Ma 2024. április 26., péntek, Ervin napja van.

Bollywood királya és az indiai mozi szédítő világa 5.

Az alábbiakban részleteket közlünk a Shah Rukh Khanról három évvel ezelőtt megjelent életrajzból, mely nemcsak a sztár magánéletének és karrierjének titkaiba avat be, de betekintést nyújt a bollywoodi filmipar és a korabeli indiai társadalom sajátos életébe is.


A Deewana nyers volt és melodramatikus. Shah Rukh, összhangban a filmmel, meglehetősen túlzóan játszott. A színházhoz és a tévéhez képest Bollywood számára színészi játékát néhány fokkal erősebbre vette, jócskán túljátszva szerepét. Abban a jelenetben, amikor elmondja barátainak, hogy őrülten szerelmes a hősnőbe, a fejét veri a falba, hisztérikusan nevet, szenvedélyesen őrjöng és dadog. Ez az eltúlzott alakítás azonban mégiscsak megmutatta benne a potenciális sztárt. Meglepő módon még a kritikusoknak is tetszett. A Times of India nagynevű filmkritikusa ezt írta róla: „Mielőtt leírnánk Raj Kanwar Deewanáját mint egy újabb nyári rémálmot, besétál Shah Rukh Khan, a helyes, fiatal Fauji, aki hosszas csatát vív a süllyedőfélben lévő forgatókönyvvel, de végül mégiscsak sikerül szédítő magasságokba emelnie. A szerep sematikus, de Shah Rukh friss lendülettel és hévvel játssza az őrületig szerelmes fiatalember klasszikus figuráját. Dühös, zavart, gyengéd, érett és gyerekesen lázadó – a Deewana új tehetséget avatott az indiai moziban.”

 

Deewana

 

Shah Rukh ezért a filmért kapta meg első Filmfare-díját. Ezt követően szinte minden évben nyert egyet, a legjobb férfi színésznek járó díjtól a legjobb gonosznak járó díjig. Azokban az években, amikor színészi játékáért nem kapta meg az elismerést, különleges, újonnan alapított kategóriákban vihette el a fekete szobrocskát, mint a „legbefolyásosabb filmes személyiség díja”, vagy „a svájci konzulátus különdíja”. De egyetlen későbbi győzelme sem töltötte el olyan borzongással, mint az első, a legjobb pályakezdő színésznek megítélt díj.

A díjátadó ünnepségen Shah Rukh a neves filmkészítő, Subhash Ghai mellett ült. Amikor Dilip Kumar felment a színpadra, Subhash odasúgta Shah Rukhnak, hogy neki kell a következő Dilip Kumarrá válnia. Subhash úgy értette, hogy majd egyszer, valamikor, és valami szokásos szerénykedő válaszra számított, mint: „Ó, bárcsak feleakkora színész lehetnék, mint Dilip Kumar!” De Shah Rukh azt válaszolta: „Csak várjon! Nagyon hamar Dilip Kumar leszek!” Shah Rukh a fekete szobrocskát hazavitte Delhibe megmutatni a barátainak. Végülis – mondta – ilyet még soha sem láttak!

 

Shah Rukh legutóbbi, a My Name Is Khan főszerepéért kapott Filmfare-díjával

 

A hírnév és a pénz beköszönte nem enyhítette Gauri számára a kulturális sokkot. Mumbai idegen város volt számára, önmagába zárkózó, ahol mindig mindenki sietett. A filmipart az intrikák és rivalizálások irányították, és különös, régi világból ottragadt viselkedési szabályok. Az ipar rettentően hierarchizált volt, ahol mindenkinek a helyét sikere mértéke szabta meg, ugyanakkor a pályakezdők mindig alárendelt pozícióban álltak az idősebbekhez képest. Minden idősebb szakembert a tiszteletet kifejező „ji” utótaggal a neve után kellett megszólítani. Gauri számára az első két év „olyan volt, mint egy kínzás. Nem értettem, mi történik körülöttem. Az egész teljesen őrült volt és borzalmas.” Gauri kéthavonta hazamenekült Delhibe egy kicsit regenerálódni. Üres óráit próbálta valami munkával kitölteni, néhány hónapig egy ruhaexportáló vállalatnál dolgozott. De amikor Shah Rukhnak három hónapra Goára kellett utaznia forgatni, inkább otthagyta a munkáját és vele ment.

A Khan-házaspár nem volt hajlandó a bollywoodi elvárások szerint élni. Hagyományosan a feleségek férjeik árnyékába húzódtak, fényűző, de visszahúzódó életet éltek. Még az A-kategóriás színésznők is, ha egyszer férjhez mentek, visszavonultak a színészettől és a nyilvánosságtól – egy nővel és feleséggel szemben akkoriban ez volt az elvárás. Ez a szabály különösen érvényes volt a nagy sztárok feleségeire, miután a producerek úgy gondolták, hogy a házasság nem tesz jót a sztárok vonzerejének. Egy korabeli producer megfogalmazása szerint: a nők nem bolondulnak egy olyan romantikus hős után, „akit már kifogtak és megfőztek”. Aamir Khan, aki Shah Rukh előtt négy évvel lépett pályára, eltitkolta, hogy nős. Feleségének volt ugyan egy nyúlfarknyi szerepe első filmjében, a Qayamat Se Qayamat Takban, de Aamir csak azután vallotta be az igazat, hogy ünnepelt sztár lett.

Shah Rukh ezzel szemben büszkélkedett Gaurival. Azt beszélték, hogy F. C. Mehra producer megkérte Shah Rukhot, hogy halassza el az esküvőjét addig, amíg bemutatják a Chamatkart. Rajiv Mehra, a rendező ugyan tagadja ezt, de sokak szerint Shah Rukh azt válaszolta, hogy inkább otthagyná a filmezést. Shah Rukh nagy hangon hirdette Gauri iránti szerelmét. 1992-ben egy a Stardust magazinnak adott interjújában ezt mondta: „Számomra a feleségem az első. Csak ennyit mondok, és ha valaha választanom kellene a feleségem és a karrierem között, nem filmeznék többet. … Nélküle megbolondulnék. Ő az egyetlen, aki van nekem. … Imádom a testét. Megőrülök Gauriért.” A pár gyakran pózolt magazinok címlapján, és Gauri még interjúkat is adott. 1994-ben ezt nyilatkozta egy újságnak: „Én ebben a kapcsolatban teljesen elégedett és abszolút boldog vagyok. Egyáltalán nem bánom, hogy Shah Rukhhoz mentem feleségül. Nem tudom elképzelni az életem nélküle.”

 

Shah Rukh és Gauri

 

Shah Rukh népszerű volt a filmes sztármagazinok körében, hamar rájöttek, hogy nagyon jó interjúalany. Mivel nagy műveltsége volt és jól fejezte ki magát, bármilyen témáról tudott csevegni szinte gondolkodás nélkül. Szórakoztatóan beszélt, gyorsan riposztozott és nem félt bármilyen hatalomról véleményt nyilvánítani. De ha egy sor nem tetszett neki egy cikkben, nagyon elutasító és gőgös is tudott lenni. A sajtóval való kapcsolata a Maya Memsahib-ügy kapcsán érte el mélypontját.

A Madame Bovary alapján készült Maya Memsahibban Shah Rukh egy a hétköznapi élettől megcsömörlött, idősebb, házas nő fiatal szeretőjét alakította. A filmben a pár kapcsolata szenvedélyes, de konfliktusokkal terhes és agresszív. Az egyik jelenet a pár szeretkezését mutatja a hindi filmekben szokatlanul direkt módon. A színésznőt, Deepa Sahit, aki a rendező felesége volt, félmeztelenül mutatja a kamera. A pár először egy fehér lepedő alatt hancúrozik, majd Shah Rukh nekilöki partnernőjét a falnak és megharapja a nyakát, végül szétszaggat egy párnát és beszórja a nőt a tollakkal.

A film kapcsán a Ciné Blitz nevű magazin egészoldalas szenzációhajhász cikket közölt, melyben azt állítják, hogy a rendező a forgatás előtt megkérte Shah Rukhot és a feleségét, hogy töltsenek el együtt egy éjszakát egy külvárosi hotelben, hogy kellően oldottak legyenek a forgatáson. A cikk szerint ezek után forgatták másnap a jelenetet, kizárólag a rendező és az operatőr jelenlétében. Ez egy művészfilm volt, mely elsősorban külföldi fesztiválok közönsége számára készült, és Shah Rukh nem is beszélt a dologról Gaurinak. Természetesen a cikk alatt nem szerepelt a szerző neve, az újság egyetlen munkatársa sem vállalta érte a felelősséget.

Shah Rukh tajtékzott a dühtől, és halálra üldözte azt az újságírót, aki meggyőződése szerint a cikket írta. Sértegette, fenyegette, elment az otthonába és a szülei előtt nyomdafestéket nem tűrő mondatok özönét zúdította rá. Még azzal is megfenyegette, hogy kiheréli. A kiadó tanácsára az újságíró feljelentette a rendőrségen, de a telefonhívások és a fenyegetések nem szűntek meg. Ekkor az újságíró rendőrségi védelmet kért. Másnap a forgatás után Shah Rukhot letartóztatták és bevitték a helyi rendőrörsre. De nem tartották benn, végülis mégiscsak sztár volt. Két évvel később a Ciné Blitz egy másik munkatársa meggyőzte róla, hogy tévedett, és nem az általa üldözött újságíró írta a cikket. Shah Rukh sokszorosan bocsánatot kért, és még azt is felajánlotta, hogy elmegy hozzá és a szülei jelenlétében kér tőle bocsánatot. A Ciné Blitzzel is helyreállt a béke, ismét vállalt interjúkat és fotózást az újság számára.

Azonban soha többé nem vállalt filmben nyílt szeretkezési jelenetet. Romantikus figurája szenvedélyes volt, időnként érzéki, de soha nem volt köze a szexualitáshoz. Az a néhány szerelmi jelenet, amit eljátszott, mindig csak sugallta, de soha nem mutatta az eseményeket. És egyetlen egyszer sem vállalt filmben csókjelenetet.

 

Madhuri Dixittel a Dil To Pagal Haiben

 

Kajollal a Kuch Kuch Hota Haiben

 

A hindi filmek mindig tartózkodtak a csókjelenetektől, Bollywood mindig is azt az illúziót terjesztette, mintha India népe tartózkodna a szexualitástól és a csóktól. Az 1952-től érvényben lévő cenzúraszabályok ugyan nem tiltják a csók ábrázolását a vásznon, de a filmkészítők és a színészek elutasítják a szexualitással kapcsolatos jelenetek ábrázolását. Évtizedeken keresztül a csókjeleneteket mindig olyan képekkel helyettesítették, amelyeken turbékoló madarakat vagy egymáshoz dörgölődző virágokat látni. A szexualitást az érzéki dalok és táncjelenetek képviselték, amelyekben a gyakran csuromvizes hős és hősnő hajladozik és ölelkezik, de az ajkuk sosem érinti egymást.

Ezt a képmutató, konzervatív ábrázolásmódot a 2000-es évek elején felbukkanó új, fiatal filmrendezők és színészek kezdték felszámolni, akik úgy döntöttek, hogy már elég érettek a csókjelenetek filmre viteléhez. De még amikor a csókolódzás divat lett – Mallika Sherawat azzal vált híressé, hogy a Khwahish című filmben tizenhétszer csókolódzott – Shah Rukh akkor is elutasította ezt. Fenntartotta azt az álláspontját, hogy ehhez ő túl szégyenlős. Shah Rukh anélkül lett Bollywood legnagyobb romantikus ikonja, hogy valaha megcsókolta volna valamelyik partnernőjét.


Aishwarya Raival a Mohabbateinben

 

Rani Mukherjeevel a Kabhi Alvida Naa Kehnában

 

Ironikus módon, az erőszakkal szemben viszont sosem voltak fenntartásai. Imádta az akciófilmeket. Ahogy 1992-ben nyilatkozta, az volt a vágya, hogy új dimenziókat adjon a gonosz karakternek az indiai filmben. Végülis filmes karrierjét egy gonosz szereppel kezdte, Rogozsin A félkegyelműben az orosz irodalom egyik híres gonosz figurája.

Az 1990-es évekig az erkölcsi értékek nagyon szélsőségesek voltak az indiai moziban: a szereplőket vagy fehérnek, vagy feketének ábrázolták, szürke árnyalatok ritkán szerepeltek a forgatókönyvben. A hagyományos hőst Rámáról mintázták, aki az erény abszolút megtestesülése. Ezzel szemben a gonosz velejéig romlott volt. Ez a szélsőséges ábrázolás a korai hindi filmek öröksége, melyek kosztümös történelmi drámák voltak, vagy a szent szövegeken alapuló mitológiai történetek. És bár a hindi filmek ekkor már modern közegben játszódtak, a színészek továbbra is inkább archetípusokat jelenítettek meg, mint hús-vér karaktereket.

A pozitív hősöket a sztárok egy válogatott csoportja alakította, akik általában a világosbőrű, jóképű férfiak közül kerültek ki. A gonosz szerepeket is a színészek egy meghatározott köre jelenítette meg, akik közül jó néhány kifejezetten csúnya volt. Nem lehetett összetéveszteni a kettőt: amint egy színész besétált a képbe, a nézők rögtön tudták, hogy ő a hős, vagy a gonosz ellenlábas. Az antihősnek meghatározott hagyománya volt. 1943-ban Ashok Kumar egy tolvajt alakított a Kismetben, aki megjavul, miután beleszeret egy táncosba. A film óriási siker lett, három évig és nyolc hónapig játszották az egyik kolkatai moziban. Ahogy az ötvenes évek Amerikájában megjelent a film noir, az indiai rendezők is újraírták a hagyományos hősképet.

A kor leghíresebb színészei – Raj Kapoor, Dilip Kumar, Dev Anand – mind játszottak olyan negatív karaktereket, akik megjavulnak a film végén. 1993-ban Sanjay Dutt Subhash Ghai nagysikerű filmjében a Khal Nayakban alakított egy velejéig megrögzött, gonosz terroristát, aki még a saját apját is meggyilkolja. De még egy ilyen gonosz figura sem lépte át a határokat: annak ellenére, hogy a hősnő kihívó, csábító táncot lejt előtte és azt énekli „Vajon mi van a blúzom mögött? Vajon mi van a fátylam alatt?”, amikor a hősnő egyedül marad vele az erdőben, eszébe sem jut a szüzességén csorbát ejteni. És mint minden hős, a terrorista is megjavul a film végére és megbánja bűneit. Azonban egy tébolyodott, pszichotikus hős, aki ártatlan embereket gyilkol – köztük a saját barátnőjét –, elképzelhetetlen volt. Ezért amikor Abbas Mustan rendezők elhatározták, hogy elkészítik a Halálcsók (A Kiss Before Dying) című amerikai film remake-jét, egyetlen színész sem volt hajlandó elvállalni a főszerepet.

 

Khal Nayak – Choli Ke Peeche Kya Hai

 

Abbas, Mustan és Hussein Burmanwalát Bollywood fehérruhás embereiként ismerték. A három testvér szinte mindig egyforma, élesre vasalt fehér szafariruhában járt, és mindig együtt készítették a filmjeiket. Abbas és Mustan rendezték (az egyik folytatva a másik által megkezdett mondatot), Hussain pedig vágta őket. A filmek főcímén csak Abbas Mustanként szerepeltek, így, kötőjel nélkül írva. Az unokaöccsük javasolta nekik, hogy nézzék meg a Halálcsók című filmet, mely egy hideg, számító egyetemistáról szól, aki megöli a barátnőjét, aztán elkezd udvarolni annak testvérének. Abbas Mustan sosem látták végig a filmet. Amikor a film felénél tartottak, elment az áram, de amit láttak belőle, az meggyőzte őket, hogy remake-et készítsenek belőle.
Az eredeti filmben a Matt Dillon által játszott főhős velejéig romlott. Hogy a gonoszságát tompítsák, Abbas és Mustan kitaláltak neki egy motivációt: a fiú apját becsapta az üzlettársa, és ennek következtében egész családja romba dőlt. Így aztán a fiú az üzlettárs családja közelébe férkőzik, elcsábítja az egyik lányát, majd megöli, aztán elcsábítja a másikat is. Ez a motiváció azonban közel sem volt elég erős ahhoz, hogy bármely vezető színész elvállalja a Baazigarra (A szerencsejátékos) keresztelt film főszerepét. Aamir Khan nem vállalta. Anil Kapoor sem. Salman Khan apja, a forgatókönyvíró Salim Khan megvétózta az ötletet, mondván, hogy túl korai még fiának, hogy ilyen negatív szerepekkel kísérletezzen.

Baazigar

Az elkeseredett rendezőpáros végül Shah Rukhra gondolt. Látták a tévésorozatokban, és bár nem tekintették igazi hőstípusnak, láttak benne valami egyedi vonást. A producer felháborodott, hogy egy ilyen színésszel tönkreteszik a filmet – a több nagy sikert maga mögött tudó Aamirhoz és Salmanhoz, vagy a befutott sztárnak számító Anil Kapoorhoz képest Shah Rukh csak egy kisebb színész volt, egyetlen sikerrel és túl sok önbizalommal.

De Shah Rukh volt az egyetlen, aki hajlandó volt eljátszani egy olyan karaktert, aki szemernyi lelkiismeret-furdalás nélkül ledobja a barátnőjét egy ház tetejéről, és utána megöli annak két barátját is, mert azok leleplezhetnék őt. Abbas Mustan 1992 szeptemberében másfél óra alatt részletesen elmesélték neki a forgatókönyvet. Amikor befejezték, Shah Rukh boldogan kezet rázott velük, és máris azon törte a fejét, hogyan fog egyes jeleneteket eljátszani. Nagyon tetszett neki, hogy gonosz szerepet játszhat. Abbas Mustan aggódtak, hogy a közönség nem fog szimpatizálni a hőssel, ha az egy befutott színésznőt öl meg a vásznon, így pályakezdő színésznőket kerestek. Az egyik szerepre Kajolt választották, egy színészdinasztia leszármazottját, akinek édesanyja, Tanuja, és nagyanyja, Shobhana Samarth neves színésznők voltak. [A másik partner Shilpa Shetty lett – a ford.] Az 1990-es években Shah Rukh és Kajol lett Bollywood egyik legkedveltebb színészpárosa, de amikor a Baazigar készült, Kajol még kiskorú volt és az anyja írta alá helyette a szerződéseit.

Baazigar – Ae Mere Humsafar

 

Baazigar – Baazigar

 

A forgatáson Shah Rukh teljesen beleélte magát a gonosz szerepébe, és nem félt csúnyának vagy félelmetesnek látszani a vásznon. Egyes jelenetekben nagyközeliben látni az arcát kidülledő szemekkel, vértől és könnytől ázottan, és az ajka annyira remeg, mintha valami súlyos trópusi betegség sújtotta volna. A forgatókönyvhöz képest tovább finomította a karaktert, hogy az még gonoszabbnak hasson. Miután hidegvérrel megöli a lányt, aki a leleplező fényképet birtokolta, belebámul a kamerába, elrágja a bizonyítékot és lenyeli.
Évekkel később egy riportfilmben ezt nyilatkozta: „Az első kreatív ötletemnek az bizonyult, amikor gonosz szerepekre vállalkoztam. Mára már elveszítettem azt a fiatalos lendületet és hévet, ami arra sarkallt, hogy az árral szemben ússzak.” Akkoriban viszont még annyira élvezte az árral szemben való úszást, hogy két másik filmben is elvállalta, hogy gonosz szerepet alakítson. Az egyik a Darr (Félelem) című darab volt, melyet az indiai film egyik legnagyobb rendezője, Yash Chopra rendezett.


(folytatása következik)

 

Kulcsszavak: Shahrukh Khan
 

Hozzászólások   

 
#11 Zsikee 2011-05-30 16:01
Ha tervben van akkor oké. ^^ Türelmesen várok/unk. Köszi :D
 

A hozzászóláshoz be kell lépned.

Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
Filmajánlók véletlenszerűen

Kabhi Khushi Kabhie Gham... (2001)

Kabhi Khushi Kabhie Gham... (2001)

 A Kabhi Khushi Kabhie Gham... a bollywoodi filmtörténet egyik legnagyobb klasszikusa, mely felkerült az angliai és az amerikai filmes toplistákra, és megnyitotta a német piacokat a bollywoodi filmek előtt. A Kabhi Khushi Kabhie Gham... ugyanakkor az indiai film egyik legnagyobb...

Love Story 2050 (2008)

Love Story 2050 (2008)

 Lelki szemeink előtt jelenjenek meg az elmúlt két évtized emlékezetes tudományos-fantasztikus mozifilmjei. Az egészet gyúrjuk össze egyetlen képlékeny, három órás masszává, miközben a látványvilágról a XXI. század egyik legjobb...

I Hate Luv Storys (2010)

I Hate Luv Storys (2010)

  Íme még egy igazi bollywoodi romantikus film azoknak, akik a címmel ellentétben igenis szeretik a szerelmes történeteket, kiemelten is azon hölgyek számára, akik egy magánéleti válság megélésekor nem a Bridget Jones naplóját nézik rongyosra fagyimajszolgatás közben, hanem a Dilwale Dulhania...

Guzaarish (2010)

Guzaarish (2010)

 A Guzaarish komoly kérdéseket feszegető, szomorkás hangulatú melodráma, melyet Sanjay Leela Bhansali szemet gyönyörködtető látványvilággal, valamint Hrithik Roshan és Aishwariya Rai különleges színészi alakításával tálal.