Ma 2024. március 29., péntek, Auguszta napja van.

London Paris New York (2012)

Egy bolondos fiú, egy komoly, naiv lány, három időpont, három város, három nagyon különböző találkozás. A London Paris New York a modernizálódó bollywoodi szerelmi románcok egyik jól sikerült, szórakoztató darabja.


Nikhil gazdag, elkényeztetett, kissé léhűtő indiai fiú, akinek a bátyja fiatalon meghalt, ezért a szülei a széltől is óvták, és felnőtt fejjel most először szabadult ki otthonról. A londoni reptéren találkozik Lalithával, aki szerényebb középosztálybeli családból származik, világ életében eminens volt és harcos feministának vallja magát. Éppen New Yorkba tart politikatudományt tanulni, hogy utána hazatérjen és az indiai fiatalokat nevelje öntudatos, felelősségteljes politikai viselkedésre. A véletlen úgy hozza, hogy egy egész napot együtt töltenek a városban, amelynek során a két ellentétes természetű fiatal összemelegedik. Nikhil megígéri, hogy hat hónap múlva meglátogatja Lalithát New Yorkban, azonban végül nem megy el a megbeszélt találkozóra…

A London Paris New York azon kortárs indiai filmek sorába tartozik, melyek megpróbálják modernizálni és a nyugati néző számára is fogyaszthatóvá tenni Bollywood legsikeresebb termékét, a zenés szerelmi komédiát. Ezekben a filmekben nyugati életvitelű fiatalokat láthatunk külföldi vagy nagyvárosi környezetben modern konfliktusokkal, eltűnik a nagycsaládi háttér, és a látványos táncjelenetek helyett dramatizált képsorokkal illusztrált, nyugatias hangzású dalok színesítik a cselekményt. A látványosság továbbra sem hiányzik, csak átalakul: a svájci hegyek helyét átveszik a hangulatos londoni vagy párizsi képsorok, és szereplőink az indiai mustármezők helyett a Szajna partján andalognak.

Hogy mégis mitől különleges ez a film? Ali Zafar személyétől. Első ránézésre csak egy újabb jóképű, kisfiúsan bájos sztárjelölt, aki bollywoodi babérokra tör. Ali Zafar azonban ennél sokkal többet jelent: nyitást a pakisztáni piacok és filmipar felé, valamint sokszázezer potenciális muszlim vallású nézőt a világ különböző országaiban.

Ali Zafar ugyanis nem kezdő, hanem Pakisztán egyik legnagyobb popikonja, akit a világ számos országában rajongók hada imád, így személye egyben garancia is a biztos közönségre. Bollywoodnak mindig is voltak olyan sztárjai, akik rendkívüli népszerűségnek örvendtek az arab országokban, elsősorban Shah Rukh Khan, ők azonban a hagyományos India-képpel és a konzervatív értékekkel hódították meg az ottani nézőket. Közönségük így jórészt a középkorú női nézők közül kerültek ki, akik aztán továbbterjesztették a Bollywood-mániát lányaikra és esetleg férfi családtagjaikra.

Ali Zafar azonban egy másik közönségréteget talált meg, a tizenéves fiatalok tömegeit, akik a kétezres évek elején hatalmas lelkesedéssel fogadták a nyugati trendeket a konzervatív országba behozó popzenéjét. Ez a film is tudatosan ezt a közönséget kívánja becsalogatni a mozikba.

Ali Zafar sikerének egyik titka, hogy rendkívül jól ötvözi a modern nyugati trendeket az országában elvárt és Indiában is jó szemmel nézett konzervativizmussal. Nyugati stílusú popsztárként került be a köztudatba, aki designer stílusú ruhákban jár, amerikaias beütésű sztárfotókon pózol és nem szégyell félmeztelenül megjelenni egy melankolikus zenei klipben. Eközben interjúiban rettentő szerény, szolid humorával és kisfiús mosolyával mindenkit azonnal levesz a lábáról, és büszkélkedik boldog szerelmi házasságával és családapai szerepével.

Rendkívül sokoldalú művész. Festőként végzett a lahore-i képzőművészeti egyetemen, utána modellkedett és tévésorozatokban játszott kisebb szerepeket. Első lemeze 2003-ban óriási siker lett (állítólag hétmillió darabot adtak el belőle a különböző országokban), azonban zenéje mellett ötletes, vagy színvonalas színészi alakításai miatt érdekes klipjeivel is feltűnést keltett. Saját maga írja a számait és azok szövegeit, melyek először a nyugati popzenét kombinálták urdu szövegekkel, ám harmadik lemezével megmutatta, hogy ennél sokkal többre is képes, ezen ugyanis nagy urdu költők szövegeire írt fél-klasszikus hangzású folk és gazal dalokat is játszott. Elsősorban zenésznek tartja magát, és miként azt egyik reklámja jól mutatja, számos zenei stílusban otthon érzi magát.

Ali Zafar Jazz Ad

Ali Zafar - Masty

Ali Zafar - Yaar Daddi

Első bollywoodi szerepét 2010-ben kapta a kisköltségvetésű Tere Bin Laden című szatírában, amely nagy kritikai sikert aratott, így Ali Zafar lett az első pakisztáni színész, akit a legnagyobb bollywoodi díjakra (Filmfare, Zee Cine Awards, IIFA Awards) jelöltek. Második filmjében, a Mere Brother Ki Dulhanban Katrina Kaif és Imran Kahn oldalán játszhatott a YashRaj Films színeiben, a Fox Star által gyártott London Paris New Yorkban pedig már főszerepet kapott. És miközben már bemutatás előtt áll újabb alakítása, állítólag következő filmjére Shahid Kapoor partnerének szerződtették egy tamil akciófilm hindi remake-jéhez.

A London Paris New York kifejezetten a fiatal, nagyvárosi közönséget célozza meg. Konfliktusai a Nyugaton élő, modern indiai fiatalok problémáit mutatják be, hangvétele fiatalos, vidám, karakterei szerethetőek, esendőek, már meglehetősen távol állnak a klasszikus indiai filmek nagy, melodramatikus hőseitől. Bár az alaptörténet nyilván nem tud nagyon sok újat mondani, a dialógusok szellemesek, és sztoriban bőven van annyi fordulat, hogy a végéig kitartson a lendület. Ehhez persze az is kellett, hogy a film hosszát már inkább nyugati mércével mérjék a filmkészítők és a filmben található dalok számát négyre mérsékeljék.

A film egyik újdonsága az volt, hogy a dalokat és azok szövegeit maga Ali Zafar írta és ő is énekli. Bár ezek nem érik el nagy popzenei vagy klasszikus számainak sikerét, a film játékosságához jól illenek, a szerző ráadásul mindhárom városhoz más-más stílusú zenét írt.

Meg kell mondjuk, eddigi alakításai alapján Ali Zafarnak komoly esélye van bekerülni Bollywood élvonalába. Míg a Mere Brother Ki Dulhan inkább csak hagyományos, szinte már karikaturisztikusan vicces szerepre adott lehetőséget, a London Paris New Yorkban egyaránt alkalma van komikus, lírai vagy drámai jelenetekben megcsillogtatni a tehetségét.

Méltó párja Aditi Rao Hydari, akinek különlegessége, hogy Ándhra Pradés, illetve Haidarábád hercegi családjainak leszármazottja, és Aamir Khan feleségének, Kiran Raónak az unokatestvére. A színésznő Bollywood előtt tamil és malajálam filmekben játszott. Kisebb bollywoodi szerepek után a London Paris New York volt az első főszerepe, amelyben két dalt maga is énekelt. Aditi rendkívül bájos színésznő, hatalmas őzikeszemeivel és kislányos alkatával tökéletes megformálója az öntudatos, de ugyanakkor naiv, ártatlan fiatal lánynak.

Bollywood egyik jól bevált szokása szerint a filmben a főszereplők olyan szerepet kaptak debütálásként, amelyben egymástól nagyon különböző alakokat kell megformálniuk, nem is kettőt, hanem mindjárt hármat. Ali Zafar is a figura három elég különböző oldalát jeleníti meg, azonban Aditi Rao Hydari figurái sokkal erősebben eltérnek egymástól, így még sokoldalúbb színészi alakításra adnak lehetőséget. És egyikük sem vall kudarcot. Tökéletes párost alkotnak, miközben a három eltérő találkozás három nagyon különböző életkorban a figurák újabb és újabb oldalait mutatja meg, mindvégig fenntartva a nézők érdeklődését.

A London Paris New York igazi modern bollywoodi szerelmi komédia, mely fiatalos hangvételével és jól sikerült színészi alakításaival ideális nyári szórakozást ígér.

 

Hozzászólások   

 
#1 hubuka19 2012-07-22 09:46
Le akarom tölteni:(:) vki segítsen nekem:)
 
 
#2 katka50 2012-07-22 11:02
Szervusz! Mit akarsz letölteni? A filmet, vagy a feliratot?
Ez nem filmes oldal, hanem egy fórum, ahová tilos linkeket kitenni. (bár néha lehet youtube-osat látni, talán ez zavart meg téged is) A felirat pedig még nem került ki az oldalra.
Ha beütöd a gép keresőjébe a film címét, kidobja azt a rengeteg lehetőséget, ahonnan letöltheted, egyelőre angol felirattal.
 

A hozzászóláshoz be kell lépned.

Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
Filmajánlók véletlenszerűen

Bobby (1973)

Bobby (1973)

 A Bobby a bollywoodi filmtörténet egyik örök darabja, mely a mai napig lázba hozza az indiai nézőket, amely sztárrá tette akkor pályakezdő, fiatal főszereplőit, és amelynek dalai szinte egytől egyik örökzöld slágerekké váltak. 

Tees Maar Khan (2010)

Tees Maar Khan (2010)

 A tavalyi év egyik legjobban várt bollywoodi filmje, a Farah Khan rendezésében és az Akshay Kumar-Katrina Kaif páros szereplésével készült Tees Maar Khan mind kritikailag, mind pedig anyagilag rekord sebességgel bukott meg, és bár én például személy szerint sokáig...

Main Hoon Na (2004)

Main Hoon Na (2004)

A Main Hoon Na a második bollywoodi film volt, amit életemben láttam, és bár azóta számtalan indiai filmmel találkoztam, ma is ez az egyik kedvencem. Számomra a Main Hoon Na képviseli a bollywoodi mozi mindazon különleges vonásait,...

Rock On!! (2008)

Rock On!! (2008)

 Láttak már olyan bollywoodi filmet, amelyben rockszámok szolgáltatják a „daljeleneteket” és egy rockzenekarról szól? Én azelőtt nem, és biztos, hogy a Rock On!!-t sem jutott volna eszembe magamtól megnézni. Végülis hindi filmet nem ezért néz az ember, ilyet nyugati...