Ma 2017. október 23., hétfő, Gyöngyi napja van.

Ek Main Aur Ekk Tu (2012)

Az Ek Main Aur Ekk Tu (Egy meg egy az ketten) az utóbbi években Bollywoodban divatossá vált romantikus komédiák egyik élvezetes darabja, mely a jól bevált sémák mellett új elemeket is próbál beemelni a műfajba.

Bollywood hagyományosan legsikeresebb terméke mindig is a szerelmi románc volt. Ezt nemcsak az a tény mutatja, hogy szinte minden korszakban szerelmi történetek készültek a hindi filmgyártásban a legnagyobb számban, hanem az is, hogy a szerelmi szál jelenléte még olyan filmekben is kötelező volt, amelyekben nyugati filmekben ez nem feltétlenül lenne elvárás (pl. a háborús filmben, akciófilmben, thrillerben vagy sportfilmben). Bollywood egyes korszakaiban kifejezetten ezek a filmek képezték a fősodort, például az ötvenes években vagy a kilencvenes évek családi és esküvős filmjeinek idején.

A hagyományos szerelmi románcok azonban erősen kötődtek a konzervatív India erkölcsi elvárásaihoz, hiszen a filmek alapkonfliktusát leggyakrabban vagy a szerelmesek eltérő kasztja, vagyoni helyzete (később ritka esetekben eltérő vallása) okozta, vagy az, hogy a fiatalok a családi elvárások ellenében választottak maguknak párt, vagyis az előre elrendezett házasság tradíciója került szembe a szerelmi házasság igényével.

A modernizálódó Indiában azonban ezek a konfliktusok már egyre kevésbé érdeklik a közönséget, és a 2000-es évek közepe óta Bollywood egyre nagyobb számban állít elő olyan nyugati mintát követő romantikus komédiákat, melyek elsősorban a fiatal és műveltebb nagyvárosi multiplex-közönséget célozzák meg. Ezekben a filmekben modern életvitelű, általában valamely külföldi nagyvárosban (pl. Londonban, New Yorkban vagy Új-Zélandon) élő indiai fiatalok a hősök, akik mögött már nincs jelen a hagyományos nagycsalád és a konzervatív erkölcsi szabályok, és egyedül kell saját problémáikkal megküzdeniük. Mára már ezek a romantikus komédiák is olyan számban készülnek Indiában, hogy egyre nagyobb az igény a műfaj bejáratott kliséinek meghaladására. Az Ek Main Aur Ekk Tu is erre tesz kísérletet, miközben azért arra is vigyázz, hogy ne cáfolja meg túlságosan a nézőnek a műfajjal szemben támasztott elvárásait.

A film főhőse, Rahul Kapoor zárkózott, merev, húszas évei közepén járó fiatal, aki kétségbeesetten vergődik szigorú apja és sznob anyja elvárásaitól. Szülei felkapaszkodott újgazdagok, apja számára csak az üzleti kapcsolatok fontosak, anyja pedig affektálva parádézik a társasági élet estélyein és még azt is megmondja fiacskájának, hogyan mosson fogat, hányszor rágja meg az ételt és milyen színű nyakkendőt vegyen fel. Nem csoda, hogy Rahul kibírhatatlanul rigolyás és pedáns fiatalemberré vált, aki még a zokniját is csak kivasalva veszi fel. Így aztán amikor kirúgják fantasztikus amerikai állásából, magába roskad, és elképzelése sincs, hogyan vallhatná be totális csődjét szüleinek.

Ekkor találkozik a szintén Las Vegasban dolgozó (pontosabban éppen munkát kereső) Rianával, aki mindenben az ellentéte: vidám, nyughatatlan, laza és be nem áll a szája. Fenekestől felforgatja az ez ellen élénken tiltakozó Rahul életét, különösen amikor egy részeg éjszaka után arra ébrednek, hogy előző este hirtelen felindulásból házasságot kötöttek egymással.



Az Ek Main Aur Ekk Tu első ránézésre az elmúlt években számtalan filmben sikert aratott nyugati típusú romantikus komédiák sémáját követi. A film első fele meg is felel az ilyen irányú elvárásoknak, a második rész azonban tartogat néhány váratlan fordulatot és Indiában ma még szokatlan módon ér véget. A film abban is eltér korábbi társaitól, hogy hőseink nem az indiai életüktől teljesen elszakított, Nyugaton élő fiatalok. Mind Rahul, mind Riana családi életébe betekintést nyerhetünk, és ettől a karakterek sokkal árnyaltabbá, életszerűbbé és szerethetőbbé válnak. A két család éles ellentéte egymásnak, Rahul gazdag, de hideg és szeretetnélküli családjával szembeállítják Riana jóval szerényebb körülmények között élő, ám megengedő, kedves és némileg bolondos családtagjait. A családoknak oly módon fontos szerep is jut a filmben, hogy Rahul a lány családtagjait megismerve döbben rá saját életük kibírhatatlanságára.

Persze mint minden jó bollywoodi filmet, az Ek Main Aur Ekk Tut is a színészi alakítások teszik élvezetéssé. Bollywood folyamatosan kísérletezik újabb és újabb sztárpárosok összehozásával abban a reményben, hogy ismét olyan duóra lelhetnek, mely igazán nagyot tarol a pénztáraknál és újra és újra bevethető garanciája lesz a sikernek. (Bollywood története számos ilyen párost ismer, jó példája volt ennek az ötvenes években Raj Kapoor és Nargis, a hetvenes években Rajesh Khanna és Mumtaz, vagy a kilencvenes és kétezres években Shahrukh Khan és Kajol.) Karan Johar producer ezért próbált új párost találni a filmhez, így került egymás mellé első ízben Imran Khan és Kareena Kapoor.

A párosítás annyiban meglepő, hogy Bollywoodban nem nagyon szokás idősebb színésznőket fiatalabb férfiszínésszel párosítani (míg ennek az ellenkezője nagyon is dívik, sokszor 40-50 éves férfisztárok is gyakran bűvölnek el a vásznon huszonéves üdvöskéket). Bár Kareena Kapoor csak pár évvel idősebb Imran Khannál, közel sem tartoznak egy súlycsoportba.

Kareena ma Bollywood legsikeresebb színésznője. Évek óta a hindi filmipar legjobban fizetett színésznőjeként tartják számon, a valaha legnagyobb bevételt hozó tíz bollywoodi filmből háromban ő alakította a női főszerepet, és ő az egyetlen színésznő, aki elmondhatja magáról, hogy majdnem egy éven belül együtt játszhatott Bollywood három nagyágyújával, az indiai vásznakat a kilencvenes évek óta uraló három Khannal (Salman Khannal a Bodyguardban, Shahrukh Khannal a Ra.One-ban, Aamir Khannal pedig a Talaash-ban). Sokan hozzászámolják a dicsőséglistához a negyedik Khant, újdonsült férjeurát is, aki a nagy triónál eggyel fiatalabb generáció egyik legsikeresebb alakja (Saif Ali Khannal az Agent Vinodban alakított szerelmespárt Kareena).

Imran Khan ezzel szemben a feltörekvő, ifjú generáció egyik tagja, bár kétségtelen, hogy e korosztály férfisztárjai között valószínűleg ő is megcsípne egy dobogós helyet. Csak néhány évvel fiatalabb Kareenánál, azonban majdnem tíz évvel később kezdte pályáját. Aamir Khan unokaöccseként mindjárt egy főszereppel debütálhatott a Jaane Tu… Ya Jaane Na című filmben, és bár karrierjét a Legjobb pályakezdő férfiszínésznek járó Filmfare-díjjal indította, közel sem volt garantált, hogy meg is marad az A-kategóriás színészek között. Sikerét annak köszönheti, hogy a többi fiatal férfi sztárétól eltérő szerepkört választott magának: a sok jóképű, kigyúrt testű, macsó színész között Imran kevésbé vonzó külsejű, kisfiús hősöket játszik, akik gyakran kiábrándultak, megkeseredettek, cinikusak (lásd az I Hate Luv Storys vagy a Mere Brother Ki Dulhan figuráit).

Az Ek Main Aur Ekk Tu hőse ezektől is némileg eltér, inkább unalmas, ügyetlen lúzer, a filmbéli hősnő szavaival jellemezve: igazi átlagos fiatalember. Imran Khan pedig tökéletes Rahul szerepében: sztoikusan viseli anyja egzecíroztatását, fapofával ügyetlenkedi el a legegyszerűbb helyzeteket, és némi beletörődéssel próbál ellenállni Riana újabb és újabb ötleteinek. Kareena Kapoornak pedig kifejezetten jót tett, hogy kissé kijjebb lépett a rivaldafényből. Míg a nagy Khanok mellett a bollywoodi hősnők unalomig ismételgetett szerepkörében, csodás szárikba burkolva bűvölte csábos mosolyával a férfihősöket, itt végre valószerűbb, hétköznapi figurát alakít és az eredmény is sokkal meggyőzőbb. Figurája némileg emlékeztet a Jab We Met cserfes leányzójára, ám annál sokkal modernebb és árnyaltabb.

Meg kell még említenünk a mellékszereplőket. Rahul apjának szerepében Bollywood talán legjobb epizodistája, Boman Irani hozza a tőle megszokott színvonalat, kellemes meglepetés viszont a feleségét alakító Ratna Pathak. Amennyire ellenszenves az egész Kapoor család a filmben, annyira élvezetesek a trió jelenetei abszurditásaikkal és túlzásaikkal. Riana családja inkább kedvesen bolondos, például ki hitte volna, hogy a modern Bollywood egyik pazar táncjelenetében ötvenes párokat fogunk látni a táncparketten, amint a hatvanas évek zenéjére ropják egy fergeteges szilveszteri partin?

Persze azért a kötelező közönségvonzó elemek sem hiányoznak. A film felvonultat néhány fülbemászó, látványos képekkel kísért dalt, különleges külföldi helyszínként ezúttal Las Vegas-i városnéző túrára visznek bennünket a film készítői, kapunk egy csipetnyi „hiteles” Indiát és a filmet végigkísérik a humoros jelenetek.

Összességében az Ek Main Aur Ekk Tu fiatalos hangvételű romantikus komédia sok humorral és élvezetes színészi alakításokkal.

 

A hozzászóláshoz be kell lépned.

Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
  • Kabhi Khushi Kabhie Gham... (2001)
    isa | aug. 6. 15:58
    sziasztok segitsetek kérlek hogy tudom megnézni
     
  • Dhoom:2 (2006)
    bogica123 | jún. 16. 15:37
    hol lehet indiai filmeket megnézni? ha tud valaki olyan oldalt, légyszi írjátok meg. köszi Süti
     
  • Dum Laga Ke Haisha (2015)
    gabor86 | márc. 31. 19:24
    Jó film ez :)
     
  • Dum Laga Ke Haisha (2015)
    gabor86 | márc. 31. 19:21
    Nem értem 2016-n jelent meg a film de magyar felíratott még nem láttam hozzá vicc!!
     
  • Prem Ratan Dhan Payo (2015)
    elisa | jan. 26. 12:51
    Lehet itt valahol filmet is nezni? valaszt varok :(
     
  • Indiai filmvetítések országszerte
    Jasha | jún. 15. 15:07
    De jó, végre jönnek hozzánk Debrecenbe is indiai filmek!
     
  • Indiai filmklub - Anjaana Anjaani
    Sipi20 | ápr. 29. 04:41
    Szia, innen már ne kérj segítséget, a szájt haldoklik, sajnos, én is csak véletlenül tudtam rólad. Ha az Ázsiafilmre írsz, hamarabb rád lelek. Felirat: ide tilos linket kitenni, de ha beütöd a ...
     
  • Indiai filmklub - Anjaana Anjaani
    kisbuddha | ápr. 22. 07:20
    Sziasztok! Hol lehet magyar feliratot letölteni hozzá? Köszi.
     
  • Paheli (2005)
    kisbuddha | ápr. 14. 08:20
    Fantasztikusan jó film. Nem kell nekem, hogy Oscart kapjon és hogy hollywoodi legyen. legyen jó! és ez igen csak jó film!
Filmajánlók véletlenszerűen

Wake Up Sid (2009)

Wake Up Sid (2009)

 A huszonhat éves Ayan Mukherjee bemutatkozó alkotása, a Wake Up Sid (Ébresztő, Sid!) a kritikusi elismerésen túl közönségsikert is aratott, a 2009-es évet tekintve a nyolcadik legnagyobb bevételt elérve - ennél szebb kezdésről pedig Bollywoodban álmodni sem lehet.Ez a...

Dabangg (2010)

Dabangg (2010)

 Minden idők második legnagyobb indiai kasszasikere immár hivatalosan is 2010 legjobb filmje. A helyi Oscar-gálának számító Filmfare díjátadón a Salman Khan főszereplésével készült Dabangg nemcsak a legjobb film kategóriájában győzedelmeskedett, hanem a legjobb akciókoreográfia díja is az övé. (Emellett...

Anjaana Anjaani (2010)

Anjaana Anjaani (2010)

Siddharth Anand neve ismerősen csenghet a rutinos nézőknek, a bollywoodi rendező csak és kizárólag kasszasiker romantikus vígjátékokat készít. Ilyen volt a Salaam Namaste, a Ta Ra Rum Pum és a Bachna Ae Haseeno is, míg a 2010-es Anjaana Anjaani hiába...

Love Story 2050 (2008)

Love Story 2050 (2008)

 Lelki szemeink előtt jelenjenek meg az elmúlt két évtized emlékezetes tudományos-fantasztikus mozifilmjei. Az egészet gyúrjuk össze egyetlen képlékeny, három órás masszává, miközben a látványvilágról a XXI. század egyik legjobb...