Ma 2018. április 21., szombat, Konrád és Zelmira napja van.

Swades - We, The People (2004)

A Swades a bollywoodi fősodorból erősen kilógó film. Komoly problémákat feszeget a nagyközönség számára is élvezhető tálalásban, miközben egy sokak számára ismeretlen és egzotikus Indiát tár a szemünk elé.

Ashutosh Gowariker rendezőt méltán nevezhetnénk a tolerancia élharcosának Indiában. A 2000-es években készült mindhárom filmjét némi túlzással akár a társadalmi egyenlőtlenség elleni és a haladás melletti pamfletnek is tekinthetnénk: a Lagaan (2001) a britek elleni függetlenségi törekvésekről és az érinthetetlenek kiközösítéséről szól, a Swades (2004) az elmaradottságot, analfabétizmust, a mélyszegénységet és a kasztrendszerből fakadó egyenlőtlenséget mutatja be, míg a Jodhaa Akbar hindu-muszlim szerelmi története történelmi közegbe helyezett tanmese a vallási toleranciáról.

Mindezek alapján azt feltételezhetnénk, hogy Gowariker indiai művészfilmes rendező, aki egy szűk értelmiségi közönségnek vagy a nyugati fesztiválok nézőinek készíti filmjeit. A rendező újítása azonban abban rejlik, hogy ezeket az indiai tömegfilmben tabunak számító témákat úgy adja elő, hogy azok minél szélesebb közönséghez jussanak el és így minél nagyobb hatást érjenek el.

Mindhárom említett filmje vérbeli bollywoodi produkció, nagy költségvetéssel, zenés betétekkel, látványos kiállítással és hatalmas sztárokkal. Csak akik ismerik, milyen elképesztő mérteket ölt és milyen bizarr jelenségeket eredményez Indiában a sztárok iránti rajongás, csak azok tudják felmérni, mekkora hatással lehet a közönségre az, amikor Aamir Khan vagy Shahrukh Khan kel ki a vásznon a kasztrendszerből fakadó kiközösítés ellen, vagy amikor Hrithik Roshan áll ki a nagy muszlim uralkodó szerepében a másvallású hinduk mellett.

A három film közül talán mégis a Swades a legvisszafogottabb, a legkevésbé bollywoodias és a leghumánusabb. Egyszerű közegben játszódó emberközeli történet számtalan szerethető figurával és élvezetes epizódok sorával, melyben leginkább a néhány daljelenet és a történet megoldása képviseli a bollywoodi vonalat.

A történet szerint Mohan Bhargav indiai származású, Amerikában élő űrkutató egy nap gyerekkori emlékei hatására elhatározza, hogy visszamegy Indiába és felkutatja rég nem látott dajkáját. A kutatás azonban nehezebbnek bizonyul, mint gondolta, mert az idős asszony azóta elkerült az özvegyotthonból egy távoli, ismeretlen kis faluba, így Mohan kibérel egy minden luxussal felszerelt lakókocsit, és nekivág a vidéki Indiának. Útja során Indiának egy számára ismeretlen arcát ismeri meg, ahol az emberek nélkülöznek minden alapvető komfortot, gyakori a vízhiány és az áramkimaradás, alacsony az iskolázottak aránya, és a vallásból és a kasztrendszerből fakadó évszázados törvények uralkodnak. Mohan fellázad az elmaradottság és a maradiság ellen, és a falu vezetőinek rosszallása ellenére szép lassan átalakítja a falubeliek életét.

Ám az itt töltött pár hét őt magát is megváltoztatja. Külföldi idegenként érkezik, aki a zord körülmények elől minden luxussal felszerelt lakókocsija védelmébe menekül, ám szép lassan ráérez a falusi élet örömeire: hogy mennyivel jobb alvás esik a szabad ég alatt, a nyitott verandán, hogy mennyire más reggel hideg vízben, vödörből fürdeni, vagy a földön ülve igazi helyi ételeket enni és részt venni a falu kisközösségének mindennapi életében.

Az Indiát csak felületesen ismerő nézők számára a film számtalan érdekességet mutat: hogyan hoz döntéseket a falu életéről a közösség vezetőiből álló falutanács, hogyan működik a falusi iskola, hogyan ünneplik a helybéliek Ráma győzelmének ünnepét, hogyan zajlik a szabadtéri filmvetítés, vagy egyszerűen csak hogy hogyan kell megkötni a férfiak hagyományos indiai viseletét jelentő dhótit. A szomorú és elgondolkoztató események mellett a film számos humoros és bájos életképpel fűszerezi a történetet: ahogy a gyerekek rácsodálkoznak a mobiltelefonra vagy a mindennel felszerelt lakókocsira, ahogy Mohan csavaros érveléssel sorban megpróbálja rávenni a falu lakóit, hogy küldjék a gyerekeiket iskolába, vagy amikor a helybéli postás megérti, milyen sajátos előnyökkel járna számára, ha bevezetnék az internetet.

A filmet az árnyaltan bemutatott, sokszínű mellékszereplők teszik érdekessé: az öreg bölcs tanító bácsi, aki még harcolt az angolok elleni függetlenségi mozgalomban; a postás, aki nemcsak hordja, de írja is a tanulatlan falusiak helyett a leveleket és egyben a helyi birkózókör vezetője is; vagy az alacsony kasztbeli Mela Ram, aki jó szakácsként azáltal akar kitörni hátrányos helyzetéből, hogy ráveszi Mohant, legyenek üzlettársak és nyissanak Amerikában együtt egy indiai gyorséttermet.

A filmben Shahrukh Khan neve jelenti a húzóerőt. 2004 különösen sikeres év volt számára, ebben az évben három nagysikerű filmje került a mozikba (Main Hoon Na, Veer Zaara, Swades), mind a háromban játszott főszerepéért jelölték a legjobb férfi színésznek járó Filmfare-díjra, melyet végül Swades-béli alakításáért kapott meg. Mellette pályakezdő vagy ismeretlen színészeket láthatunk, ám bátran elmondható, hogy a szereposztás elsőrangú. Az idős dajkát alakító Kishori Balal és a fiatal tanítónőt játszó Gayatri Joshi számos díjat és jelölést kaptak szerepeikért, de a fiatal öcsöt játszó Smith Seth is kiemelkedő, számos más mellékszereplőhöz hasonlóan.

A film számtalan díjat és jelölés kapott, a színészi alakítások mellett a forgatókönyvért, a rendezésért, a fényképezésért, A. R. Rahman hangulatos zenéiért, a playback énekesek előadásáért és Javed Akhtar dalszövegeiért.

A Swades különleges bollywoodi darab: az indiai fősodorbeli filmekben szokatlan témákat mutat be a megszokottnál realistább stílusban színvonalas színészi alakításokkal, fülbemászó dallamokkal, és egzotikus életképekkel, s így a Bollywood-rajongók érdeklődésére épp úgy számot tarthat, mint az indiai kultúrára kíváncsi nézőkére.

 

A hozzászóláshoz be kell lépned.

Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
Filmajánlók véletlenszerűen

Love Aaj Kal (2009)

Love Aaj Kal (2009)

A 2009-es év egyik legnagyobb bollywoodi kasszasikere, a Love Aaj Kal igazi 2 az 1-ben film: a hagyományos India-képet bemutató filmek és a modernebb, nyugati hatású bollywoodi filmek kedvelőihez egyaránt szól – szó szerint. Végtelen mustármezőkön, lobogó száriban futó szerelmesek, akik...

Dil Bole Hadippa! (2009)

Dil Bole Hadippa! (2009)

A Dil Bole Hadippa! (Szívből szóljon: Hadippa!) a 2009-es év egyik sokak által várt filmje volt. Egyrészt mert mindenki kíváncsian várta, milyen lesz Rani Mukherjee férfiszerepben, másrészt mert a Rani Mukherjee–Shahid Kapoor párost eddig még nem láthatta...

Guzaarish (2010)

Guzaarish (2010)

 A Guzaarish komoly kérdéseket feszegető, szomorkás hangulatú melodráma, melyet Sanjay Leela Bhansali szemet gyönyörködtető látványvilággal, valamint Hrithik Roshan és Aishwariya Rai különleges színészi alakításával tálal. 

Prem Ratan Dhan Payo (2015)

Prem Ratan Dhan Payo (2015)

  Pritampur hercege éppen a koronázására készül, amikor merényletet követnek el ellene, melybe kis híján belehal. Hűséges szolgái elrejtik a herceget és felfogadnak egy hasonmást, hogy helyettesítse őt az ünnepségeken. Az egyszerű vásári komédiásnak, Prémnek így gyorsan el kell sajátítania az...