Ma 2017. augusztus 22., kedd, Menyhért és Mirjam napja van.

Swades - We, The People (2004)

A Swades a bollywoodi fősodorból erősen kilógó film. Komoly problémákat feszeget a nagyközönség számára is élvezhető tálalásban, miközben egy sokak számára ismeretlen és egzotikus Indiát tár a szemünk elé.

Ashutosh Gowariker rendezőt méltán nevezhetnénk a tolerancia élharcosának Indiában. A 2000-es években készült mindhárom filmjét némi túlzással akár a társadalmi egyenlőtlenség elleni és a haladás melletti pamfletnek is tekinthetnénk: a Lagaan (2001) a britek elleni függetlenségi törekvésekről és az érinthetetlenek kiközösítéséről szól, a Swades (2004) az elmaradottságot, analfabétizmust, a mélyszegénységet és a kasztrendszerből fakadó egyenlőtlenséget mutatja be, míg a Jodhaa Akbar hindu-muszlim szerelmi története történelmi közegbe helyezett tanmese a vallási toleranciáról.

Mindezek alapján azt feltételezhetnénk, hogy Gowariker indiai művészfilmes rendező, aki egy szűk értelmiségi közönségnek vagy a nyugati fesztiválok nézőinek készíti filmjeit. A rendező újítása azonban abban rejlik, hogy ezeket az indiai tömegfilmben tabunak számító témákat úgy adja elő, hogy azok minél szélesebb közönséghez jussanak el és így minél nagyobb hatást érjenek el.

Mindhárom említett filmje vérbeli bollywoodi produkció, nagy költségvetéssel, zenés betétekkel, látványos kiállítással és hatalmas sztárokkal. Csak akik ismerik, milyen elképesztő mérteket ölt és milyen bizarr jelenségeket eredményez Indiában a sztárok iránti rajongás, csak azok tudják felmérni, mekkora hatással lehet a közönségre az, amikor Aamir Khan vagy Shahrukh Khan kel ki a vásznon a kasztrendszerből fakadó kiközösítés ellen, vagy amikor Hrithik Roshan áll ki a nagy muszlim uralkodó szerepében a másvallású hinduk mellett.

A három film közül talán mégis a Swades a legvisszafogottabb, a legkevésbé bollywoodias és a leghumánusabb. Egyszerű közegben játszódó emberközeli történet számtalan szerethető figurával és élvezetes epizódok sorával, melyben leginkább a néhány daljelenet és a történet megoldása képviseli a bollywoodi vonalat.

A történet szerint Mohan Bhargav indiai származású, Amerikában élő űrkutató egy nap gyerekkori emlékei hatására elhatározza, hogy visszamegy Indiába és felkutatja rég nem látott dajkáját. A kutatás azonban nehezebbnek bizonyul, mint gondolta, mert az idős asszony azóta elkerült az özvegyotthonból egy távoli, ismeretlen kis faluba, így Mohan kibérel egy minden luxussal felszerelt lakókocsit, és nekivág a vidéki Indiának. Útja során Indiának egy számára ismeretlen arcát ismeri meg, ahol az emberek nélkülöznek minden alapvető komfortot, gyakori a vízhiány és az áramkimaradás, alacsony az iskolázottak aránya, és a vallásból és a kasztrendszerből fakadó évszázados törvények uralkodnak. Mohan fellázad az elmaradottság és a maradiság ellen, és a falu vezetőinek rosszallása ellenére szép lassan átalakítja a falubeliek életét.

Ám az itt töltött pár hét őt magát is megváltoztatja. Külföldi idegenként érkezik, aki a zord körülmények elől minden luxussal felszerelt lakókocsija védelmébe menekül, ám szép lassan ráérez a falusi élet örömeire: hogy mennyivel jobb alvás esik a szabad ég alatt, a nyitott verandán, hogy mennyire más reggel hideg vízben, vödörből fürdeni, vagy a földön ülve igazi helyi ételeket enni és részt venni a falu kisközösségének mindennapi életében.

Az Indiát csak felületesen ismerő nézők számára a film számtalan érdekességet mutat: hogyan hoz döntéseket a falu életéről a közösség vezetőiből álló falutanács, hogyan működik a falusi iskola, hogyan ünneplik a helybéliek Ráma győzelmének ünnepét, hogyan zajlik a szabadtéri filmvetítés, vagy egyszerűen csak hogy hogyan kell megkötni a férfiak hagyományos indiai viseletét jelentő dhótit. A szomorú és elgondolkoztató események mellett a film számos humoros és bájos életképpel fűszerezi a történetet: ahogy a gyerekek rácsodálkoznak a mobiltelefonra vagy a mindennel felszerelt lakókocsira, ahogy Mohan csavaros érveléssel sorban megpróbálja rávenni a falu lakóit, hogy küldjék a gyerekeiket iskolába, vagy amikor a helybéli postás megérti, milyen sajátos előnyökkel járna számára, ha bevezetnék az internetet.

A filmet az árnyaltan bemutatott, sokszínű mellékszereplők teszik érdekessé: az öreg bölcs tanító bácsi, aki még harcolt az angolok elleni függetlenségi mozgalomban; a postás, aki nemcsak hordja, de írja is a tanulatlan falusiak helyett a leveleket és egyben a helyi birkózókör vezetője is; vagy az alacsony kasztbeli Mela Ram, aki jó szakácsként azáltal akar kitörni hátrányos helyzetéből, hogy ráveszi Mohant, legyenek üzlettársak és nyissanak Amerikában együtt egy indiai gyorséttermet.

A filmben Shahrukh Khan neve jelenti a húzóerőt. 2004 különösen sikeres év volt számára, ebben az évben három nagysikerű filmje került a mozikba (Main Hoon Na, Veer Zaara, Swades), mind a háromban játszott főszerepéért jelölték a legjobb férfi színésznek járó Filmfare-díjra, melyet végül Swades-béli alakításáért kapott meg. Mellette pályakezdő vagy ismeretlen színészeket láthatunk, ám bátran elmondható, hogy a szereposztás elsőrangú. Az idős dajkát alakító Kishori Balal és a fiatal tanítónőt játszó Gayatri Joshi számos díjat és jelölést kaptak szerepeikért, de a fiatal öcsöt játszó Smith Seth is kiemelkedő, számos más mellékszereplőhöz hasonlóan.

A film számtalan díjat és jelölés kapott, a színészi alakítások mellett a forgatókönyvért, a rendezésért, a fényképezésért, A. R. Rahman hangulatos zenéiért, a playback énekesek előadásáért és Javed Akhtar dalszövegeiért.

A Swades különleges bollywoodi darab: az indiai fősodorbeli filmekben szokatlan témákat mutat be a megszokottnál realistább stílusban színvonalas színészi alakításokkal, fülbemászó dallamokkal, és egzotikus életképekkel, s így a Bollywood-rajongók érdeklődésére épp úgy számot tarthat, mint az indiai kultúrára kíváncsi nézőkére.

 

A hozzászóláshoz be kell lépned.

Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
  • Kabhi Khushi Kabhie Gham... (2001)
    isa | aug. 6. 15:58
    sziasztok segitsetek kérlek hogy tudom megnézni
     
  • Dhoom:2 (2006)
    bogica123 | jún. 16. 15:37
    hol lehet indiai filmeket megnézni? ha tud valaki olyan oldalt, légyszi írjátok meg. köszi Süti
     
  • Dum Laga Ke Haisha (2015)
    gabor86 | márc. 31. 19:24
    Jó film ez :)
     
  • Dum Laga Ke Haisha (2015)
    gabor86 | márc. 31. 19:21
    Nem értem 2016-n jelent meg a film de magyar felíratott még nem láttam hozzá vicc!!
     
  • Prem Ratan Dhan Payo (2015)
    elisa | jan. 26. 12:51
    Lehet itt valahol filmet is nezni? valaszt varok :(
     
  • Indiai filmvetítések országszerte
    Jasha | jún. 15. 15:07
    De jó, végre jönnek hozzánk Debrecenbe is indiai filmek!
     
  • Indiai filmklub - Anjaana Anjaani
    Sipi20 | ápr. 29. 04:41
    Szia, innen már ne kérj segítséget, a szájt haldoklik, sajnos, én is csak véletlenül tudtam rólad. Ha az Ázsiafilmre írsz, hamarabb rád lelek. Felirat: ide tilos linket kitenni, de ha beütöd a ...
     
  • Indiai filmklub - Anjaana Anjaani
    kisbuddha | ápr. 22. 07:20
    Sziasztok! Hol lehet magyar feliratot letölteni hozzá? Köszi.
     
  • Paheli (2005)
    kisbuddha | ápr. 14. 08:20
    Fantasztikusan jó film. Nem kell nekem, hogy Oscart kapjon és hogy hollywoodi legyen. legyen jó! és ez igen csak jó film!
Filmajánlók véletlenszerűen

36 China Town (2006)

36 China Town (2006)

  Ez volt életem első hindi filmje, amibe ráadásul véletlenül botlottam. A hatása máig tart :) Akik még talán nem láttak hindi filmet: a kissé lehúzó ismertetőm ellenére ez egy nagyszerű film azoknak, akik nem ijednek meg az indiai mozitól és...

Dilwale Dulhania Le Jayenge (1995)

Dilwale Dulhania Le Jayenge (1995)

A Dilwale Dulhania Le Jayenge a bollywoodi filmipar egyik legnagyobb sikere. A minden idők legnagyobb bevételeit hozó indiai filmek között a harmadik helyen áll, a valaha leghosszabb ideig moziban vetített indiai film rekordjával büszkélkedik, és valószínűleg a...

Veer-Zaara (2004)

Veer-Zaara (2004)

  A befolyásos lahóri muszlim család lánya, Zára Háyat Khán Indiába utazik, hogy végső nyugalomra helyezze szeretett szikh dajkája hamvait. Egy buszbalesetből Vír Pratap Szinh indiai pilóta menti ki, aki segít neki végrehajtani a tervét, majd egy napra elviszi a családjához....

Hum Dil De Chuke Sanam (1999)

Hum Dil De Chuke Sanam (1999)

A Hum Dil De Chuke Sanam jellegzetes kilencvenes évekbeli bollywoodi darab. Lángoló érzelmek, melodramatikus fordulatok, szemkápráztató díszletek, ragyogó színkavalkád és fülbemászó zenék. Ez a film számunkra mégis különleges és egyedi: a történet második felét Magyarországon forgatták, így a magyar néző...