Ma 2024. április 16., kedd, Csongor napja van.

Jab Tak Hai Jaan (2012)

A Jab Tak Hai Jaan modern ízekkel fűszerezett, klasszikus indiai szerelmi történet grandiózus Yash Chopra-stílusban, gyönyörű helyszínekkel, nagy sztárokkal és az Oscar-díjas A. R. Rahman zenéjével.



A Jab Tak Hai Jaan bemutatását óriási várakozás előzte meg. Nagy szenzációnak számított, amikor bejelentették, hogy Yash Chopra, Bollywood egyik nagy veteránja újabb filmre készül, mivel Yash Chopra a hindi filmgyártás egyik legsikeresebb rendezőjének számított, aki akkor már 8 éve nem ült rendezői székbe. Hogy a dolog még nagyobbat szóljon, a rendező és producer fia, Aditya Chopra az akkor vásznon még nem látott Shah Rukh Khan-Katrina Kaif párost kérték fel a főszerepre, az Oscar-díjas A. R. Rahmant a filmzene komponálására, a dalszövegekre pedig Gulzart, a hasonlóan nagynevű veterán dalszövegírót.

A film jó része már dobozban volt, amikor Yash dzsí megbetegedett és nem sokkal később, 80. születésnapja után három héttel meghalt. A film forgatásából állítólag már csak egy daljelenet volt hátra, a Yash dzsí védjegyének számító, svájci hegyes tájakon forgatott lírai szerelmes dal (Yash Chopra a kilencvenes években annyit forgatott Svájcban, hogy a helyiek tiszteletük jeléül tavat neveztek el róla). Így az utolsó dal a film végére került, amelyet munkatársai az ő emlékére összeállított montázzsal illusztráltak.

A film bemutatásakor óriási sikert aratott, Indiában a 2012-es év negyedik legsikeresebb filmje lett, és bekerült az egymilliárd rúpia bevételű filmek közé, mely elit csoportban szinte csak akciófilmek és őrült komédiák találhatóak, romantikus, szerelmes filmek nagyon ritkán tudnak ekkora bevételt produkálni. A külföldi piacokon minden idők harmadik legnagyobb bevételét hozta (ékesen bizonyítva, hogy a külföldi piacokon még mindig Shah Rukh Khan Bollywood királya), Amerikában pedig bemutatásakor nyolcadik helyre került a 10-es toplistán, melynek élén akkor olyan filmek álltak, mint az Alkonyat – Hajnalhasadás 2, a Skyfall vagy Steven Spielberg Lincolnja.

A Jab Tak Hai Jaan nem okoz csalódást azoknak, akik igazi Yash Chopra-filmet várnak. Yash Choprát nem véletlenül nevezték a románcok királyának, bár sokféle műfajban alkotott, legnagyobb sikereit szerelmi románcaival aratta. Grandiózus szerelmi történetei mindig végletes, sírig tartó érzelmeket ábrázolnak, ily módon még modern közegben is a klasszikus indiai értékeket képviselik. Nem véletlen, hogy a néző egymáshoz közel állónak érzi a fiatalosan modern közeget ábrázoló Dil To Pagal Hait és a klasszikus stílusú, veretes Veer Zaraat - a történetek mélyén megjelenő érzelmek és helyzetek hasonlóak. A Jab Tak Hai Jaan is méltó folytatása a Yash Chopra-vonalnak, bár a hősök hangsúlyosan modern közegben élnek és mai értékeket képviselnek, a történet végső soron most is az örök szerelem mítoszának újabb variánsa.

A jól bevált indiai fogás szerint a történet két időben játszódik tíz év különbséggel, lehetőséget adva Shah Rukh Khannak (és némileg Katrina Kaifnak is), hogy két meglehetősen különböző figura megjelenítésével csillogtassa meg tehetségét. A fiatalkori Samar életvidám, bohókás, játékos fiatalember – a női nézők nagy örömmel ismerik majd fel benne legkedvesebb filmjeik sármos, női szíveket azonnal meghódító Shah Rukh Khanját, még egyes jelenetek is megidézik fiatalkora nagy filmjeit. Ennek ellenére azt kell mondani, hogy alakítása a film második felében, a mogorva, szigorú katona alakjában erősebb, talán nem véletlenül kedveli King Khan ma már jobban a keményebb hősöket követelő akciófilmeket.

Mellette két meglehetősen különböző nőalakot megformáló színésznő, Katrina Kaif és Anushka Sharma látható. Míg Katrina egy klasszikusabb indiai nőideált testesít meg, addig Anushka egy fiús, belevaló, minden kihívással szembenéző riporterlányt, aki a katonák között élve pillanatok alatt elcsavarja az egész regiment fejét. A film különösen szép pillanatait adják a Rishi Kapoor-Neetu Singh házaspár rövid jelenetei, akik az idős szerelmespár képével különös színt visznek a történetbe.

A filmről látszik, hogy a Choprák nagy energiát fektettek abba, hogy a film egyaránt megfeleljen az idősebb és a fiatalabb nézők elvárásainak (a forgatókönyvet és a dialógusokat Aditya Chopra írta). A figurák fiatalosak, Shah Rukh Khan egy Londonban napról napra élő utcai gitárost játszik, míg Katrina Kaif merész miniszoknyákban szaladgál, Anushka Sharma pedig kihívó shortokban és bikiniben mutogatja bájait.

A fiatalok meghódítása érdekében Yash Chopra egészen odáig merészkedett, hogy két csókjelenetet is beillesztett a filmbe (pedig nem egyszer kijelentette, hogy az ő filmjeiben ilyet soha nem fog látni a közönség), mi több, erre a közismerten szégyenlős és a csókjelenetektől magát mindig távol tartó Shah Rukh Khant is rávette. Azért tegyük hozzá, hogy azok a csókok, melyek csak „majdnem csattannak el” a filmben, most is sokkal erotikusabbra sikerültek,  hiszen Yash Chopra ezeknek volt nagy mestere.

A film zenéi változatosak, A. R. Rahman megszokott klasszikus hangzású dalai mellett meglepően modern, afrikai ritmusú, hip-hopos jellegű zenét is komponált. A film egyik legjobb jelenete a londoni földalatti szórakozóhelyen játszódó buli, ahol a helyi fiatalok versenyre kelnek egymással táncban, ekkor a nézők elámulhatnak Katrina Kaif előadásán. Akik követték pályáját, azok biztosan konstatálták a nagy változást, amit a tánc terén varázslatokra képes Farah Khan oktatása idézett elő Katrina Kaifnál (a Tees Maar Khan forgatásakor Farah külön hastánctanárt hozatott Katrinának, hogy a Sheila Ki Jawanihoz elsajátítsa a szükséges mozdulatokat). Tudását Katrina azóta számos filmben kamatoztatta (Ek Tha Tiger, Agneepath), ez tánca azonban lekörözi a korábbiakat. Persze a klasszikus táncjelenetek sem maradhatnak el a filmből, még egy az ötvenes évek előtt tisztelgő, Kasmír tavain előadott táncjelenet is került a filmbe.

A modern vonások mellett ugyanakkor jelen van a Yash Raj-filmekre oly jellemző pazar látványvilág. A film első felében a rendező olyan montázst tár a szemünk elé a kortárs Londonról, hogy azt bármely utazási iroda megirigyelhetné. A második részhez Kasmír és Ladakh csodás tájai nyújtják a hátteret, de szép számmal találunk gazdagon berendezett belső tereket és különlegesen fényképezett jeleneteket is.

A Jab Tak Hai Jaan igazi Yash Chopra-film. Nézőket becsábító sztárok, pazar látványvilág, fülbemászó dallamok és a minden korban aktuális, örökérvényű szerelmes történet.

 

A hozzászóláshoz be kell lépned.

Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
Filmajánlók véletlenszerűen

Dhoom:2 (2006)

Dhoom:2 (2006)

A Dhoom:2 Bollywood Nyugaton is rendkívül népszerű egyik legnagyobb sikere, látványos akciójelenetekkel, sok humorral, szerelemmel és pazar táncokkal, Hrithik Roshan és Aiswariya Rai egyik legjobb alakításával.

3 Idiots (2009)

3 Idiots (2009)

 Véresen komoly téma a lehető legidiótább köntösben – ez a 3 Idiots, a tél legnagyobb bollywoodi meglepetése. Senki sem számított rá, hogy ekkora siker lesz: több mint kétmilliárd rúpiát hozott a készítőknek, ami körülbelül háromszor annyi, mint amit egy...

Karan Arjun (1995)

Karan Arjun (1995)

 A kilencvenes évek két legnagyobb férfisztárja, Shahrukh Khan és Salman Khan először szerepel közös filmben, együtt játszik főszerepet Rakesh Roshan reinkarnációs bosszúdrámájában. Ha egy rendezőről elmondható, hogy képes különleges maszálát, azaz stílusos műfajkeveréket (melyben az akciójelenetek,...

Bobby (1973)

Bobby (1973)

 A Bobby a bollywoodi filmtörténet egyik örök darabja, mely a mai napig lázba hozza az indiai nézőket, amely sztárrá tette akkor pályakezdő, fiatal főszereplőit, és amelynek dalai szinte egytől egyik örökzöld slágerekké váltak.