémát a Fanaa kapcsán.
A film népszerűsítése közben Aamir Khan Gudzsarát államban felszólalt a helyi államfő ellen a Narmada-gát miatt otthontalanná vált falusiak rehabilitálásának érdekében. A színész ezen megjegyzése heves indulatokat váltott ki, különösen azután, hogy visszautasította a bocsánatkérésre vonatkozó felszólítást. A szituáció odáig fajult, hogy gyakorlatilag egész Gudzsarát területén megtiltották a Fanaa vetítését (nem hivatalos módon: a mozik nagy része félt a lehetséges zavargásoktól, és azért nem tűzték műsorra a filmet, mert nem tudták vállalni, hogy ezekben az esetekben garantálni tudják a nézők biztonságát) és más módokon is tiltakoztak Aamir Khan személye és a film ellen.
Ha a Fanaa tíz évvel hamarabb vagy még korábban készült volna el, akkor valószínűleg nem csak a gudzsarátiak néztek volna ferde szemmel a filmre, mivel az több olyan témát és problémakört is érint, melyek hagyományosan a konzervatív bollywoodi filmben tabunak számítottak. A női önállóság, a házasságon kívüli szexualitás, illetve a terrorizmus témái az ezredforduló utáni bollywoodi filmekben már egyáltalán nem példanélküliek, de ezzel együtt is a Fanaa érdemei közé sorolható, hogy annak ellenére, hogy nagyköltségvetésű tömegfilmről van szó, megpendíti ezeket a komolyabb témákat is. Bizonyos értelemben a film többször elhangzó kulcsmondata – miszerint a jó és a rossz közül könnyű választani, ám az igazi kihívást a két rossz közül a kisebbik kiválasztása jelenti – tekinthető a modernizálódó Bollywood hitvallásának is. Míg a hagyományos bollywoodi film végletes szituációkkal és fekete-fehér figurákkal dolgozott (vagyis a hősöknek a jó és a rossz között kellett dönteniük), addig a legújabb filmek már mernek foglalkozni a szürke területek – sokkal realisztikusabb – emberi drámáival is.
A Fanaa igazi sikere abban rejlik, hogy a film mindezek ellenére nem tagadja meg saját „bollywoodiságát”. A Fanaa a klasszikus könnyfakasztó indiai melodrámák jellegzetes darabja, szerelemről szól és azokról a külső erőkről, melyek szétválasztják a szerelmeseket. De természetesen nem hiányoznak belőle a műfajkeveredéses maszáláfilmek többi jellemzői sem: bőven látható a filmben akció, humor és persze nem maradhatnak el a lenyűgöző táncjelenetek sem. A bollywoodi filmekre annyira jellemző módon, teljesen meglepő hirtelenséggel váltakoznak időnként a film különböző műfajú és hangulatú részei.
Összességében, a Fanaa egy különleges alkotás, melyben a modernizálódó Bollywood üzenetei becsatornázódnak a hagyományos bollywoodi maszáláformába – létrehozva egy filmet, mely egyszerre megindítóan szívszorító, érzelmes, ugyanakkor drámai és izgalmas.