Ma 2024. április 18., csütörtök, Andrea és Ilma napja van.

Filmes szemmel

A show megjelenése a fűszerek országában – A show-musical adaptálása a bollywoodi filmekbe

Bollywoodi film kapcsán mindenkinek valamilyen zenés-táncos indiai film jut az eszébe, de mégsem nevezhetjük az ilyen típusú filmeket a nyugati értelemben vett musicalnek, bár sok tekintetben tényleg hasonlít a musicalhez, de sok lényeges különbség is van közöttük. A következőkben három olyan bollywoodi filmet (Dil To Pagal Hai [1997], Taal [1999], Aaja Nachle [(2007]) fogok górcső alá venni, melyekben pont az lesz az érdekes, hogy a klasszikus musical egyik alműfajának, a show-musicalnek a sémáját próbálják meg felhasználni, és beépíteni az egyébként igen sajátosan bollywoodi struktúrájukba.

Írta: Berta Zsóka

Az alábbi szöveg az ELTE BTK Filmelmélet és filmtörténet szakán 2009 őszén tartott „Globalizáció a kortárs bollywoodi filmben” című kurzusra írt házidolgozatként készült. A dolgozatban azt a kérdést kellett vizsgálni, mennyiben és hogyan jelennek meg a nyugati műfaji minták, jelen esetben a show-musical sémái, a kortárs bollywoodi filmben.

 

 

Speciális effektek Bollywoodban

Az ezredfordulóra egyértelművé vált, hogy az indiai filmek csak a lehető legkorszerűbb szórakoztatási formák bevetésével tudják megtartani a közönségüket. Ennek nyomán Bollywoodban is megjelentek a világszinten is fejlettnek tekinthető optikák, elszaporodtak a kézikamerás felvételek és a helyszínen felvett hasznos hang is felhasználhatóvá vált az utómunkálatok során. Ezzel párhuzamosan nemzetközi szinten is jelentős változások zajlottak le a filmtechnika világában. Egyre gyakrabban lehetett találkozni azokkal a drága vizuális effektekkel, amelyek a 90-es években még szinte kizárólag csak a hollywoodi filmeket díszítették. Az új évezredre ugyanis a futószalagon történő gyártás következtében annyira lecsökkentek a speciális effektusok költségei, hogy a világ bármely pontján előállíthatóvá váltak.

 

 

A modernizálódó Bollywood az akciófilmek tükrében

 

 

A globalizáció, amely Indiában a 90-es években indult el és mára egyre nagyobb méreteket ölt, nagy hatással van a hindi nyelvű filmgyártásra is. Egyrészt nyilvánvaló, hogy a nyugati cégek beengedésével erősödik a nyugati hatás Indiában, aminek egyenes következménye, hogy a társadalom modernizálódik, és ez óhatatlanul is megjelenik a filmekben, hiszen a mindennapi élet szerves részévé válik. Másrészt a bollywoodi filmeknek egyre nagyobb sikere van a külföldi piacon, és nem csupán a diaszpórában élő indiaiak, hanem a nyugati nézők körében is. Az elmúlt időkben a nemzetközi piac lett a legfőbb jövedelemforrás: az Egyesült Királyságban és az USA-ban a különböző bevételi forrásokat egybevéve gyakran magasabb bevételt termelnek a filmek, mint Indiában. Ennek eredményeként a filmgyártó cégek egyre inkább figyelnek arra, hogy a film nyugaton is eladható legyen. Harmadrészt pedig úgy gondolom, hogy a technikai fejlődésnek is nagy szerepe van a filmek modernizálódási folyamatában, hiszen a filmes alkotók fantáziáját csak a technikai megvalósíthatóság problémája korlátozhatja. A modern technológiának köszönhetően egyre kevesebb ilyen akadály gördül a filmkészítők útjába. Természetesen a technikai fejlődés leginkább az akciójelenetek átalakulásán érzékelhető.

 

Írta: Korsós Marietta

Az alábbi szöveg az ELTE BTK Filmelmélet és filmtörténet szakán 2008 őszén tartott „Bollywood: Kulturális identitás, globalizáció és műfaji kérdések” című kurzusra írt házidolgozatként készült. A dolgozatban azt a kérdést kellett vizsgálni, mennyiben és hogyan jelennek meg a nyugati műfaji minták, jelen esetben az akciófilmes sémák, a kortárs bollywoodi filmben.

 

 

Krrish és a hollywoodi szuperhősök

 

 

A hollywoodi filmipar egyik legkedveltebb alműfaja a fantasyn belül a szuperhősfilm. Mind a mai napig népszerűek a főleg képregényekből adaptált félistenek, akik valamilyen képességük (mentális, fizikai) révén kiemelkednek a tömegből, és az emberiség, illetve a rend érdekében ezt fel is használják. Superman, Batman vagy Spiderman korunk „mitológiai hősei”, s az időnként fel-felbukkanó fércmunkák (Batman és Robin, Fantasztikus négyes, Catwoman pl.) sem képesek népszerűségüket halványítani, világszerte rajongótáboruk, sőt, már-már vallásos tisztelettel övezett kultuszuk van. Minthogy Bollywood filmjei szeretik kölcsön venni, vagy inkább átformálni a nyugati (hollywoodi) filmek sémáit (kulturális mimikri1), így várható volt, hogy előbb-utóbb Indiában is lesznek szuperhősfilmek. Ugyan már korábban is jellemző volt, hogy egy filmben esetleg a főhős valamilyen erős érzelmi hatás miatt szinte természetfeletti képességekkel ruházódott fel (pl. a Dilwale Dulhania Le Jayenge című film végén a főhős immunis lesz a düh hatására az ütésekre és kb. 8 emberrel verekszik egyszerre), és a csoda soha nem volt természetellenes egyik filmben sem (pl.: Amar Akbar Anthony – a vak édesanya egy istenségtől visszanyeri a látását), de konkrét szuperhőse a bollywoodi filmnek a Krrishig még nem volt. Azonban e filmnél is látni fogjuk, hogy Bollywood nem pusztán Hollywood-másolást jelent, hiszen a Krrish nem egyszerűen egy szuperhősfilm, hanem inkább egy összefoglalása mindannak, amit ezalatt értünk – természetesen a bombayi filmesek és nézők szája íze szerint.

 
 

Írta: Benke Attila

Az alábbi szöveg az ELTE BTK Filmelmélet és filmtörténet szakán 2008 őszén tartott „Bollywood: Kulturális identitás, globalizáció és műfaji kérdések” című kurzusra írt házidolgozatként készült. A dolgozatban azt a kérdést kellett vizsgálni, mennyiben követi a Krrish a nyugati szuperhősfilmek mintáit, illetve mennyire marad meg bollywoodi filmnek.

 

 

Bollywoodi film hollywoodi témára

 

 

Az 1987-ben készült hollywoodi sikerfilm, a Három férfi és egy bébi újragondolása a kétezres évek közepén megjelent bollywoodi produkció, a Heyy Babyy. A két filmben ugyan akad néhány közös vonás, de sok olyan különbséget is felfedezhetünk, amelyek a két készítő ország kulturális és társadalmi szférában megjelenő eltéréseit reprezentálják.

 

Írta: Zsolt Beatrix

Az alábbi szöveg az ELTE BTK Filmelmélet és filmtörténet szakán 2008 őszén tartott „Bollywood: Kulturális identitás, globalizáció és műfaji kérdések” című kurzusra írt házidolgozatként készült. A dolgozatban azt a kérdést kellett vizsgálni két film összehasonlítása révén, hogy milyen módon adaptálják bollywoodi közegre a hollywoodi filmekből átvett témákat.

 

 

Klánok: A Kapoor dinasztia

 

 

 

Az első klán az indiai filmgyártás történetében. A legnagyobb és egyben az igazi túlélő família: a Kapoorok uralták a hindi filmgyártás minden korszakát. Történetük egészen az 1920-as évekig, a némafilmek korszakáig nyúlik vissza, amikor az alapító, Prithviraj Kapoor otthagyta Pesavárt Bombay kedvéért. Lenyűgöző személyiségével és színpadias gesztusaival üstökösszerűen vált a fekete-fehér némafilmek bálványozott sztárjává. Csillaga nem áldozott le a hangosfilmek megjelenésével sem - ő szólalt meg először a vásznon 1931-ben. Ez volt az Alam Ara, az első indiai hangosfilm.  
Emlékezetes szerepek fűződnek nevéhez: 1941-ben volt Nagy Sándor (hindiül Sikander), aki meghódította Perzsiát és Kabult, aki eljutott India határáig, és ő volt a Nagy Akbar császár a Mughal-e-Azam című legendás filmben.

 

 

Kulisszatitkok - Vizuális effektusok

 

 

Az Om Shanti Om grandiózus zenés jelenetei között a Dhoom Taana elkészítése jelentette a legnagyobb kihívást a stáb számára - Deepika Padukone-t a '70-es évek legnagyobb bollywoodi sztárjai közül három mellé is a vászonra kellett varázsolni, ez pedig természetesen csakis egy profi vizuális stúdió szakembereivel és számítógépek segítségével sikerülhetett. Lássuk, hogyan is zajlottak a munkálatok a bollywoodi filmesek boszorkánykonyhájában.

 


 
Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
Filmajánlók véletlenszerűen

Zindagi Na Milegi Dobara (2011)

Zindagi Na Milegi Dobara (2011)

A Zindagi Na Milegi Dobara (Csak egyszer élsz) a 2011-es év egyik legnagyobb indiai filmsikere volt, mely a nyugati közönség előtt is szépen szerepelt. Egy fiatal rendezőnő, Zoya Akhtar második filmje, mely fiatalos hangvételével és játékosságával magával ragadta a nézőket,...

Rock On!! (2008)

Rock On!! (2008)

 Láttak már olyan bollywoodi filmet, amelyben rockszámok szolgáltatják a „daljeleneteket” és egy rockzenekarról szól? Én azelőtt nem, és biztos, hogy a Rock On!!-t sem jutott volna eszembe magamtól megnézni. Végülis hindi filmet nem ezért néz az ember, ilyet nyugati...

Taare Zameen Par (2007)

Taare Zameen Par (2007)

 A Taare Zameen Part nevezte India tavaly az Oscarra, a film azonban még a jelölésig sem jutott el. Az Akadémia nyíltan meg is súgta, miért: túl hosszú, túl zenés, túl Bollywood. Pedig a TZP ennél kevésbé bollywoodi már nem...

Dil To Pagal Hai (1997)

Dil To Pagal Hai (1997)

Vicces, látványos, fülbemászóak a dalok és kitűnő a színészi játék – ez a benyomása mindenkinek, aki látta a Dil To Pagal Hait. Igazi Yash Chopra-film, látszólag klasszikus szerelmi románc, ám a valóságban ennél több.