Ma 2024. április 25., csütörtök, Márk napja van.

Sorry Bhai! (2008)

Az utóbbi időben egyre több olyan „középutas” film készül Bollywoodban, mely a hagyományos hindi filmes sémáktól elszakadva, modern figurákkal, jól megírt történetekkel és természetes színészi játékkal tud szórakoztatni. A Sorry Bhai! ennek az irányzatnak az egyik legjobb darabja.

 

 

Az ilyen filmeket hagyományosan művészfilmek tekintették Indiában, hiszen komoly mondanivalót közvetítettek és hiányoztak belőlük a klasszikus táncjelenetek, ám mára már ez a megkülönböztetés sem egyértelmű. Bár (a végefőcím kivételével) nincsenek benne táncjelenetek, a Sorry Bhai! kellemes zenéket tartalmaz szépen fényképezett képsorokkal társítva, bár némely ponton elgondolkoztat, alapvetően mégiscsak egy nagyon szórakoztató szerelmi románc, bár nem feltűnően túristacsalogató a helyszínválasztás, mégis gyönyörű helyeken forgatták, és bár nem a legnagyobb sztárok részvételével készült, mégis a színészi játék teszi igazán élvezetessé.

 



A történet szerint a kétgyermekes házaspár idősebbik fia évek óta külföldön él, és már két éve nem látogatta meg a szüleit, ám egy nap hazatelefonál, hogy megnősül és meghívja a családot az esküvőre. Bár a mama vérig van sértve, hogy kihagyták az esküvő megszervezéséből, a család végülis elmegy, és mivel a báty üzleti ügyeiből kifolyólag sosem ér rá velük foglalkozni, a menyasszony viszi várost nézni és szórakozni a szülőket és vőlegénye öccsét. Miközben a menyasszonynak meg kell küzdenie a leendő anyós szurkálódásaival és sértődöttségével, aközben egyre jobban megismeri jövendőbelije öccsét, és hamarosan mindketten ráébrednek, hogy egymásba szerettek.

A történet a sztori alapján lehetne a legklasszikusabb indiai szerelmi melodráma, mely nagy családi drámázással és a hoppon maradt szerelmes önfeláldozása révén lehetővé váló happy enddel ér véget. Ám a Sorry Bhai! egyáltalán nem ilyen. Már a történet felvezetése is csak látszólag hasonlít a szokásos történetekhez, mivel a hagyományos családi konfliktusok helyett modern problémákat ábrázol, egy mai család mindennapos súrlódásait és boldog pillanatait. A folytatás pedig a várakozások ellenére egyáltalán nem kiszámítható, váratlan fordulatok érik egymást, és egészen sajátos módon jut el a végkifejletig.

 

 

A figurák valósak, élőek, és végre nem úgy érzi a néző, hogy a történetnek azért kell külföldön játszódnia, mert ilyen, a hagyományos erkölcsi elvárásoknak ellentmondó történet nem fordulhatna elő Indiában. Ezekkel a figurákkal együtt tud érezni a néző, mindannyian szerethetőek hibáik ellenére, vagy éppen azért. A főszereplő öcs egy bolondos fiatal fizikus, akinek nagy felfedezése az „everything alive” elmélet, mely szerint az élettelen dolgok is élőek, és ennek bizonyítására egy Einsteinnek elnevezett fakutyát próbál meg emberi gondolatátvitel segítségével repülésre bírni. A család többször elismételt szarkasztikus kérdése: „És Einstein repült?” akár a film szlogenje is lehetne, hiszen a mű pont arról szól, merjük-e emberi bolondságainkat és gyengeségeinket felvállalni és álmainkat megvalósítani.

Sharman Joshi élete talán legjobb alakítását nyújtja az öcs szerepében, finom gesztusokkal, visszafogott pillantásokkal épp annyira tudja érzékeltetni a végletes szerelmet és bánatot, mint annak idején a hindi filmek klasszikus sztárjai erősen eltúlzott színészi játékukkal. Ehhez méltó partnert biztosít számára a menyasszony szerepében a magyar nézők számára a Hazaaron Khwaishein Aisiből ismert Chitrangada Singh, és a báty szerepében a rendező, Onir kedvenc színésze, Sanjay Suri.

 

 
 

 

A film igazi meglepetése azonban a szülőket alakító Shabana Azmi – Boman Irani páros, a filmet Sharman Joshi mellett miattuk érdemes megnézni. Shabana Azmi mindig is az indiai film egyik legjobb színésznője volt, aki itt rendkívül hitelesen alakítja a fiait imádó, ám önös érdekei szerint irányító és őket érzelmi zsarolással sakkban tartó anyát. Tökéletes párja az indiai film igazi kaméleonja, Boman Irani, aki szinte bármilyen szerepet el tud játszani. Itt a megértő, a családot a feleség elvárásai ellenében is egyensúlyban tartó és a problémákat ironikus humorral oldó férj szerepében látható. Párosuknak már a 2007-es Honeymoon Travels Pvt. Ltd. című filmben is volt egy kisebb szerepe, ahol a fiatal nászutasok között ők egy idősebb, öregkorban összeházasodott, bölcs, nyugodt párost képviseltek. Talán az a film adta az ötletet a rendezőnek, hogy ezt a szereposztást egy komolyabb szerepben is kamatoztatni kéne. Játékuk egy harminc éve együtt élő, egymás minden hibáját, gyengeségét és jó tulajdonságát ismerő, és egymást megértéssel elfogadó, boldog pár képét közvetíti.

A Sorry Bhai! igazi felüdülést jelent a bollywoodi filmek eltúlzott történetei, melodramatikus fordulatai és színorgiája után, ám modern megjelenése ellenére azoknak is nyugodt szívvel ajánlható, akik a végletes érzelmeket, a mindent elsöprő szerelemről szóló történeteket kedvelik az indiai filmekben. 
 
 

 

Hozzászólások   

 
#1 kadarferenc 2010-03-22 09:04
Köszönjük a szombat délutáni kellemes kikapcsolódást! Jó volt a film, Bollywood megint nem okozott csalódást. Hányan voltunk a vetítésen? Mi a hivatalos adat?
 
 
#2 danikkka 2010-03-22 11:42
Köszönjük, tényleg nagyon jó volt!
 
 
#3 kadarferenc 2010-03-22 19:47
Volna 3 kérdésem a filmklubbal kapcsolatban:
1. Miért van ilyen ritkán?
2. Van-e igény rá, hogy gyakrabban legyen?
3. Ha igen, hogyan tudnék segíteni abban, hogy gyakrabban legyen?
 
 
#4 Gianni 2010-03-23 00:05
Remek kérdések. :-)

1. Ha "túl sűrűn" lenne, egyes előadásokon kevesebben lennének egyszerre, mint most. Kevesebb nézővel viszont nem áll velünk szóba egy mozi.
A másik, hogy magyar felirat nélkül már nem szeretnénk vetíteni, ha megoldható, mert az még kevesebb nézőt eredményezne.

Elvi szinten vizsgáljuk egy ideje, hogy mennyire lenne működőképes kéthetente vetíteni.
Ez esetben azonban az egyik alkalommal a mostani daraboknál jóval komolyabb művészfilmek mennének, és a másik alkalomra maradna Bollywood. De ismétlem, még csak távlati tervként, de már dolgozunk rajta.
 
 
#5 Gianni 2010-03-23 00:13
2. A nézőszámok alakulása bíztató. A jelek szerint lenne igény gyakoribb vetítésre.

Egyrészt bírni kell a kétheti vetítésekhez a feliratok gyártását, amit szabadidőben lelkesedésből csinálunk társadalmi munkában. Aztán a mozinak nézőszámot kell hozni, ez most még rizikós. Valamint mivel a követség és az ELTE indológia tanszékének közös projectje a filmklub, nem biztos, hogy nem szeretnék-e a filmklub sűrítésére szánt energiákat inkább valami komolyabb programra csoportosítani. De amúgy partnerek maximálisan.

3. Ha lenne egy mozid, az sok mindent megoldana.
:D
 
 
#6 Gianni 2010-03-23 00:17
Összefoglalva: azzal, hogy átköltöztünk egy rendes moziba, reményeink szerint új korszak kezdődik.
Vannak terveink, de még nem biztos semmi, csak az, hogy dolgozunk rajta.
Türelem. :-)
 
 
#7 kadarferenc 2010-03-23 00:44
Gianni! Köszönöm a kimerítő válaszokat! A saját mozi szerepel a tervek közt. Valami reklám, vagy ilyesmi segítségre is gondoltam. Pl. a következő filmre lehetne valami plakátot kirakni, vagy mittomén. Szívesen áldozok pénzt is erre, mert nagyon szívügyem ez az egész. Esetleg reklámozni Pesti Est, Exit-ben. Csak akkor mi se fogunk már beférni az érdeklődő széles néptömegektől. :D
 
 
#8 alisa 2010-03-29 00:19
Sziasztok!
Nagyon jó volt a film és már alig várom, hogy újra megnézhessem :-) Fel kerül a magyar felirat valamikor?
Előre is köszi! Éljen a filmklub :D
 
 
#9 chirya 2010-08-27 21:44
én is segítek. én is, én is. már gondolkodtam rajta hogy esetleg a 18 alattiakat is belehetne avatni a Bollywoodi hülyeségekbe. majd teszek ki a suliban valami plakátot vagy ilyesmit. vagy csak egyszerűen meghívót írok mind a 206 gyereknek a suliban. arra jobban felfigyelnek talán. :D
 
 
#10 d.ibolya2 2013-07-09 19:58
szeretnék itt a neten nézni indiai filmet nézni hogyan ?lehetséges segítsen már valaki...
 

A hozzászóláshoz be kell lépned.

Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
Filmajánlók véletlenszerűen

I Hate Luv Storys (2010)

I Hate Luv Storys (2010)

  Íme még egy igazi bollywoodi romantikus film azoknak, akik a címmel ellentétben igenis szeretik a szerelmes történeteket, kiemelten is azon hölgyek számára, akik egy magánéleti válság megélésekor nem a Bridget Jones naplóját nézik rongyosra fagyimajszolgatás közben, hanem a Dilwale Dulhania...

Anjaana Anjaani (2010)

Anjaana Anjaani (2010)

Siddharth Anand neve ismerősen csenghet a rutinos nézőknek, a bollywoodi rendező csak és kizárólag kasszasiker romantikus vígjátékokat készít. Ilyen volt a Salaam Namaste, a Ta Ra Rum Pum és a Bachna Ae Haseeno is, míg a 2010-es Anjaana Anjaani hiába...

Ghajini (2008)

Ghajini (2008)

  Be kell vallanom őszintén, sohasem voltam egy Aamir Khan-rajongó. Színészi tehetségét elismerem, eddig teljesítményét és az önmagáról kialakított „értelmiségi” imázst nagyon tisztelem, de a filmjei sosem tartoztak az igazán nagy kedvenceim közé. S bár a Ghajini plakátja...

Mohabbatein (2000)

Mohabbatein (2000)

Aki látott már bollywoodi filmet, megszokhatta, hogy a középpontban kibontakozó romantikus szál mellett számtalan kisebb-nagyobb szerelmi történet bukkanhat fel a rokonok, barátok és egyéb mellékszereplők révén, különféle alternatíváit nyújtva a férfi-nő kapcsolatnak. A Mohabbatein, angol címén Love Stories három fiatal...