Udaan (2010)
A meglepetés erejével hatott, amikor bollywoodi szuperprodukciókat megelőzve a legrangosabb indiai filmes gálán az elsőfilmes rendező, Vikramaditya Motwane tarolt az Udaannal. Hogy a meglepetés teljes legyen, az adott évben mindenki másnál több, szám szerint hét Filmfare-díjjal jutalmazott Udaan még csak nem is bollywoodi közönségfilm.
Pedig történetét tekintve lehetne az. A 17 éves Rohan minden vágya, hogy költő legyen. Jómódú apja bentlakásos iskolában taníttatja, az ő vágya, hogy fia egy nap az örökébe lépjen és átvegye a családi vállalkozás irányítását. Fia azonban legalább olyan makacs, mint ő - Rohan nem hajlandó elengedni álmait.
A fentiek fényében az Udaan a bollywoodi filmek ezerszer elmesélt apa-fiú konfliktusának tűnhet. Csakhogy az elsőfilmes rendező alkotása nem a szokásos csiricsáré produkció - hangsúlyosan nem bollywoodi, hanem indiai film. A jól ismert, banális történetet lemeztelenítve, a giccses dalbetétek nélkül meséli, miközben a kötelezően elvárt, idealizált családeszményt lerántja a szürke hétköznapok realitásába. Megannyi párhuzam és klisé, amit bollywoodi filmben láttunk már, ám megszabadítva az álomgyár színes kellékeitől előtűnik a kijózanító valóság.
Hiszen a bollywoodi filmek szigorú apafigurájával ellentétben a valóságos apa nem csupán távolságtartó, de rideg és kegyetlen is; míg érzelmeit nem azért nem mutatja ki, mert nehezére esik, hanem mert talán nincsenek is neki. Ugyanígy mást jelent a gazdagság a hétköznapokban - nem a kétoldali lépcsővel ellátott báltermet, hanem három szobát, egy autót és egy jól menő vállalkozást. A saját jogán erős film a sztoriján és mondanivalóján túl ezekből a különleges bollywoodi párhuzamokból és ellentét-párokból építkezik.
A cannes-i filmfesztivált megjárt Udaan az indiai Oscarnak számító Filmfare-díjból hetet begyűjtött 2011-ben, többek között a legjobb filmnek kijáró kritikusi elismerést, a legjobb mellékszereplő díját az apát megformáló Rohit Roy kapta, ahogy az Udaané a legjobb történet és a legjobb forgatókönyv, valamint a legjobb filmzene díja is. Ez utóbbi a légies, földöntúli dalokat szerző Amit Trivedi munkáját dicséri, aki olyan filmzenéket jegyez, mint az Aamir, a Dev D, a Wake Up Sid vagy épp az Indian Idol 2007-es győztesének, Abhijeet Sawantnak Junoon című albuma.
A realisztikus közegben játszódó Udaant a zenén túl a színészi játék teszi igazán emlékezetessé. A saját álmainak élő, meseszép verseket író tinédzser Rohan (Rajat Barmecha), a tekintélyelvű, saját értékrendjét fiára erőltető, belőle férfit faragni igyekvő apa (Rohit Roy), és a világra rácsodálkozó, ártatlan kisöcs (Aayan Boradia) mind magányosan bolyonganak az anya nélküli csonka család viszonyrendszerében.
Hármuknak köszönhetően lesz az Udaan, azaz a Repülés hétköznapi hősök különleges története reményről, felnőtté válásról, a megtörhetetlen lélekről és az álmainkról, amit senki sem vehet el tőlünk.
Hozzászólások
A cikk hozzászólásainak RSS-csatornája.