Taare Zameen Par (2007)
Bevallom, én is jobban szeretem az ennél kissé mozgalmasabb történeteket. A TZP-nak azonban minden perce élmény, még akkor is, ha meglepetéseket nem tartogat. A színészi játék hibátlan, a képek gyönyörűek, a zene jól hangsúlyozza a főszereplő hangulatát, és nincsenek kellemetlen bakik vagy a Bollywoodra azért néha jellemző suta, „ciki” jelenetek. Fontos az is, hogy a főszereplő kisfiú, Darsheel Safary nagyon jó választás volt. Könnyen elcsúszhat egy film a gyerekszereplőkön, akik persze nem profi színészek, így suta lesz az egész játékuk. Darsheel azonban egy-két rosszabbul sikerült jelenettől eltekintve olyan természetes, mintha nem is színészkedne.
A zenei betétek is jól illenek a filmbe. Nekem főleg az első két dal tetszett, amelyek Ishaan belső világát mutatják be. A hat dalból csak egy táncos, a többi szinte csak „aláfestő” zene, és szinte észrevétlenül simul bele a történetbe. A második dal például Ishaan egy napját mutatja be, azt, amikor ellóg az iskolából. Egyedül kószál a nagyvárosban, és olyan apróságokat vesz észre, amelyeket mi, felnőttek már nem. A kamera hosszasan időzik a jégkrémkészítő kezén, egy felállványozott ház falán felfelé mászó munkás mozgásán, egy pocsolyán vagy egy markoló kanalán, amely egy új épület alapját ássa éppen.
Itt kell megdicsérni az operatőr munkáját: a film képi világa különösen szép, a színvilág pedig mindig egyezik Ishaan hangulatával. A film elején minden színes, a bentlakásos iskolában töltött legnehezebb napokban minden szürke, majd a film vége felé, amikor ismét kinyílik Ishan számára a világ, visszatérnek a színek. Ishaan belső világának bemutatására szolgálnak az animációk is, amelyek profi kivitelben készültek és nagyon ötletesek. Az Ishaan legrosszabb időszakát bemutató dalban megjelenő, mérgespók-formát öltő betűknél és számoknál nehéz lett volna jobban bemutatni elkeseredését és félelmeit.
A legmélyebb ponton érkezik meg a helyettesítő tanár, Ram Shankar Nikumbh. Innentől a film nekem kissé túl didaktikussá és – ismét ezt írom, nincs jobb szó – hollywoodivá válik, és ez lesz a gyengéje. A messiás-szerű tanár megérti a meg nem értett diákot és felfedezi rejtett értékeit, végül a teljes életét megváltoztatja. Persze, ez lehetett a film célja is: mondjuk el az indiai közönségnek, mi az a diszlexia, és kényszerítsünk rá minden szülőt, hogy elgondolkodjon azon, valóban mindent megtesz-e a gyermeke boldogságáért. A terv egyébként be is vált, sosem szabad alábecsülni a filmek erejét Indiában: a Washington Post szerint egyes indiai, diszlexiások segítésével foglalkozó alapítványokhoz tízszer annyian fordultak a TZP bemutatása után, mint előtte. Bizony, erőteljes küldetéstudat is motoszkált a készítőkben, és ők valószínűleg tudták, hogy részletesen kell elmagyarázniuk azt, hogy mire van szüksége szüleitől egy gyereknek – akár diszlexiás, akár nem.
Ez a gondosság pedig – úgy tippelek – „Mr. Perfekcionista” Aamir Khan számlájára írható. Ő volt a producer, a rendező és ugyebár az egyik szereplő is. Főiskolai barátja, Amole Gupta kereste meg a forgatókönyvvel, és úgy döntött, megcsinálja. Először Gupta volt a rendező, de Khan egy hét után átvette a feladatot – mint egy interjúban elmondta, már rég akart rendezni, de félt a feladattól. A TZP-nál azonban állítólag nem volt választása, be kellett ugrania, és minden előzetes felkészülés nélkül megcsinálnia. Mint mondta, sokan néztek rá furcsán, amikor elmondta: gyerekekről és az oktatási rendszer visszásságairól készít filmet. Hamar kiderült, hogy megérte kockáztatni. Nemcsak a közönségnek tetszett a TZP, de begyűjtötte a legjobb filmnek és rendezőnek járó Filmfare-díjat és még számos más díjat is. Nem sokkal később pedig megvette a Disney, és állítólag elég jó angol szinkront készítve hozzá elkezdte DVD-n forgalmazni.
Hozzászólások
Jó értelemben, hatalmasat csalódtam a filmben,
jobban is tetszett a fent írt 2 filmnél.
Bocsánat!
A cikk hozzászólásainak RSS-csatornája.