Ma 2024. április 25., csütörtök, Márk napja van.

Band Baaja Baaraat (2010)

 
Befutott sztárok nélkül tarolhat-e mozifilm a pénztáraknál? Bollywoodban egyértelműen nem.
Hőseink ráadásul ki sem mozdulnak Delhiből, sehol egy nézőcsalogató, egzotikus gondolázás Velencében, egy jóízű jódlizás a svájci Alpokban, de még csak a szomszédos Kuala Lumpurba se ruccannak át. A halmozottan hátrányos helyzet ellenére miért arathatott mégis óriási közönség- és kritikai sikert a film? Miért vált egy ország kedvencévé, mi a Band Baaja Baaraat titka?
A válasz egyszerű: az indiai esküvők és Ranveer Singh.
 


Indiai esküvők és Ranveer Singh – szoros összefüggés van közöttük, és mindössze 140 perc szükséges ahhoz, hogy ez egyértelművé váljon számunkra is. De erről majd egy kicsit később.
 
 
 

 
 
A történet a klasszikus bollywoodi romantikus vígjátékok sémáit követi. Az utolsóéves egyetemista, Shruti (Anushka Sharma) nagy álma, hogy esküvőket hozzon tető, illetve a lakodalmas sátor alá. Ezzel szemben Bittoonak (Ranveer Singh) fogalma sincs arról, mihez kezdjen diploma után. Egyetlen dolgot tud biztosan: nem akar apja akaratának megfelelően hazamenni távoli falujába, hogy átvegye a családi gazdaság irányítását. Pedig már a traktort is megvették neki!
A menekülőutat kereső fiú nemes egyszerűséggel Shruti nyakába varrja magát, és a számára teljesen ismeretlen rendezvényszervezés világába csöppen. Az egymást nem kifejezetten szívelő fiatalok közös vállalkozást indítanak, és azt az ambiciózus célt tűzik ki maguk elé, hogy ők lesznek a legnagyobb, a leggazdagabb, a leghíresebb esküvőszervező páros.
(És a legszerelmesebb, elvégre Bollywoodban vagyunk.)

Ha már szerelem: emlékszünk a Dhoom:2 szégyentelen csókjelenetére Aishwarya Rai és Hrithik Roshan között? Vagy amikor emelték a tétet az indiai filmvásznon és a dögös John Abraham lekapta tíz körméről az ultramacsó Abhishek Bachchant a Dostanában? Kérem, amit Anushka Sharma és Ranveer Singh műveltek, az egyrészt zárójelbe teszi a fentieket, másrészt tíz éve még simán utcai tüntetés lehetett volna belőle.

 


 
Az európai néző számára igazi egzotikum a helyi esküvők világa. Nem véletlenül látványosak, hiszen a többnyire 3-4 napos eseményre az átlagember is sokat áldoz, a családok átlagos éves(!) keresetének nem ritkán a másfél-, kétszeresét is. Persze, esküvős filmet készíteni Indiában önmagában félsiker, ezzel a zsánerrel nem lehet nagyot bukni. A Band Baaja Baaraat (szabad fordításban: Egy halom lakodalom) ugyan nem esküvős film, itt csupán a történet kulisszáit adják a véget nem érő, színpompás indiai esküvők, a Yash Raj Filmsnél azért igyekeztek biztosra menni. Legalább fél tucat menyegzőt vonultatnak fel az egyszerű külvárosi lagzitól kezdve a hindu, pandzsábi és muszlim esküvőkön át a milliomos extravaganciáig.
Jelen esetben a talpalávalót a Salim-Sulaiman duó húzza, akik többek között olyan filmzenéket szereztek, mint az Aaja Nachle, a Rab Ne Bana Di Jodi, vagy a Chak De India. Minden hozzávaló adott tehát, ennek megfelelően a film garantáltan emlékezetes dalbetéteket nyújt Bollywood szerelmeseinek legnagyobb örömére.

Ainvayi Ainvayi:
 

 
 
A két fiatal esküvőszervező se veled, se nélküled kapcsolatát bemutató Band Baaja Baaraat elnyerte a Filmfare-, azaz a legrangosabb indiai filmművészeti díjat mind a legjobb első rendezés, mind a legjobb pályakezdő férfi főszereplő kategóriájában.
A rendező, Maneesh Sharma (aki csak névrokona a főszereplőnőnek) jegyzi a film sztoriját is, és korábban a Fanaa, az Aaja Nachle és a Rab Ne Bana Di Jodi című filmek rendezőasszisztensként dolgozott.
Adott tehát egy ismeretlen színész, egy elsőfilmes rendező, valamint egy viszonylag kis költségvetésű mozifilm. Egy független stúdiónál mindez mindennapos, ám jelen esetben arról a Yash Raj stúdióról beszélünk, amely Bollywood zászlóshajója, és ahol csak grandiózus produkciókban és szupersztárokban gondolkodnak. Mi történt itt?

2008 egyik legnagyobb kasszasikere volt a Shah Rukh Khan és Anushka Sharma főszereplésével készült Rab Ne Bana Di Jodi. A rendező, egyben a Yash Raj Films alelnöke, az alapító fia, Aditya Chopra (meggondolatlanul?) rögtön három filmre szóló, bollywoodi berkekben teljesen megszokottnak számító szerződést kötött a frissen felfedezett naivával, Anushka Sharmával.
A színésznő azonban nem egészen váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Hiába szerepelt második filmje, a Badmaash Company tűrhetően a pénztáraknál, Anushka továbbra sem tudta elvarázsolni a nézőket (szemben az egy évvel korábban debütált Deepika Padukone-nal, akiért tömegek mennének tűzbe vakon), és a rendezők se kapkodtak utána. A stúdió várakozásaival ellentétben tehát nem vált egy csapásra a Yash Raj saját nevelésű, A-kategóriás szupersztárjává.
De Anushka jogos elvárásai sem teljesültek. Exkluzív szerződése a Yash Rajhoz kötötte, más produkciós cégnél nem vállalhatott munkát. A vele egy szinten álló színésznők is évi négy-öt mozifilmet készíthetnek, ugyanakkor beszédes, hogy vele a Yash Raj 2009-ben például egyet sem forgatott.
De a szerződés kötelez, a még hiányzó harmadik filmet le kell forgatni, aztán váljunk el egymástól békében – talán ez járhatott mindkét fél fejében.
És ekkor jött Ranveer Singh.
 
 

 
Adta magát az ötlet, hogy egy teljesen ismeretlen színésszel készítsék el azt a bizonyos harmadik filmet. (És nem mellesleg a másik sztárgázsi elhagyásával spórolni is lehetne.) Bár a Yash Raj nem szokott kezdő férfiszínészeket elindítani a pályán, Anushka mellé az aktív sztárok között nem sikerült megtalálni azt az állandó társat, akivel sikeres párost alakíthatnának a vásznon.

Aztán ahogy a mesében (és a bollywoodi filmekben) lenni szokott, unottan ültek a szakemberek a szereplőválogatásokon, a reménybeli (és néha önjelölt) színészpalánták pedig igyekeztek a legjobb tudásuk szerint bizonyítani. Amikor Ranveer Singh-re került a sor és a próbafelvételét visszanézte a rendező, csak ennyit tudott kinyögni: „Hol a csudában bujkáltál eddig?”
Hamar világossá vált még Aditya Chopra számára is, hogy csiszolatlan gyémántot találtak. Itt van ez a jóvágású mumbai srác, aki remekül fest a vásznon, ragyogóan táncol, és úgy mellesleg pokolian jó színész.
Innentől a filmre nem mint Anushka Sharma esetleges hattyúdalaként tekinthetünk, hanem mint Ranveer Singh bemutatkozására. Mindezt a Yash Raj is olyan komolyan vette, hogy olyasmit tettek meg érte, amivel eddig még nem próbálkoztak: saját nevelésű hindi film hero, azaz bollywoodi filmsztár felépítésébe fogtak.
(A rossznyelvek szerint persze mindennek a fele se igaz, hanem Ranveer apja állta az összes költséget.)

 

 
A Band Baaja Baaraat tehát sínen volt, beindult a gépezet, mindenből megkapta a projekt a lehető legjobbat, természetesen a költséghatékony, ésszerű kereteken belül. Hiszen még a bollywoodi klánok csemetéinek debütálását se fogadja mindig pozitívan a közönség, nemhogy egy teljesen ismeretlen színészt. (A bukás lehetőségével nyilvánvalóan mindvégig számoltak, de legrosszabb esetben is olcsón megszabadultak volna Anushka Sharmától.)

Ranveer Singh azonban jókor volt jó helyen. A friss arcokra és újszerű történetekre kiéhezett  közönség azonnal szívébe zárta. De nem csak ők! Shah Rukh Khan telefonon gratulált, és közölte, hogy Ranveer Singh személyében megszületett a legnagyobb filmsztár – mármint persze szigorúan utána. Annak a kissrácnak, aki háromévesen eldöntötte, hogy filmsztár lesz, ezzel valóra vált a legszebb álma.
Azon túl, hogy a Band Baaja Baaraat egy kellemes bollywoodi romantikus vígjáték fülbemászó slágerekkel és látványos dalbetétekkel, Ranveer Singh személye teszi igazán érdekessé. Vérbeli hindi film hero, akinek a legnagyobbak között a helye. Shah Rukh Khan után szabadon mi is kijelentjük – új sztár született.

Indiai esküvők és Ranveer Singh – hogy 140 perc után mi is az igazi kapcsolat közöttük? A Band Baaja Baaraaton túl mindössze annyi, hogy a női nézők fejében jó eséllyel megfogalmazódik majd: Melyik esküvőszervezőnél kell bejelentkezni, ha Ranveer Singh-hez akarok hozzámenni?


 
 


 

Hozzászólások   

 
#11 Sultana 2011-04-26 21:41
Koszonom a valaszokat!
En egyebkent meg mindig nem tertem napirendre afolott h "talaltam" egy csomo embert itt akik szeretik az indiai filmeket. Sajna most szombaton nem tudok az orokmozgoba elmenni, de legkozelebb mindenkepp :-)
 
 
#12 Jujuka 2011-05-03 20:07
Sajnos nem tudtam elmenni a vetítésre... Remélem, jól érzetétek magatokat! Esetleg valamikor mostanában felkerül a magyar felirat? Nagyon szeretném megnézni 8)
 
 
#13 Gianni 2011-05-03 20:16
Ha minden jól megy, a héten felkerül azzal a sok más felirattal együtt, amit időközben kaptunk a hősies munkát végző fordítóktól. :-)
 
 
#14 Jujuka 2011-05-04 11:42
De jó!!! Köszönöm, már nagyon várom! :roll:
 
 
#15 eliska 2011-05-31 20:53
Húha! Nem volt rossz a film, de számomra nem valami maradandó. A zene kifejezetlen nem tetszett. Vagyis inkább az az aláfestőzene kategória, amit önmagában nem hallgatnék. Ranveer pedig nekem olyan, mint Ranbir Kapoor, olyan túl átlagos. Igen, azt hiszem nekem ez a film olyan egyszerű és átlagos volt. Anushka Sharmat viszont kifejezetten szerettem itt is, és a RNBDJ-ban is.
 
 
#16 kiscsopp 2011-07-07 16:16
Nagyon tetszett, köszönöm szépen a feliratot! :-)
 

A hozzászóláshoz be kell lépned.

Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
Filmajánlók véletlenszerűen

Rock On!! (2008)

Rock On!! (2008)

 Láttak már olyan bollywoodi filmet, amelyben rockszámok szolgáltatják a „daljeleneteket” és egy rockzenekarról szól? Én azelőtt nem, és biztos, hogy a Rock On!!-t sem jutott volna eszembe magamtól megnézni. Végülis hindi filmet nem ezért néz az ember, ilyet nyugati...

Dharam Veer (1977)

Dharam Veer (1977)

Az indiaiak számára Bollywood aranykora az 1970-es évek. Fantasztikus fordulatokkal telezsúfolt, meseszerű történetek, nagy sztárok, sok-sok szín és dallamos, indiai hangzású zenék – ennek a filmtípusnak az egyik mintapéldája a Dharam Veer. 

Love Aaj Kal (2009)

Love Aaj Kal (2009)

A 2009-es év egyik legnagyobb bollywoodi kasszasikere, a Love Aaj Kal igazi 2 az 1-ben film: a hagyományos India-képet bemutató filmek és a modernebb, nyugati hatású bollywoodi filmek kedvelőihez egyaránt szól – szó szerint. Végtelen mustármezőkön, lobogó száriban futó szerelmesek, akik...

3 Idiots (2009)

3 Idiots (2009)

 Véresen komoly téma a lehető legidiótább köntösben – ez a 3 Idiots, a tél legnagyobb bollywoodi meglepetése. Senki sem számított rá, hogy ekkora siker lesz: több mint kétmilliárd rúpiát hozott a készítőknek, ami körülbelül háromszor annyi, mint amit egy...