Ma 2024. április 19., péntek, Emma napja van.

Rock On!! (2008)

 
Láttak már olyan bollywoodi filmet, amelyben rockszámok szolgáltatják a „daljeleneteket” és egy rockzenekarról szól? Én azelőtt nem, és biztos, hogy a Rock On!!-t sem jutott volna eszembe magamtól megnézni. Végülis hindi filmet nem ezért néz az ember, ilyet nyugati filmben is láthat. Amikor azonban a 2009 évi Filmfare-gálán a film számtalan jelölést és hét díjat söpört be, kíváncsi lettem, mi az, ami ennyire kivívta a közönség és az indiai filmszakma elismerését. Meg kell mondjam, utána megdöbbenve állapítottam meg, hogy az utóbbi évek egyik legjobb indiai filmjét láttam.
 
 
 
Aki azonban hagyományos bollywoodi filmet vár, csalódni fog. A Rock On!! semmilyen tekintetben nem követi a hindi filmes hagyományokat, épp ezért aratott akkora sikert és vált kultuszfilmmé Indiában. Bár sztorija egy jól ismert alapsémát követ (egy rockzenekar megpróbáltatásai és sikerre jutása), egyáltalán nem érezzük azt, hogy nyugati mintákat másolna vagy unalmas lenne a történet. A Rock On!! legnagyobb erénye, hogy a bollywoodi filmek fő trendjével szemben igazi hús-vér figurákat vonultat fel, komplex jellemekkel és mai, modern konfliktusokkal. A film cselekménye a négy zenész barátsága köré épül fel, a történetben a szerelmi szálak csak másodlagos szerepet játszanak, és nem a romantikusan beteljesülő szerelem mítoszát mutatják meg, hanem a férfi-női kapcsolatok hétköznapi, mindannyiunk által átélt problémáit. Bár a társadalmi konvenciók ellen lázadó, elveiért mindent feladó fiatal képe inkább a nyugati kultúra jellegzetes figurája, itt ezt a realistán ábrázolt indiai közeg hitelesíti, és teszi sajátos ízű, egyedi történetté.
 
 



A történet főszereplője, Aditya Schroff menő bróker jó állással, hatalmas házzal és gyönyörű feleséggel, aki csak a munkájának él. Egy nap neje, Sakshi véletlenül találkozik egy régi barátjával, és rájön, hogy férje tíz évvel ezelőtt egészen más életet élt: egy rockbanda énekeseként verseket költött, a zenélés jelentett számára mindent és lázadó fiatalként semmilyen megalkuvásra nem volt hajlandó. Sakshi összehozza férjét régi barátaival, aminek kapcsán Aditya felidézi a régi barátságokat és azokat a konfliktusokat, melyekkel tíz évig nem mert szembenézni, és fel kell tennie magának a kérdést, hogy mi mindenről mondott le az elmúlt tíz évben.
A cselekmény a jelenkori és a régi történet váltogatására épül, a tíz évvel korábbi eseményeket az egyes szereplők visszaemlékezéseiből ismerjük meg. Az elbeszélés felépítése indiai filmekhez képest meglehetősen merész, sokszor egészen váratlanul, hirtelen váltunk át egyik idősíkból a másikba. A vizuális világ és a szereplők kinézete azonban mindvégig segít bennünket eligazodni, miközben sokáig fenntartja a feszültséget azáltal, hogy a mozaikokból összeálló történetből csak meglehetősen későn derül ki, mi is vezetett a zenekar hajdani felbomlásához.
 
 

 
 
A film bravúrja azonban nem az, hogy jól sikerült frizurákkal és jelmezekkel mutatja meg a szereplők jellemében tíz év alatt bekövetkezett változást, hanem hogy ezt a színészek árnyalt játéka érzékelteti. Indiai darabokban szokatlan, túlzásoktól mentes, finom gesztusokra, tekintetekre, félmosolyokra épülő színészi játékot látunk, amely sokkal jobban illik a modern konfliktusokhoz, mintha azokat hagyományos bollywoodi stílusban játszották volna el. Ehhez azonban a producer azon merész döntésére volt szükség, hogy vállalja a kockázatot és egy kivételével (Arjun Rampal) kezdő vagy fősodorbeli filmekben ismeretlen színészekre bízza a főbb szerepeket. A választás sikeresnek bizonyult, olyannyira, hogy a hat főszereplőből négy Filmfare-díjat kapott alakításáért.
A film legnagyobb meglepetése a hajdan topmodellből színésszé avanzsált Arjun Rampal, aki a hosszú éveken át játszott szépfiú szerepek után itt meglepően érett, kiforrott színészi játékot produkál. Bár a Donban és az Om Shanti Omban már árnyaltabb epizódfigurákat keltett életre, a megkeseredett, kiábrándult, de elvei mellett minden áron kitartó örök rocker figurája eddigi pályafutása legjobb alakítása. Shahana Goswami és Prachi Desai a két feleség szerepében két teljesen eltérő női karaktert formál meg: míg az előbbi egy az életbe belefáradt, elnyűtt családanyát jelenít meg (a színésznő fiatal korához képest meglepő hitelességgel), az utóbbi teljesen légies, ártatlan, a férjéért minden áron megküzdő, klasszikus indiai nőfigura modern formája. A társaságot érdekesen egészíti ki a Purab Kohli által játszott bolondos, szeleburdi dobos és a csendesebb, háttérbe húzódó billentyűs figurája.
 
 

 
 
A Rock On!! azonban egyértelműen a főszerepet alakító Farhan Akhtar jutalomjátéka lett. Farhan Akhtar mindig is a bollywoodi film egyik legkreatívabb fiatal tehetsége volt, azonban színészi szerepben ebben a műben ismerhette meg a közönség. Neves bollywoodi család fiaként (apja Javed Akhtar, a 70-es évek nagy forgatókönyvírója és napjaink legsikeresebb dalszövegírója, anyja Honey Irani forgatókönyvíró, mostohaanyja pedig Shabana Azmi színésznő) 27 évesen készítette el első filmjét, a nagy sikert aratott Dil Chahta Hait. Ezt követte a Lakshya, majd a Don, és mindhárom rendezése merészen újszerűnek számított a maga műfajában. Ezután sikeres producer lett, és amikor Abhishek Kapoor hozzá fordult a Rock On!! ötletével, annyira megtetszett neki, hogy maga játszotta el a főszerepet. Alakítása magával ragadta a közönséget, el is nyerte vele a legjobb pályakezdő színésznek járó Filmfare-díjat, és azóta sorban kapja a jobbnál jobb szerepeket, nem kis dilemmát okozva neki, hogy rendezői, vagy színészi karrierjét részesítse-e előnyben.
 
 
 
 
A Rock On!! talán legmerészebb újítása a zeneválasztás: a film betétdalait bollywoodi filmekben szokatlan rockzenei számok alkotják. A film zenéje annyira magával ragadta a színészeket, hogy a film kedvéért mindegyikük meg is tanult filmbeli hangszerén játszani (egyedül a zongoristát alakító színész tudott korábban zenélni), és a film bemutatója után élő koncertekkel járták az országot. Ezeknek a rock-koncerteknek nagy szerepe volt abban, hogy a film az indiai fiatalok körében kultuszfilmmé vált, és hogy zenéjének sikere kapcsán új indiai zenei irányzat indulásáról, az „indirock”-ról beszéltek a kritikák.
Bollywoodi szokások szerint az indiai filmek zeneszámait mindig profi playback-énekesek éneklik fel, itt azonban maga Farhan Akhtar énekelte a filmben általa előadott számokat, olyannyira sikeresen, hogy a közönség amatőr énekes létére még a legjobb férfi playback-énekes díjára is jelölte a Filmfare-szavazáson.
A dalokhoz jól illeszkednek és meglepő hatást érnek el Javed Akhtar dalszövegei. Javed Akhtar az indiai filmipar egyik legelismertebb dalszövegírója, ám nagy sikereit klasszikus stílusú, az urdu költészet gyökereihez visszanyúló szövegeivel aratta (többek között olyan filmekben, mint a Veer-Zaara, az Umrao Joan vagy a Jodhaa Akhbar). Számára is szokatlan volt tehát ez a munka, ám az eredmény ismét tehetségét bizonyítja: a rockzenéhez illeszkedő, hétköznapi nyelvezetből, egyszerű mondatokból helyenként különleges líraiságot hordozó dalszövegeket szerzett.

És végül említést kell tennünk az operatőri munkáról. Az alkotók a filmhez olyan operatőrt kerestek, akinek koncertfilmek fényképezésében volt tapasztalata, így találtak rá az ismeretlen angol operatőrre, Jason Westre. West azonban nemcsak a koncertjeleneteket fényképezte különleges színhatásokkal és látványos kompozíciókkal, hanem a mű egészét indiai filmekben ritka igényes látványvilág jellemzi. Gyönyörűen bevilágított belső terek, szépen osztott kompozíciók, finom árnyékhatások jellemzik a belső jeleneteket, jól ellenpontozva a természetes fénynél felvett külsőket és a bombasztikusabb koncertjeleneteket. West munkáját az indiai filmszakma a legjobb operatőrnek járó Filmfare-díjjal ismerte el, melyet eddig nem sok külföldi kapott meg a díj története során.
 
 


 
 
A Rock On!! bollywoodi berkekben szokatlan mű, nem felel meg az indiai filmekkel szemben támasztott elvárásainknak, azoknak azonban, akik szeretik a tartalmasabb, igényesebb filmeket, mindenképpen érdemes kitérőt tenniük Bollywood e modern darabja felé, mert nem fognak csalódni.

Trailer:
 
 



 

Hozzászólások   

 
#1 Zsikee 2010-10-10 18:15
Sziasztok ez nem a filmhez tartozik, de nem tudtok olyan oldat ahonnan lehet rendelni bollywoodi filmeket (ahonnan biztos meg érkezik, ha külföldi az oldal) mert én szorgosan töltögetem lefelé a filmeket, hogy meg nézem de ennyi hely nincs a gépemen és hát most kiirni se tudom őket meg jobb lenne dvd-n értitek :-) Jah és hát Indiába nincs lehetőségem elmenni,h bevásároljak :-) Köszi előre is :-)
 
 
#2 katka50 2010-12-07 18:24
Tegnap néztem meg és nagyon mély benyomást tett rám, dacára annak, hogy tőlem kissé idegen a zenéje. A film jó példa arra, hová vezet, ha szoros kapcsolatban élő közösség tagjai nem beszélik meg egymással a problémákat, hanem magukban hordozzák a sérelmeiket. Megkeseredik tőle az ember, pusztítja önmagát, megmételyezi a házasságát, tönkreteszi a baráti kapcsolatait. Köszönöm a fordítást.
 
 
#3 Laszlo 2013-03-30 21:38
Sziasztok!

Nagyon szeretném megnézni ezt a filmet, mert nagyon megfogott Farhan Akhtar másik két alkotása is (Dil Chahta Hai, Zindagi Na Milegi Dobara), de sajnos az oldalon található felirathoz (2 cd-s XviD-BrG) passzoló filmet sehonnan nem sikerült megszereznem az elmúlt 3 hónap alatt.

Kérem, aki tud segítsen: az e-mail címem.

Köszönöm szépen. :)
 
 
#4 Laszlo 2013-04-05 02:38
A segítség megérkezett Katalin személyében.
Köszönöm neki ezúton is. :)
 

A hozzászóláshoz be kell lépned.

Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
Filmajánlók véletlenszerűen

Hum Dil De Chuke Sanam (1999)

Hum Dil De Chuke Sanam (1999)

A Hum Dil De Chuke Sanam jellegzetes kilencvenes évekbeli bollywoodi darab. Lángoló érzelmek, melodramatikus fordulatok, szemkápráztató díszletek, ragyogó színkavalkád és fülbemászó zenék. Ez a film számunkra mégis különleges és egyedi: a történet második felét Magyarországon forgatták, így a magyar néző...

36 China Town (2006)

36 China Town (2006)

  Ez volt életem első hindi filmje, amibe ráadásul véletlenül botlottam. A hatása máig tart :) Akik még talán nem láttak hindi filmet: a kissé lehúzó ismertetőm ellenére ez egy nagyszerű film azoknak, akik nem ijednek meg az indiai mozitól és...

Dil Bole Hadippa! (2009) – más szemmel

Dil Bole Hadippa! (2009) – más szemmel

A Dil Bole Hadippa! az év romantikus filmje lehetett volna, kicsin múlott, de sajnos nem az. Az alapötlet jó, van benne egy csipet Szerelmes Shakespeare, egy falat Jab We Met és egy kis Lagaan. A krikettfilmbe...

Guzaarish (2010)

Guzaarish (2010)

 A Guzaarish komoly kérdéseket feszegető, szomorkás hangulatú melodráma, melyet Sanjay Leela Bhansali szemet gyönyörködtető látványvilággal, valamint Hrithik Roshan és Aishwariya Rai különleges színészi alakításával tálal.