Ma 2024. március 19., kedd, József és Bánk napja van.

Lakshya (2004)


 
Hrithik Roshan málészájú lézengőként, Priety Zinta fiúsan rövid hajjal, Amitabh Bachchan érző szívű, kemény katona-szerepben, vagy Kasmír csodálatos tájai idealizálás nélkül, realistán megmutatva? A Lakshya számos, az indiai filmekben szokatlan dologgal szolgál, miközben sok érzelemmel és zenével körítve, bollywoodi stílusban tálalja a csodás tájakon játszódó háborús filmet.
 
 
Farhan Akhtar a kortárs indiai film egyik legtehetségesebb fiatal rendezője, producere (és színésze), aki minden vállalkozásával valami szokatlannal kísérletezik, valami új színt hoz a bollywoodi filmbe. 2002-es első rendezése, a Dil Chahta Hai új megvilágításban mutatott meg egy klasszikus szerelmi történetet, miközben a férfibarátságot helyezte az előtérbe; a 2006-os Don a hetvenes évek melodramatikus gengsztertörténeteivel vagy Ram Gopal Varma komoran realista bűnfilmjeivel szemben egy új típusú, látványos, akciódús gengszterfilmet honosított meg az indiai filmben; 2008-as produkciója, a Rock On!! az indiai filmtől teljesen idegen rockzenére építő, koncertfilmes elemeket tartalmazó személyes dráma; míg legújabb sikere, a nemrégiben bemutatott Zindagi Na Milegi Dobara három barát történetét bemutató road movie. A 2004-es Lakshya, bár egy, az indiai filmben nagyon is népszerű műfaj, a háborús film típusát követi, valójában az indiai mintáktól teljesen eltérő módon, a nyugati és az indiai elemek ötvözésével valósítja meg azt.
 
 

 
Aki látott már életében igazi, klasszikus indiai háborús filmet, az tudja, hogy minden indiai filmtípus közül talán ez a legnehezebben befogadható európai néző számára. Az indiai háborús filmek úsznak a hazafias szózatokban és jelképekben, tele vannak értelmetlenebbnél értelmetlenebb önfeláldozó, hősies akciókkal, és mindezt, ha lehet, még az indiai melodrámáknál is patetikusabb stílusban tálalják. Ezen filmek mintapéldájának, a Bordernek (a kilencvenes évek egyik legnagyobb indiai filmsikerének) a második másfél óráját majdnem teljes egészében az tölti ki, hogy a néző végignézheti, ahogy a film első felében megismert és megszeretett nagyszámú főhős mindegyike, egyetlen tiszt kivételével sorban hősi halált hal a különböző akciók során, gyakran lassított felvételekkel megmutatva és fenséges zenével kísérve.
 
A Lakshya szakít az indiai háborús filmek ezen hagyományával: a háborús jeleneteket nyugatias, akciófilmes stílusban adja elő, mindvégig fenntartva a feszültséget; a háborús konfliktus helyett a személyes drámára helyezi a hangsúlyt; a drámai szituációknál kerüli a patetikus előadásmódot, és igyekszik elviselhető mértékűre csökkenteni a hazafias szólamokat.
 
A történet főszereplője, Karan egy kedves, de eléggé málészájú lézengő, aki a milliomos csemeték semmittevő, léha életét éli. Környezetében senki sem érti, hogyan járhat vele Romi, az intelligens, modern felfogású lány, a társasági élet központja, aki folyton olvas, diáktüntetéseket szervez, majd az egyik legnagyobb tévétársaság sikeres bemondónője lesz. Miután Karant mindenki arról faggatja, mit akar kezdeni az életével, egy barátja hatására jelentkezik az indiai hadseregbe. Ám mivel itt is ugyanolyan figyelmetlen és felelőtlen, mint mindenben korábbi életében, csúfos kudarcot vall és megszökik. Amikor Romi meghallja, hogy élete egyetlen önálló döntését sem volt képes véghez vinni, szakít vele. A lány elvesztése, valamint apja megvetése következtében Karan úgy dönt, mégis folytatja a kiképzést és valóban katonává válik. Rominak azonban nem tud megbocsátani, és a lány hamarosan eljegyzi magát egy másik férfival. Karant a kasmíri határra vezénylik, ám a véletlennek köszönhetően Romi is épp ide érkezik, hogy a kirobbanó katonai konfliktusról tudósítson.
 
 
 
 
A Lakshya, számos más bollywoodi filmhez hasonlóan két, egymástól eléggé elkülönülő részből áll. Az első fele Karan katonává válásának története, mely a szerelmes pár kapcsolatáról, a fiú és apja konfliktusáról, valamint a kiképzés nehézségeiről és a fiú megkomolyodásáról szól. A második fele egy fiktív háborús konfliktust állít a középpontba: a kasmíri határon átszivárogva a pakisztáni csapatok elfoglaltak egy, a védelem szempontjából kulcsfontosságú hegycsúcsot, amelyet több egymást követő akció során Karan egységének kell visszafoglalnia. A film nagy erénye, hogy a két különböző téma ellenére nem esik szét, mindvégig a fiú érzelmeit, felnőtté válását állítja a középpontba, így a nagyszabású háborús eposz helyett egy személyes drámát láthatunk, melynek szerves részét alkotja a visszafogottan ábrázolt, modern szerelmi történet.

A film megtartja a bollywoodi filmek azon jellegzetességét, hogy azok a történettípusoktól függetlenül általában az érzelmeket állítják a középpontba. A háborús drámában itt a patetikus szólamok helyett a kötelességtudat, a bátorság, a céltudatosság és legfőképpen a bajtársiasság válik hangsúlyossá. A film második felének jelentős részét teszik ki azok az epizódok, melyekben a katonák mindennapi életét láthatjuk, melyekben a barátság és az összetartás az egyik legfőbb érték. A szerelmi történet akár lehetne az indiai filmekben szokásos melodráma is (hiszen a lány mással jegyzi el magát és a szerelmesek nem lehetnek egymáséi), ám ehelyett a főszereplők életmódjának összeférhetetlenségéről, fájdalmakról, büszkeségről és más gyarló emberi problémákról beszél.
 
 

 
A filmben számos emberi pillanatot láthatunk, melyek megmaradnak a néző emlékezetében: ahogy a bátor riporternő kiborul, amikor a katonai kórházi tudósítás közben épp a nemrég megismert katonát hozzák be az orra előtt haldokolva; amikor az idős tapasztalt katona a háború értelmetlenségéről elmélkedik; amikor a fiatal tiszt a kilátástalannak látszó, végső bevetés előtt visszaküldi a jegygyűrűjét frissen eljegyzett menyasszonyának; vagy amikor Karan a végső bevetés előtt felhívja apját, hogy két emberi szót váltson vele, amit azelőtt soha nem tett meg. 
 
A Lakshya abban az értelemben is ragaszkodik az indiai filmes hagyományokhoz, hogy több dalt és táncjelenetet is tartalmaz, ám ezek némelyike már modernizált formában szerepel. Dal kíséri a katonák kiképzését, a katonai tábor átköltöztetését, de láthatunk a filmben hagyományos (bár játékosan előadott) szerelmi duettet is.
 
 

 

 
A Lakshya indiai filmekben szokatlan módon tálalja az India és Pakisztán közötti konfliktust. A két ország közötti ellenséges viszony az indiaiak egyik legnagyobb szívfájdalma, a kettészakadás óta úgy érzik, a pakisztániak különböző vallásuk ellenére velük azonos nép. Az indiai filmekben rendszeresen visszatérő téma a két ország közötti ambivalens viszony, mely különböző, direkt vagy indirekt képekben ölt testet. A kritikusok e konfliktus szimbolikus megjelenítésének tekintik a hetvenes évek azon filmjeit, amelyben testvérek küzdenek egymással ellenfélként (ezen filmek alappéldája a Deewaar). Idesorolhatóak azok a szerelmes történetek, amelyek egy indiai és egy pakisztáni (vagy egy hindu és egy muszlim) szerelmét mesélik el – erről szólt például a 2000-es évek egyik legnagyobb sikerfilmje, a Gadar, vagy a Veer Zaara. Ez a probléma nyíltan a háborús filmekben jelenik meg, ahol mindig előfordul néhány patetikus jelenet, mely kifejezésre juttatja, hogy a két országnak, ellenséges viszonya ellenére, testvérnek kéne lennie.
 
 

 
A Lakshya mellőzi ezt a romantikus megközelítést, ami, különösen 2004-ben, meglepő. Ha belegondolunk abba, hogy hogyan tálalja a kérdést az ugyanebben az évben bemutatott Main Hoon Na (középpontba állítva a fogolycserével elindítható békefolyamat problémáját), vagy a romantikus hindu-muszlim szerelmi történetet elmesélő szintén 2004-es Veer Zaara, a Lakshya Indiában szokatlan módon közelít a kérdéshez. Ebben a filmben a pakisztáni hadsereg egyszerűen a haza területére behatoló ellenség, semmi több. A film akár egy másik határon, vagy egy másik háborúban is játszódhatna. A film ezzel némileg meg is előzte korát, és elképzelhető, hogy az indiai közönségnek épp 2004-ben, amikor úgy tűnt, végre elindul valami békefolyamat a két ország között, nem nagyon tetszett ez a kiábrándító, realista megközelítés.
 
 
 
 
 
A Lakshyát azonban mégis elsősorban a kitűnő színészi alakítások teszik élvezetessé. A hindi filmek jól bevált hagyományához híven a főszereplő sztár itt is kettős szerepben csillogtathatja meg képességeit. Hrithik Roshan nem is annyira a film második felében lepi meg a nézőt (jóképű, kimagasló képességekkel bíró akcióhősként már számos filmben láthattuk), hanem az első felében: a béna frizurájú, lassú beszédű, kissé mamlasz fiú figurája távol áll minden más szerepétől, ám ezt is hihetően, és ami fontosabb, szerethető formában adja elő. A női főhős, Romi figurája meglehetősen újszerű az indiai filmben, ennyire öntudatos, önálló akaratú, modern nőfigurát ritkán látni még mai filmekben is, és bár Preity Zinta színésznőként kedveli a kihívásokat, Romi szerepe talán pályája egyik legjobb alakítása.
 
A film nagy erénye emellett a számtalan kitűnő mellékszereplő. Elsősorban persze Amitabh Bachchan, aki a kemény, de érző szívű parancsnok szerepében hetvenes évekbeli nagy alakításait idézi. Hasonlóan emlékezetes Boman Irani, aki Karan apjának szerepében ezúttal komoly és szigorú figurát alakít (ismét bebizonyítva, hogy szinte bármilyen karaktert képes hitelesen vászonra vinni). Emellett számtalan karakteres mellékszereplő színesíti a filmet a bajtársak figuráit alakítva: a tapasztalt idős veterán (Om Puri) épp olyan érdekes színfoltja a történetnek, mint a folyton viccelődő százados és orvos barátja, vagy a fiatal vőlegény.
 
 


 
A Lakshya jelentősen eltér azoktól a történetsémáktól és történetmesélési módoktól, amit az indiai filmektől megszoktunk, azonban jóval komolyabb is azoknál. Akik szeretik azokat a szórakoztató filmeket, amelyek a látvány és a jó színészi játék mellett némileg el is gondolkoztatnak, azoknak érdemes az indiai film eme újszerű vonalával is próbát tenniük. Nem fognak csalódni.
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

Hozzászólások   

 
#11 lilc 2011-11-06 15:20
SZiasztok,lenne egy fontos kérdésem,tudnát ok nekem oldalakat be linkelni ahol tudok indiai filmeket nézni magyar ferittal,nagyon hálás lennék! Előre os köszönöm!
 
 
#12 Sipi20 2011-11-08 09:25
Erre az oldalra nem szabad linkeket kitenni. A netkeresőbe beírod a flim címét+hunsub és relevancia sorrenjében kidobja a találatokat.
 
 
#13 SandraC 2011-11-08 22:01
köszi a tanácsot :-)
 
 
#14 amptron 2011-11-13 01:45
Ha írsz itt egy mailt, kapsz oldalnevet, ahol minden fent van :-)
 
 
#15 TaaniPartner 2011-11-15 18:10
Én is szeretnék egy olyan linket! :-) Még új vagyok itt... oda kell e-mailt küldenem ami meg van adva az elérhetőségek menüpont alatt? Köszi!
 
 
#16 mókuska 2014-02-08 14:52
honét tudok hindi filmeket letölteni magyar feliratal
 
 
#17 mókuska 2014-02-08 14:53
föleg hrithik roshan filmek érdekelnek
 
 
#18 morpheus64 2014-03-01 13:22
Idézet - mókuska:
honét tudok hindi filmeket letölteni magyar feliratal


ez a film és még másik 500 hindi film megtalálható és letölthető ingyen egy oldalon. Irj egy emailt a címre és megadom az oldal elérhetőségét. A filmeken kívül zene és rengeteg hasznos dolog is bezserezhető innen, annak, aki hindi fan....
 

A hozzászóláshoz be kell lépned.

Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
Filmajánlók véletlenszerűen

Main Hoon Na (2004)

Main Hoon Na (2004)

A Main Hoon Na a második bollywoodi film volt, amit életemben láttam, és bár azóta számtalan indiai filmmel találkoztam, ma is ez az egyik kedvencem. Számomra a Main Hoon Na képviseli a bollywoodi mozi mindazon különleges vonásait,...

Mere Brother Ki Dulhan (2011)

Mere Brother Ki Dulhan (2011)

El tudjuk képzelni Katrina Kaifot rövid farmershortban, vagányan öltözve, amint éppen egy mozgó teherautó tetején ad rockkoncertet? Az ötlet elég bizarrnak tűnik, ám a Yash Raj Filmsnek mégis ez hozta meg a tavalyi év egyik legnagyobb sikerét.

Wanted (2009)

Wanted (2009)

A Wanted az indiai filmiparban az utóbbi években a legnagyobb sikereket hozó akciófilmes hullám egyik nyitódarabja, mely újra fellendítette Salman Khan karrierjét. Bár későbbi akciófilmjei az újfajta forgalmazási stratégiák miatt nagyobb bevételeket hoztak, a Wanted sok szempontból érdekesebb és európai...

Chennai Express (2013)

Chennai Express (2013)

A Chennai Express a 2013-as év egyik legnagyobb sikere volt, amelyben Shah Rukh Khan ismét vígjátékkal szórakoztatta a közönséget, eddig tőle szokatlan közegben.