Ma 2024. március 29., péntek, Auguszta napja van.

Don (2006)

Indiában a 2006-os év egyik szenzációja a Shah Rukh Khan főszereplésével készült Don volt. Az indiai közönség kíváncsian várta, milyen lesz a hetvenes évek egyik kultuszfilmjének a remake-je, a nyugati közönség pedig rácsodálkozott, hogy Indiában is tudnak pörgős, a nyugati nézők számára is élvezetes, látványos akciófilmet készíteni.

A Don az év hatodik legnagyobb bevételt hozó indiai filmje lett, pedig egyik vállalás sem volt egyszerű. Indiában legalább olyan nehéz egy régi bollywoodi kultuszfilmből sikeres remake-et előállítani, mint a nyugati közönség igényeit is kielégítő, modern akciófilmet készíteni.



Bollywoodban még a remake sem egészen úgy működik, mint Hollywoodban. Remake-en most nem azokat a hollywoodi filmek alapötletét másoló indiai filmeket értem, amit a nagyközönség, legtöbbször tévesen, remake-nek tart, hanem azokat a bollywoodi produkciókat, melyek az indiai film legnagyobb sikerdarabjait próbálják meg aktualizálni és újrafilmesíteni. Hollywoodban egy filmből általában akkor készül remake, amikor az eredeti darabot már nem nagyon nézik – például a régi változat fekete-fehér volt, mai szemmel nem elég látványosak az akciójelenetei, elavultak a speciális effektjei, vagy egyszerűen csak a régi, ma már feledésbe merült sztárok helyett mai arcokkal jobban el lehet adni ugyanazt a sztorit. Indiában viszont ezen tényezők helyett vagy mellett sokkal fontosabb az eredeti film előtti főhajtás, a jól ismert jelenetek megidézése, újrajátszása.
Az okot nyilván az indiai filmet övező sajátos kultuszban kell keresnünk. Indiában a mai napig a nép legfontosabb szórakozási formája a mozi, a lakosság sokkal nagyobb százaléka jár rendszeresen moziba, mint Nyugaton, a társasági élet legfontosabb eseményei a filmbemutatók, míg az élet minden területén a zenei életet a filmzenék uralják, és a tévécsatornák adásának jelentős részét is mai és régi filmek, valamint az azokból származó zenei klipek teszik ki. Nem csoda hát, hogy a legnagyobb filmsikereket mindenki kívülről fújja, az átlagnézők is bármikor el tudják mondani a nagy filmek leghíresebb dialógusait és el tudják énekelni a dalait, és esetenként még a koreográfia egyszerűbb lépéseit is tudják.


Az Amitabh Bachchan főszereplésével készült 1978-as Don is ezen filmek körébe tartozik, így amikor Farhan Akhtar bejelentette, hogy újra kívánja rendezni a legendás kultuszfilmet, nem egyértelműen pozitív fogadtatásban részesült. A nézők jó része egyfajta szentségtörésnek tekintette a lépést, miközben a sajtó úgy tárgyalta az esetet, hogy Shah Rukh Khan ennek a szerepnek az eljátszásával akarja deklarálni, hogy Amitabh Bachchan Indiában megkérdőjelezhetetlen első számú filmsztár pozíciójára tör.
Ehhez képest a film nagy sikert aratott, és bár a rajongók közül sokan ma is a régi verziót részesítik előnyben, ők is elismerik, hogy a 2006-os változat igen jól sikerült. Az új Don sikere az indiai remake-ek hullámát indította el, számos régi klasszikusból készítettek új verziót, ám ezek rendre megbuktak a pénztáraknál (lásd például a Karz vagy a Sholay új verziójának, a Ram Gopal Varma Ki Aagnak a csúfos szereplését). Ebből a szériából egyedül a 2012 elején bemutatott Agneepath-remake tudott a Donhoz hasonló (sőt, azt jóval meghaladó) sikert elérni. Az új Don azóta annyira legendássá vált, hogy 2011-ben Farhan Akhtar elkészítette a folytatást is, mely elődjénél még nagyobb sikert aratott és az elmúlt évek egyik legnagyobb bevételeit hozó film lett.



Farhan Akhtar 2006-os verziója ugyanis, miközben valóban tiszteleg az eredeti darab előtt, sok tekintetben meg is haladja és újítja azt. Míg a régi változat az indiai filmek klasszikus történetvezetését követi, addig az új már modern karaktereket és nyugatias stílusban megrendezett akciójeleneteket és effekteket tartalmaz.
Farhan Akhtarról rajongói tudják, hogy volt az életében két „elmulasztott, tétlen év”, amikor reggeltől estig csak a napot lopta és zsinórban nézte a nyugati filmeket. Ma már nyilvánvaló, hogy ezek az évek messze nem vesztek kárba, Farhan Akhtar ma éppen attól az indiai film egyik legizgalmasabb alkotója, hogy alaposan ismeri a nyugati filmes sémákat, műfajokat, stílusokat, és azokat az indiai hagyományokkal rendkívül kreatívan ötvözve tudja alkalmazni. Minden filmje valamilyen formában az indiai film modernizálására tett kísérlet: a Dil Chahta Hai az indiai szerelmi románcok terén vezetett be egy újfajta történetmesélési módot, a Lakshya az indiai háborús filmet újította meg, míg a Don az akciófilmek terén számít az új trend egyik első és fontos darabjának. (Azért ne feledkezzünk meg arról, hogy éppen 2006-ban mutatták be a Dhoom:2-t és a Krrisht is, így ez az év valóban az indiai akciófilm megújulását hozta).

A Don elsősorban pergő történetvezetésű, látványos akciófilm, számos gengszterfilmes elemmel, de azért nem távolodik el annyira az indiai hagyományoktól, hogy ne tartalmazna számos dalt, némi szerelmi románcot és egy csipetnyi melodrámát.
A történet főszereplője Don, a malajziai kábítószer-maffia alvezére, aki főnöke nevében és helyében egy személyben irányítja a számtalan külföldi kapcsolattal rendelkező, kiterjedt hálózatot. Miközben egyfelől elégedetlen alárendelt pozíciójával, másfelől meg kell küzdenie az ellenséges szervezet rafinált vezetőjével és az életére törő fiatal lánnyal, aki bosszút forral ellene, mert Don megölte a bátyját és annak menyasszonyát.



A film történetvezetése izgalmas, indiai filmhez képest meglehetősen sok váratlan fordulatot tartalmaz - az indiai közönség körében éppen az váltotta ki a legnagyobb vitákat (és ugyanakkor valószínűleg ez a sikere egyik titka), hogy Farhan Akhtar több helyen felülírta az eredeti forgatókönyvet. Persze a film készítéstörténete ezen a ponton is hordoz egy nagyonis bollywoodias vonást: a forgatókönyv átírásakor Farhan saját apja munkáját dolgozta át, hiszen az 1978-as Don forgatókönyvét a hetvenes évek legsikeresebb forgatókönyvíró párosa, Salim-Javed írta, melynek egyik tagja Farhan apja, Javed Akhtar, másik tagja, Salman Khan apja, Salim Khan volt.
Farhan első kézből ismerte a történetet, imádta a régi Dont, és változatában - a történet legfontosabb elemeinek megtartásán túl - számos ponton tiszteleg a régi film előtt. Ezek közül legismertebb talán a film szlogenje, Don híressé vált mondata: „Dont elkapni nem nehéz, hanem lehetetlen”. Ez a mondat már az 1978-as változatban is szerepel, ám Shah Rukh interpretálásában vált híresebbé és nagyobb szerepet is kap az új filmben.



Az indiai remake-ek sajátos eleme a régi film dalainak átvétele: a 2006-os Don is tartalmaz két dalt az eredeti verzióból új hangszerelésben, modernebb hangzással. Sokáig nem értettem, hogy csábító tánca közben miért vonaglik Kareena Kapoor a földön, ám amikor megnéztem a régi Dont, rájöttem, hogy ez is idézet. A régi verzióban a kor szexbálványa, Helen azért mászik a földön tánc közben, mert miközben kilopta Don fegyveréből a golyókat, egyet elejtett, és azt próbálja úgy eltüntetni, hogy a gengszter ne vegye észre. A mai modern fegyverekben viszont tölténytár van golyók helyett, így Kareenának már csak a szexi vonaglás marad a szőnyegen, meg némi tisztelgés Helen táncművészete előtt.

Amitabh Bachchan szerepének eljátszása nagy kihívás volt, ám a Don új színt hozott Shah Rukh Khan színészi pályáján. Ő, aki a kilencvenes évek korai, brutális, ám meglehetően színpadias álverekedései óta alig játszott akciójelenetben, újabb alkalmat kapott arra, hogy kitörjön a vicces, kedves, becsületes indiai hősszerelmes szerepköréből. Első igazi akciófilmes szerepét 2004-ben a Main Hoon Na-ban játszotta, ám Don figurája sokkal izgalmasabb és színészileg nagyobb kihívás.
Míg a Main Hoon Na Ramja tökéletes hazafi, egy mintakatona, aki akcióit is a legnagyobb fegyelemmel és precizitással hajtja végre, addig Don meglehetősen ambivalens figura. Egyfelől kegyetlen, rafinált és számító, másfelől viszont igazi macsó, aki azonnal bűvkörébe vonja a női társakat és ellenfeleket egyaránt, ám sosem válik egyértelműen pozitív hőssé. Farhan Akhtar egyik újítása éppen ez. A néző a film végén úgy áll fel a székéből, hogy csodálja a figurát, ám szeretni nem tudja, és nem akar vele azonosulni.
Shah Rukh ugyanakkor – az indiai film jól bevált hagyományaihoz híven – kettős szerepben mutathatja meg magát, mivel az eredeti forgatókönyvet követve, egyszerre kell eljátszania a kegyetlen gengsztert és hasonmását, a kissé bugyuta, egyszerű utcai énekest.


A film más meglepetéseket is tartogat: Priyanka Chopra játssza a harcművészetekben jártas, bosszúálló lány szerepét, így ő is felváltva alakítja a szexi csábító dívát, és az akciókban kemény ellenfélnek bizonyuló harcost. A film egyik fontos mellékszereplője Arjun Rampal, aki ekkor még inkább csak a filmiparban nem túl sikeres, jóképű, hódító topmodellként volt jelen Bollywoodban, ám pont a Don-beli alakítása volt az egyik első, melyben megmutatta, hogy ennél talán többre is képes (azóta ezt már sokszorosan bizonyította). Boman Irani rendkívül változatos szerepeinek körét itt ismét egy tőle szokatlan alakítással gazdagította, ő formálja meg Don rendkívül rafinált, még nála is ravaszabb, utolérhetetlen riválisát. A filmben látható sztárok sorát Kareena Kapoor teszi teljessé, aki itt csak egy nyúlfarknyi szerepben bukkan fel, jórészt egy csábító tánc kedvéért.




A film zenéje szintén nagy sikert aratott, a Shankar-Ehsaan-Loy trió ezúttal is hozta a tőle megszokott színvonalat. A zenék dallamosak, modernek, jól illenek a film stílusához, és nemcsak a két remake-dal, de saját szerzeményeik is slágerré váltak. A táncjelenetek látványosak, egyaránt lehetőséget adnak Shah Rukhnak, hogy komikusi képességeit kamatoztassa, és a színésznőknek, hogy megcsillogtassák tánctudásukat.

A 2006-os Don izgalmas, látványos, helyenként vicces és meglepő. Igazi bollywoodi szórakoztató darab, tökéletes kikapcsolódás.

 

Hozzászólások   

 
#1 kisbuddha 2014-09-16 06:05
Shahrukh Khan a neve, itt végig csak Shah Rukh-nak írjátok :)
 
 
#2 e-batta 2014-09-23 12:15
Idézet - kisbuddha:
Shahrukh Khan a neve, itt végig csak Shah Rukh-nak írjátok :)


Te tudod rosszul. Valóban: születésekor Shahrukh Khannak anyakönyvezték, de Bollywoodban, és még inkább Dél-Indiában szokásuk a filmszínészekne k, hogy numerológiai okokból megváltoztatják az eredeti nevüket. Előfordul, hogy csak egy betűt hagynak ki (Ajay Devgan/ Ajay Devgn) vagy elhagyják a vezetéknevüket, a keresztnevükhöz meg hozzátesznek egy-két betűt (Tamanna Bhatia/Tamannaa h), a példák sora végtelen. De ha nem hiszel nekem, akkor itt van két hivatalos oldal, hogyan írja SRK a nevét:
http://en.wikipedia.org/wiki/Shah_Rukh_Khan
http://www.imdb.com/name/nm0451321/
 

A hozzászóláshoz be kell lépned.

Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
Filmajánlók véletlenszerűen

Sorry Bhai! (2008)

Sorry Bhai! (2008)

Az utóbbi időben egyre több olyan „középutas” film készül Bollywoodban, mely a hagyományos hindi filmes sémáktól elszakadva, modern figurákkal, jól megírt történetekkel és természetes színészi játékkal tud szórakoztatni. A Sorry Bhai! ennek az irányzatnak az egyik...

Udaan (2010)

Udaan (2010)

A meglepetés erejével hatott, amikor bollywoodi szuperprodukciókat megelőzve a legrangosabb indiai filmes gálán az elsőfilmes rendező, Vikramaditya Motwane tarolt az Udaannal. Hogy a meglepetés teljes legyen, az adott évben mindenki másnál több, szám szerint hét Filmfare-díjjal jutalmazott Udaan még csak...

Om Shanti Om (2007)

Om Shanti Om (2007)

A 2007-es Om Shanti Om Nyugaton és hazájában is az egyik legkedveltebb bollywoodi film: egyszerre modern trendteremtő és mégis minden ízében hagyománytisztelő (még ha a tiszteletadásnak időnként az ironikusabb formáját is választja), ráadásul magáról Bollywoodról szól és emellett látványos, szellemes...

Love Story 2050 (2008)

Love Story 2050 (2008)

 Lelki szemeink előtt jelenjenek meg az elmúlt két évtized emlékezetes tudományos-fantasztikus mozifilmjei. Az egészet gyúrjuk össze egyetlen képlékeny, három órás masszává, miközben a látványvilágról a XXI. század egyik legjobb...