Ma 2024. április 20., szombat, Tivadar napja van.

Bobby (1973)


 
A Bobby a bollywoodi filmtörténet egyik örök darabja, mely a mai napig lázba hozza az indiai nézőket, amely sztárrá tette akkor pályakezdő, fiatal főszereplőit, és amelynek dalai szinte egytől egyik örökzöld slágerekké váltak.
 
 
A Bobby jellegzetes bollywoodi darab, elsősorban azért, mert klasszikus szerelmi történet. Bollywood mindig is szerelmi románcairól volt a legismertebb, az indiai film rajongói általában ezeket a darabokat szeretik a legjobban, és bár ma már gyakran elnyomja a filmekben a nyugati trendek miatt erősebbé váló más műfajok, főleg az akciófilm jelenléte, a szerelmi szál ma is szinte elengedhetetlen összetevője a legtöbb bollywoodi terméknek.

A Bobby ezen történetek egyik mintadarabja, melyben a különböző társadalmi osztályokból származó fiatalok tűzön-vízen át megküzdenek a szerelmükért, sokszor a legvadabb helyzetekbe keveredve, és végigjátszva az érzelmek szinte teljes skáláját. A Bobbyban megvan minden érzelem, ami egy indiai filmhez kell: felhőtlen boldogság, mardosó szerelmi féltékenység, családi melodráma és végső kétségbeesés, de mindenekelőtt örök szerelem, amelyért akár még az életüket is hajlandóak lennének feláldozni a fiatalok.

A Bobby emellett tipikus hetvenes évekbeli film, mely színorgiájával elkápráztatja (és némileg meghökkenti) az európai nézőt, miközben színeivel közvetíti az indiai filmek életszeretetét és vidámságát. Ezt a filmet nézve rádöbbenünk, hogy Farah Khan egyáltalán nem túlzott, amikor az Om Shanti Omban újra életre keltette a hetvenes évek filmjeinek esztétikáját, különösen, hogy a Bobby most felújított verzióban, eredeti színpompájában látható. Emellett természetesen nem maradhatnak el a fülbemászó zenék sem – a Bobby legtöbb dala olyan sláger, amelyet Indiában mindenki ismer, és dallamai számtalan filmben visszatérnek.
 
 

 
 
A történet két lázadó fiatal szerelmi románca. A fiú, Raj, gazdag család egyetlen fia, aki szeretet nélküli családban nő fel, és nem sok kapcsolata van a szüleivel, mivel gyerekkora óta bentlakásos iskolákban taníttatják. A film elején éppen hazatér tanulmányai befejeztével, és apja azt tervezi, hogy bevezeti az üzleti életbe, megismerteti üzlettársaival és hozzá hasonló üzletembert farag belőle. Erre a legjobb alkalomnak a fiú tizennyolcadik születésnapja mutatkozik, amikor meghívják összes ismerősüket és üzletfelüket egy nagy partira. A fiú azonban az előkelő társaságban csak egyetlen emberre figyel fel: egy magányos fiatal lányra, aki hamar eltűnik a partiról, és akiről később kiderül, hogy korábbi dadájának az unokája. A lány családja sokkal alacsonyabb rangú és szegény, így a fiú szigorú apja hallani sem akar a házasságról és vérig sérti a lány apját. A fiatalok azonban nem adják fel, fellázadnak a szülők ellen, és bármire képesek a szerelemért…
 
 
 
 
 
De mitől lett ez a film örök darab? A Bobby sikerének egyik titka az akkor újszerűnek számító tinirománc, mely trendet teremtett Bollywoodban és számtalan utánzóra talált. Ez önmagában kevés lenne a tartós sikerhez, azonban az a lázadó fiatal figura és az a viselkedésmód, amit itt a főszereplők képviselnek, még ma is merésznek számít indiai berkekben és valószínűleg a honi közönség még most is szívesen azonosul ezekkel a hősökkel (pont azért, mert a valós életben sosem merészkedhetne idáig). Az európai nézőt talán meghökkenti az alaphelyzet: mivel a fiatalok az akkori indiai törvények szerint még kiskorúak, ezért szüleik nemcsak eltilthatják őket az általuk elítélt házasságtól, de bele is kényszeríthetik őket egy elrendezett házasságba, mivel a törvény szerint ehhez joguk van. A fiatalok itt nemcsak a társadalmi elvárások, de a törvény ellen is lázadnak, amikor nem hajlandóak ezt a helyzetet elfogadni és a végsőkig kitartanak szerelmük mellett. Bár számunkra az alaphelyzet nehezen értelmezhető, azonban a fiatalos hév és a végletes szerelem az európai nézőt is magával ragadja. Rishi Kapoor és Dimple Kapadia naiv bája és fiatalos lendülete a mai napig átsugárzik a filmből.

Merthogy a film egyik titka a főszereplő páros, akik azért tudták ezeket a karaktereket olyan hitelesen megjeleníteni, mert maguk is ebben a korban jártak a film készítésekor. Rishi Kapoor 21 éves, Dimple Kapadia pedig csak 16 éves volt a forgatás idején, és Rishinek ez volt az első komolyabb alakítása (korábban csak apja egyik filmjében játszott egy kisebb szerepet), Dimple-t pedig ebben a filmben fedezték fel. A filmet Rishi apja, Raj Kapoor rendezte, aki akkor már Bollywood egyik legsikeresebb rendezője és sztárja volt, és aki ezzel a filmmel indította el pályáján fiát. Be kell vallani, az akció hosszan tartó sikert hozott az ifjúnak.
 
 
 
A három Kapoor fivér lánytestvérükkel:
bal oldalon Raj, középen Shammi, jobb oldalon Shashi Kapoor
 
A Bobby kettejük révén a bollywoodi klánok történetének is fontos mérföldköve. Rishi Kapoor Bollywood legnagyobb klánjának az egyik oszlopos tagja. Nagyapja, Prithviraj Kapoor híres színpadi és filmszínész, apja, Raj Kapoor pedig Bollywood egyik legnagyobb színész-rendezője, az ötvenes évek talán legnagyobb sztárja volt. Raj Kapoor két fivére, Shammi és Shashi is sikeres bollywoodi karriert csinált, miként Raj mindhárom fia is filmszínész lett. Azonban hármójuk közül kétségtelenül Rishi lett az igazi sztár, aki a mai napig Bollywood egyik legtöbbet foglalkoztatott idős férfiszínésze. Nemrégiben éppen Dimple Kapadiával alkotott párt a Patiala House-ban. Azonban ha a Kapoorokról beszélünk, nem szabad megfeledkezni a legifjabb generációról sem: Rishi a családi szokásokhoz híven a hetvenes évek egyik legnagyobb színésznőjét, Neetu Sighet vette feleségül, és fiuk, Ranbir Kapoor napjaink egyik legnépszerűbb férfisztárja.

Dimple Kapadia története nem ilyen hosszú, ám annál tipikusabb indiai filmes karrier. Ő nem filmes családból származott, de Raj Kapoor sikerfilmje azonnal sztárt csinált belőle. Ő azonban ahelyett, hogy ezt a sikert learatta volna, a rákövetkező évben férjhez ment Bollywood egyik akkori legnagyobb sztárjához, a nála 15 évvel idősebb Rajesh Khannához, és visszavonult a színészettől. Házasságukból két lány született, egyikük, Twinkle Khanna színésznő lett, ő ma Akshay Kumar felesége. Dimple azonban nem maradt meg a bollywoodi feleségek unalmas, visszavonult életénél, hanem hat év után elvált férjétől és visszatért a filmvászonra. Ő ma Bollywood egyik legérettebb idős színésznője, aki a sok kis szerep mellett időnként pazar alakításokkal lepi meg a nézőket. Akik látták például a Dil Chahta Haiben vagy a Luck By Chance-ben, egészen biztosan emlékeznek rá. (Az indiai filmklub nézői a Dabanggból ismerhetik, ahol a főszereplő asztmás édesanyját alakította.)
 
 


 
A Bobby sikerének egyik kulcsát a korban valószínűleg a nyugatias hatásokat tükröző fiatal figurák jelentették. Ez nemcsak a lázadásban és az általuk képviselt szabadságvágyban jelenik meg, hanem az indiai normákhoz képest szabados viselkedésben és az öltözködésben is. Az indiai filmekben megszokotthoz képest a fiatalok meglehetősen gyorsan ismerkednek össze, gátlások nélkül társalognak, majd ölelkeznek egymással, és igen hamar elcsattan az első csók. Ez a film tulajdonképpen nem is annyira a szerelem megszületéséről, mint annak megtartásáról szól.

A Bobby valószínűleg nem készülhetett volna el a kilencvenes évek konzervatív és képmutató Bollywoodjában. A fiatalok nem tartják be a társadalmi érintkezés szabályait, visszabeszélnek a szüleiknek, és a filmben a szemérmes jelenetek keverednek a merész utalásoktól terhes szituációkkal. A film egyik betétdalában a páros, akit három órára véletlenül bezárnak egy nyaralóba, arról énekel egy ágyon egymás mellett fekve, mit lehet csinálni egy szobában kettesben bezárva három óráig, ha elveszett a kulcs…

Dimple Kapadia ruhái a nyugati trendeket imitáló, modern öltözködést képviselik: a film nagy részében rövid miniszoknyákban szaladgál, de egy dalban egy ma is merésznek tűnő shortban bukkan fel, sőt, bikinis jelenete is van egy uszodában, pedig ezt még ma sem vállalja minden bollywoodi színésznő. Rishi Kapoor pedig maga tervezte ruháit a filmhez, melyek a jólnevelt öltönyös úrifiútól az órási szemüveges diákon át a bőrruhás motorosig minden stílust magukban foglalnak, beleértve a legendássá vált térdig érő, lila-fekete csíkos sálat is.
 
 
 

 
A nyugati trendet szépen ellenpontozzák a filmben a klasszikus indiai filmes világot képviselő szerelmi jelenetek. Az indiai filmekben mindig nagy szerepet kap a természet és a táj a szerelem kifejezésében, Raj Kapoor ezt a megoldást különösen szépen alkalmazza, a film szerelmi jelenetei gyakran gyönyörű virágzó bokrok között, virágos réten vagy Kasmír szépséges hegyeinek háttere előtt játszódnak, ami sajátos líraiságot kölcsönöz a filmnek.

A Bobbyt nemcsak azért érdemes megnézni, mert Bollywood filmtörténetének egyik fontos darabja, bájos fiatal színészeivel és végletes érzelmeivel ma is élvezetes film, nyári kikapcsolódásnak ideális darab.
 

 

Hozzászólások   

 
#1 Gianni 2011-07-02 22:17
Valódi örökzöld, nemhiába legendás darab.
Teljesen világos, hogy miért akkora siker Indiában a mai napig, és hogy miért fújja kívülről mindenki ezeket a dalokat.
A két ártatlan ábrázatú főszereplőnek pedig akár még a leghihetetleneb b fordulatokat is elhiszi az ember. (Egy adag jóindulattal mindenképp. :D )

Amúgy teljesen más moziban, mint odahaza dvd-n. Ráadásul ez a digitálisan felújított változat iszonyú látványos. Remélem, a Bobbyhoz hasonló kultfilmeket szeretik így kiadni újra. :-)
 
 
#2 bumcibogyó 2011-07-03 18:04
Jó volt egy ilyen klasszikust látni. Tényleg nagyon ártatlanok kinézetűek voltak a főszereplők. Az eleje hihetetlenül bájos, naiv történet volt, a vége pedig egycsapásra olyan izgi-mizgi lett, mint bármelyik üldözős akciófilm. Na és a befejezése.... :-) Nemhiába tapsolta meg a végén a filmet a mozi közönsége.

Amúgy megértem, hogy a filmklubbnak is jár nyári szünet, de két hónap???? Mi lesz velünk addig... :cry:
 
 
#3 kadarferenc 2011-07-03 20:05
Eszméletlen jó volt! Köszönjük! Csak egy kérdésem van: hol lehet olyan piros sapkát kapni???? :D
 

A hozzászóláshoz be kell lépned.

Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
Filmajánlók véletlenszerűen

Dil Bole Hadippa! (2009) – más szemmel

Dil Bole Hadippa! (2009) – más szemmel

A Dil Bole Hadippa! az év romantikus filmje lehetett volna, kicsin múlott, de sajnos nem az. Az alapötlet jó, van benne egy csipet Szerelmes Shakespeare, egy falat Jab We Met és egy kis Lagaan. A krikettfilmbe...

Anjaana Anjaani (2010)

Anjaana Anjaani (2010)

Siddharth Anand neve ismerősen csenghet a rutinos nézőknek, a bollywoodi rendező csak és kizárólag kasszasiker romantikus vígjátékokat készít. Ilyen volt a Salaam Namaste, a Ta Ra Rum Pum és a Bachna Ae Haseeno is, míg a 2010-es Anjaana Anjaani hiába...

Dhoom:2 (2006)

Dhoom:2 (2006)

A Dhoom:2 Bollywood Nyugaton is rendkívül népszerű egyik legnagyobb sikere, látványos akciójelenetekkel, sok humorral, szerelemmel és pazar táncokkal, Hrithik Roshan és Aiswariya Rai egyik legjobb alakításával.

Mohabbatein (2000)

Mohabbatein (2000)

Aki látott már bollywoodi filmet, megszokhatta, hogy a középpontban kibontakozó romantikus szál mellett számtalan kisebb-nagyobb szerelmi történet bukkanhat fel a rokonok, barátok és egyéb mellékszereplők révén, különféle alternatíváit nyújtva a férfi-nő kapcsolatnak. A Mohabbatein, angol címén Love Stories három fiatal...