Indiai Filmklub
Filmest az Indiai Kulturális Központban - Jab Tak Hai JaanSzamar, a Londonban utcai zenélésből és alkalmi munkákból élő bohókás fiatalember találkozik Mírával, a gazdag indiai származású lánnyal és egymásba szeretnek. Ám amikor Szamart baleset éri, Mírá olyan fogadalmat tesz, amely mindkettőjük életét megváltoztatja. Tíz évvel később Szamar az indiai hadsereg tisztje, akit felkeres egy fiatal riporterlány, hogy filmet készítsen az életéről a Discovery Channel számára. A románcok királyának nevezett Yash Chopra utolsó filmje az Oscar-díjas A. R. Rahman zenéjével, mely a tavalyi év egyik legsikeresebb indiai filmje volt és az amerikai filmes toplistákra is felkerült. Film: Amíg csak élek (Jab Tak Hai Jaan, 2012) Rendezte: Yash Chopra
Hozzászólás
Indiai Filmklub - Dabangg
A számtalan box office rekordot megdöntő Dabangg az indiai filmtörténelem valaha készült második legnagyobb bevételt elérő kasszasikere.
Abhinav Kashyap képes volt a klasszikus maszálá-filmek, azaz kevert műfajú filmek legnemesebb hagyományainak megfelelve a modern nézői igényekhez igazítani első rendezését. Az indiai közönség ma is ezt a műfajt szereti a legjobban - lehetőleg mindenből kér és jó sokat. Ám amire a bollywoodi mozi hőskorában még volt három és fél óra, azt ma szűk 120 percben kell vászonra vinni. Testvéri rivalizálás, családi drámák, elszakított szerelmesek, akció, piszkos politikai játszmák, leszámolások, sztárparádé, vígjátéki elemek, dallamos slágerek és természetesen sok-sok látványos dalbetét - ami ilyen töménységben minden más filmgyártó nemzetnél a nézhetetlenség határát súrolná, azt Bollywood a mai napig mesteri módon vegyíti. Pandey őrmester előbb üt, aztán kérdez. Modernkori Robin Hood-ként a gazdagoktól lopó tolvajokat fosztja ki, a zsákmányt pedig megtartja magának. De a szűkszavú, goromba rendőr uniformisa is érző szívet rejt - az udvarlásban félszeg férfinek korrupt politikusok és köztörvényes bűnözők utáni hajszában kell bizonyítania, hogy csak csontot tör, de szívet soha.
Film: Dabangg (2010)
(diákjegy: 450 Ft, nyugdíjas kedvezmény: 300 Ft.) Indiai filmvetítés a Múzeumok éjszakáján - CocktailMírá csendes, zárkózott, konzervatív indiai lány, aki Londonba érkezése után megdöbbenve veszi tudomásul, hogy a férfi, akihez férjhez ment, csak a pénzét akarta, és otthagyta egyedül egy vadidegen nagyvárosban. Szerencséjére befogadja Veronika, a Londonban nevelkedett, modern, élvezeteket hajszoló indiai lány, és nemsokára odaköltözik hozzájuk Veronika barátja is, a hóbortos Gotam. Az édeshármas mindaddig jól működik, amíg meg nem érkezik Indiából Gotam édesanyja és a fiú zavarában azt nem hazudja, hogy Mírá a barátnője, akit feleségül akar venni. A hazájában és külföldön is jelentős sikert aratott Koktél jellegzetes modern indiai romantikus komédia, mely a hagyományos és modern életformát állítja szembe egymással a némi melodrámával, sok-sok humorral és zenés jelenetekkel megtűzdelt szerelmi románcon keresztül. A film érdekessége, hogy a főszereplő sztárpáros mellett a trió harmadik tagját az eddig szinte ismeretlen Diana Penty alakította, aki számtalan dicséretet kapott alakításáért, az epizódszerepeket pedig a bollywoodi film legnépszerűbb karakterszínészei játsszák. Film: Koktél (Cocktail, 2012) Rendezte: Homi Adajania
Indiai filmklub - SwadesMohan Bhargav indiai származású, Amerikában élő űrkutató egy nap gyerekkori emlékei hatására elhatározza, hogy visszamegy Indiába és felkutatja rég nem látott dajkáját. A kutatás azonban nehezebbnek bizonyul, mint gondolta, mert az idős asszony azóta elkerült az özvegyotthonból egy távoli, ismeretlen kis faluba, így Mohan kibérel egy minden luxussal felszerelt lakókocsit, és nekivág a vidéki Indiának. A faluban szinte sokkolja az általa sosem látott szegénység és elmaradottság, ám ahogy lassan megszokja a zord körülményeket, egyre inkább magával ragadják a hétköznapi élet apró örömei. Ashutosh Gowariker filmje merész vállalkozás volt, mivel olyan, fősodorbeli bollywoodi filmekben messze kerülendő témákat próbált a nagyközönség számára is élvezetes, eladható formában tálalni, mint a vidéki szegénység, az analfabétizmus, a legalapvetőbb szolgáltatások hiánya, és legfőképpen a kasztrendszer ma is létező merev társadalmi szabályai, valamint az ebből fakadó hátrányos megkülönböztetés és kiközösítés. A film számtalan díjat kapott, többek között az Oscar-díjas A. R. Rahman zenéjéért, a legjobb férfi és női alakításért, valamint a legjobb rendezésért.
Film: Szülőföld (Swades – We, The People, 2004) Szereplők: Shah Rukh Khan, Gayatri Joshi, Kishori Balal, Smith Seth Ideje: 2013. június 15. szombat 16:30 Helyszín: Örökmozgó Filmmúzeum, 1074 Budapest, Erzsébet krt. 39.
Filmest az Indiai Kulturális Központban - A WednesdayEgy átlagos szerdán Prakash Rathod rendőrtiszt telefonhívást kap egy ismeretlentől, aki öt bombát helyezett el Mumbai leglátogatottabb helyein, és azok felrobbantásával fenyeget, amennyiben nem adnak át neki négy fogva tartott terroristát. A rendőrtiszt komoly dilemma elé kerül, hogy elengedje-e a terroristákat, vagy kockáztassa sok száz ember életét. Eközben emberei elkeseredett küzdelmet folytatnak, hogy felderítsék a titokzatos telefonáló hollétét.
Film: Egy szerda (A Wednesday, 2008) Rendezte: Neeraj Pandey
Filmest az Indiai Kulturális Központban - Ra.OneAz ügyefogyott Shekhar egy londoni játékfejlesztő cég programozója. Tizenéves fia szégyelli barátai előtt a kétbalkezes férfit, de Prateek hiába veszi semmibe apját, az rajongásig szereti. A kedvéért megalkotja minden idők leglátványosabb és legtökéletesebb számítógépes játékát, ám túl jó munkát végez – a játék gonosz karaktere, Ra.One kilép a valós világba. Amikor Ra.One a fiút veszi üldözőbe, a legyőzhetetlen és kegyetlen géppel csak egy hozzá hasonló szuperhős veheti fel a versenyt. Minden idők egyik legdrágább indiai filmjeként a Ra.One elsősorban a tinédzser közönséget vette célba, de a nyugati fantasztikus filmekhez mérhető látványvilággal és az extravagáns dalbetétekkel a felnőttek számára is szórakoztató darab, miközben Shah Rukh Khan újra kettős szerepben parádézik.
Film: Ra.One (2011) Rendezte: Anubhav Sinha
Filmest az Indiai Kulturális Központban - Teri Meri KahaaniBombay, 1960: egy népszerű színésznő és egy munkát kereső vidéki zenész. Anglia, 2012: két külföldön tanuló indiai fiatal. Lahore, 1910: egy szikh szabadságharcos lánya és egy szoknyabolond muszlim fiú. Hőseink három korban három történetben találkoznak egymással, és mindannyiszor úgy tűnik, őket az Isten is egymásnak teremtette.
Film: Háromszor szerelem (Teri Meri Kahaani, 2012) Rendezte: Kunal Kohli
|