Ma 2024. április 20., szombat, Tivadar napja van.

A Krrish mint szuperhősfilm

 



A 2000-es években a nagyköltségvetésű bollywoodi filmeknél megfigyelhető az a tendencia, hogy az indiai sajátosságok mellett dominánssá válik egy-egy jellegzetes műfaj is a filmekben. A Krrish szintén ezen filmek sorába tartozik, habár még erősen jelen vannak benne a klasszikus indiai filmre jellemző jegyek is. Már az előzményének tekinthető film, a Koi Mil Gaya is ehhez a vonalhoz kapcsolódik, mint a sci-fi műfajának bollywoodi reprezentációja. Így lett a Krrish a sci-fi alapok után az első nyugati stílusban készült szuperhős-film.

 

Írta: Geréb Zsuzsanna

Az alábbi szöveg az ELTE BTK Filmelmélet és filmtörténet szakán 2008 őszén tartott „Bollywood: Kulturális identitás, globalizáció és műfaji kérdések” című kurzusra írt házidolgozatként készült. A dolgozatban azt a kérdést kellett vizsgálni, mennyiben követi a Krrish a nyugati szuperhősfilmek mintáit, illetve mennyire marad meg bollywoodi filmnek.

 

 

A Krrish már a címében, illetve a főhős teljes nevében (Khrishna) utal a műfajra, habár indiai kontextusban mitológiai témájú filmre is következtethetnénk. Krishna jelentése felsőbbrendű lény, isteni hős, vagyis „szuper”-hős. Ahhoz azonban, hogy a film a szuperhős műfajhoz legyen sorolható, átkell vennie néhány alapvető mintát amerikai elődeitől. A nyugati szuperhős-filmeknek két nagy típusa van, az egyik, amikor a szuperhős valóban rendelkezik „szuper” képességekkel, illetve, amikor a jelmez és a különböző technikai eszközök teszik azzá.1 A Krrish inkább az előbbihez közelít és azon belül is talán leginkább Superman figurájához.

Ahogy Superman, Krrish is születésétől fogva rendelkezik emberfeletti képességekkel, amit a közvetlen hozzátartozók, a nevelőszülők, illetve a nagymama fedez fel. Mindketten egy idegen civilizáció hatására kerültek ebbe az állapotba. Superman maga is része volt ennek a civilizációnak, Krrish csak közvetetten, az apján keresztül egy földönkívülitől kapta rendkívüli képességeit. Supermanhez hasonlóan, a kezdetekben Krrish sincs tisztában azzal, hogy mitől olyan más, mint a többiek. Egyikük sem ismeri az okát különleges képességeinek mindaddig, amíg valamely hozzátartozójuk erről fel nem világosítja őket. Különbség azonban, hogy míg Superman a hétköznapi életben egy „lúzer” figura, tökéletes ellentéte szuperhős személyiségének, addig Krrish személyisége teljesen kiegyenlített, híján van bármiféle kettős személyiségnek. 
 
 
 

 

Supermanre és a többi szuperhősre is jellemző, hogy létrehoznak egy kettős identitást, melynek köszönhetően képesek lesznek beintegrálódni a társadalomba, annak ellenére, hogy szuperhősök. Krrish esetében ez a kérdés nemigen merül fel, a világtól elzártan él egy kis faluban a hegyek között. Krrish olyan, mintha nem tudná kontrollálni az erejét. Túl messzire üti a labdát vagy éppen túl nagy erővel dobja meg a kőhalmot, ezért senki sem akar vele játszani. Supermant az ereje ellenére nevelőszülei próbálják úgy nevelni, hogy képes legyen beilleszkedni, ezzel szemben Krrish-t a nagyanyja megpróbálja elrejteni, megmenteni a világtól.

Egyik amerikai szuperhős-filmre sem jellemző, hogy a hős a világtól elszigetelten éljen, hiszen a szuperhősök létét éppen a környezetük teszi értelmessé. A Krrish első felében a hős szuperhős mivolta szinte teljesen irreleváns, azonkívül, hogy ez alaphelyzetének meghatározója és némileg színesíti a szerelmi szál kibontakozásának folyamatát. Ez mégsem zavaró, mert kapunk rá magyarázatot, ami egyben meg is teremti a szerelmi szál nyugodt kibontakozásának lehetőségét. Ez pedig a nagymama traumatikus élménye, miután a fia és a menye halálát pont ezek a szuperképességek okozták, és nem akarja, hogy ez még egyszer megismétlődjék.

 


 
 
 

A szerelmi szál ilyen fokú hangsúlyozása természetesen nem a hollywoodi filmből átvett minta, hanem a bollywoodi filmek nélkülözhetetlen sajátossága. A hollywoodi filmben a szerelmi szál egy mellékszál, ami a végén majd egy plusz motivációt jelenthet a gonosz legyőzésében. A Krrish-ben is megvan a hősnő, mint plusz motiváció, azonban a szerelmi szál semmiképp nem tekinthető mellékszálnak a filmben. Ez a szál indítja el az egész cselekményt. Priya kéri Krrish-t arra, hogy menjen Szingapúrba, miatta lázad fel nagyanyja és eddigi élete ellen. A film legnagyobb részében Krrish mindent Priyáért tesz, ő jelenti számára az elsődleges motivációt. Az apja és Dr. Arya ehhez képest egy mellékszál, ami keretezi a film cselekményét. Ebből a szempontból a filmben egyértelműen erősebbek a bollywoodi jegyek, mint a szuperhősfilm műfaji jellemzői.

A Krrish-ben nem jelentkezik annyira az, ami minden szuperhősfilm fontos sajátsága, a hős magánya. Érinti ugyan a magány, mert nemigen tud beilleszkedni, de neki mindig ott van a nagymamája, aki a világot jelenti számára, és akivel egy jó ideig meg is elégszik. A szuperhősöknél ez a magány a mindennapi-én és szuperhős-én konfliktusából fakad, ami a Krrish-ből szinte teljesen hiányzik. Krrish-nek nincs kettős identitása, mivel sosem kellett beilleszkednie teljesen a hétköznapi emberek közé, egy nagyobb társadalmi közegbe. Emiatt ez a probléma csak akkor merül fel először, amikor beteszi a lábát a nagyvárosba és olyan helyzet elé kerül, ami végül döntésre kényszeríti. Úgy jön el otthonról, hogy megígéri a nagymamájának, hogy sosem fedi fel képességeit. Ami végül mégis arra kényszeríti, hogy felfedje szuperhős mivoltát az ismét egy amerikai séma, a lelkiismeret mozgatóereje. Amint a szuperhős meglát egy bajbajutottat, előtör belőle a kötelességtudat. A legtöbb szuperhősfilmben mindig kulcsjelenet, amikor a hősnek először kell képességeit felfedve beavatkoznia egy eseménybe.

 

 
 

A Krrish-ben ez az a jelenet, amikor a cirkuszban kitör a tűz, és Krrish váratlan döntéshelyzet elé kerül. Ragaszkodjon-e a nagyanyjának tett ígérethez, vagy tegye azt, amit embersége diktál? Végül természetesen az ígéretét megszegve segít a bajbajutottakon, egyben először ölti magára szuperhős-maszkját. Ezzel veszi kezdetét a filmnek valóban a műfajra emlékeztető szakasza, amitől kezdve Krrish ténylegesen is hasznát veszi képességeinek. Ugyanakkor nem viszi túlzásba szuperhősi tevékenységét, mindössze négy alkalommal válik azzá. Ezek abszolút klasszikus szituációk: a hős segít a bajbajutottakon, legyőzi a banditákat, illetve megmenti az emberiséget a főgonosztól.

A főgonosz kapcsán igen szembetűnő az, hogy a film szinte egyáltalán nem tér ki arra, hogy milyen globális következményei lehetnek a gonosz győzelmének. A hollywoodi filmekben, még ha nem is globális az érintettség, csak egy adott városra vonatkozik, az elsődleges motiváció akkor is egy adott közösség megmentése. Krrish-t csakis személyes motivációi vezérlik, ami pedig a bosszú apja elvesztéséért. Arra, hogy a jövőbe látó gépet megsemmisítsék, különösebb figyelmet nem fordítanak, az a fontos, hogy az apja és a szerelme megmenekült. A globális fenyegetettség tehát inkább csak a néző számára jelent feszültségkeltő elemet.

A Krrish-ben a szuperhős jelmeznek nincs akkora szerepe, mint a hollywoodi filmekben, inkább csak jelzés szintű és korántsem annyira átgondolt, mint amerikai társaié. Krrish véletlenül pillantja meg a maszkot a földön, ami inkább csak arra szolgál, hogy megadja a végső lökést a közbeavatkozáshoz. Egy kompromisszum volt az ígérete és kötelességtudata között. A jelmez másik része, a hosszú kabát, szintén nem egy különlegesebb darab, inkább csak az apjára való utalás, mivel azelőtt ő viselte. Öltözéke egyáltalán nem a jellegzetes szuperhősruhákra emlékeztet, inkább csak egy férfira, aki felvett egy álarcot. Ez szintén a kettős identitás hiányából fakad, miszerint valójában nincs funkciója a ruhának. Supermannél vagy Pókembernél a jelmez belső állapotuk kivetülése, vagy Batmannél pedig egyenesen a szuperhős státusz feltétele. Tehát ilyen értelemben Krissh öltözékének nincs ekkora jelentősége, az egyetlen funkciója az, hogy elfedje kilétét.

 

 
 

 

Látvány szempontjából a Krrish már semmiben sem marad el az amerikai változatoktól, speciális effektekben és a környezet megteremtésében hasonlóan gazdag és nagyszabású. Bizonyos jelenetekben egyértelműen felismerhetőek az idézetek, azok a jelenetek, amiket a Batmanből, a Supermanből, a Pókemberből, vagy a Mátrixból kölcsönzött. Az idézés szintén nem szokatlan a bollywoodi filmek, az elődök előtti tisztelgés szinte minden film elengedhetetlen része, ugyanakkor szórakoztató elemként is szolgál.

Szintén hiányzik a hollywoodi filmekben megjelenő klasszikus dilemma, hogy a hősök vállalják-e szuperhős mivoltukat vagy sem. Ez elsősorban a szuperhős-léttel járó felelősség súlyát és a magány elfogadását jelenti. Az, hogy sosem lehet a társadalomnak teljes mértékben része, Krrish esetében egyáltalán nem merül fel, a képességeivel járó felelősségérzet meg talán még annyira sem. Ő valójában jól érzi magát az elszigeteltségben, az egyetlen dolog, ami hiányzik neki, az a szerelem. Ezt mutatja, hogy a film végén mindannyian visszatérnek a nagymama házába, és feltehetően ott kezdik meg közös életüket. Nincs tehát társadalmi felelősségtudat, nem kell választania magány és közösségi élet között, nála nem összeegyeztethetetlen a szerelmi kapcsolat és a szuperhős-lét. Fel sem merül, hogy a képességeivel hasznára lehetne a társadalomnak, mert nemcsak apja, de saját példája is megmutatta már, hogy az emberek csak felhasználnák saját önző céljaikra. A társadalommal való kapcsolattal csak negatívumok járnak, az hogy ebből a kapcsolatból bármilyen pozitív eredmény születhessen, nem tűnik valószínűnek. Sokkal fontosabb az individuális hős, illetve közvetlen hozzátartozói és a köréjük csoportosuló motivációk sora. Krrish is segít az embereken, ha arra kerül a sor, de alapvetően nem motiválja az, hogy egész életében az embereket szolgálja és védelmezze.

 

 
 

Megtalálhatók még természetesen azok a különbségek is, amik az alapvető bollywoodi jellegzetességekből fakadnak. Ilyen a film hossza, ami másfél-két óra helyett három órás. Ebből csak a film utolsó negyven perce foglalkozik a klasszikus szuperhős-filmekre jellemző fő cselekménnyel, a film többi részében a szerelmi szál bonyolódik. Ez a film utolsó harmada, ami a gonosz legyőzéséről és az apja megmentéséről szól. Másik jellegzetesség, hogy az érzelmek sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak, mint az amerikai változatokban, ahol inkább a pszichológiai motivációk dominálnak. Krrish belső lelki világa közel sincs olyan összetetten felépítve, mint például Batmané vagy Pókemberé, akiknek karaktere pszichológiailag igen összetett. A Krrish nem veszi át a szuperhős-filmeknek ezt a lélektani bonyolultságát, hanem még mindig inkább az érzelmekre és a szórakoztatásra koncentrál.

A narratíva nyugati szemmel vett abszurditása szintén megfigyelhető a történet bizonyos pontjain. Ennek legszembetűnőbb megnyilvánulása a zenés betétek, illetve a színészi játék, amik teljesen idegenek a műfaj nyugati változatától. Emellett nyugati szemmel talán kicsit „gagyinak” tűnik a gonosz figurája és a jövőbelátó gép, amivel át akarja venni az uralmat a világ felett. Ezek a műfajtól teljes mértékben függetlenek, a bollywoodi film olyan jellemző sajátosságaiból erednek, mint a teátralitás és a kauzalitás háttérbe szorulása. Ugyanakkor magát a műfajt tekintve sem mondható tisztán szuperhős-filmnek, keveredik benne fantasy, akció, sci-fi, musical és romantikus vígjáték is. A Krrish esetében úgy tűnik, hogy a bollywoodi alap az, ami biztosabb, amibe beillesztődnek a szuperhős-filmekre jellemző legfontosabb elemek. Egyértelműen több különbséget lehet találni, mint hasonlóságot hollywoodi és bollywoodi változat között és nagyon erősek az összetéveszthetetlenül bollywoodi jegyek is.

 

 
 
 

 

Azonban a másik oldalról is tapasztalhatunk fontos különbségeket, ha a klasszikus bollywoodi filmre gondolunk. A Krrish 2006-ban készült, amikor a bollywoodi film jelentős változásokon ment át. A globalizáció során a forgalmazási rendszer elkezdett átalakulni, fontos tényezőjévé téve a külföldi piacot. Ennek egyik eredménye volt, hogy olyan filmeket is készítettek, amik kevésbé követték a hagyományos sémákat, egyben megfigyelhetővé vált a tiszta műfajok felé való elmozdulás.2 Ennek a folyamatnak az egyik következménye a Krrish, illetve már filmbeli előzménye a Koi Mil Gaya is.

Sok mindenben eltérnek tehát ezek a típusú filmek a tipikus bollywoodi filmektől, habár a Krrish-re ezek közül még csak kevesebb jellemző. A szuperhősfilm műfaja felé való eltolódás egyértelmű, de nem jellemző a szerelmi szál háttérbe szorulása, ahogy az más ilyen típusú filmeknél megfigyelhető. Ezzel szemben a zenés-táncos jelenetek valamelyest később szerepet kapnak, de még így is négy zenés betétje van a filmnek, amiből egy nagyszabású táncjelenettel is társul. Emellett nagyobb hangsúlyt kap az aláfestő zene, mint eddig, jobban elkülönül diegetikus és nem-diegetikus zene. Nem találunk már annyi cselekményszálat sem a filmben, mint az korábban jellemző volt. Ebben a Krrish átvette a hollywoodi kettős motiváció mintáját, ami egy fő szálra és egy mellékszálra bontja a cselekményt, amiből az egyik rendszerint szerelmi szál. Ez a szuperhős-filmek esetében általában a mellékszál, amitől viszont eltér a bollywoodi változat, mert itt a szerelmi szál az, ami egyértelműen a középpontban van.

A legfontosabb bollywoodi jegyeket tekintve, a zenés betétek, a hossz, a hangsúlyos szerelmi szál alapján a Krrish tipikus bollywoodi film. Még műfaját tekintve is inkább kevert, mint tisztán szuperhősfilm. A Krrish így még mindig elsősorban bollywoodi film és csak annak keretein belül szuperhősfilm.

 

 


1 Varró Attila: Finom vonal, tiszta vonal. Szuperhősök reneszánsza. Filmvilág 2008/07. pp. 4-7.

2 Vajdovich Györgyi: Műfajváltozat és műfaji keveredés. A bollywoodi film és a musical. Metropolis 2008/3. pp. 86-89.

 

Hozzászólások   

 
#1 rita 2010-01-23 19:09
légyszi rakjátk a félistennőkhöz deepika padukone-t is...hirdetem az oldalt.. :D :-)
 
 
#2 kadarferenc 2010-01-24 21:36
Milyen "fél"? ISTENNŐ!!! :zzz
 
 
#3 eliska 2010-01-27 21:23
jaj :P
 

A hozzászóláshoz be kell lépned.

Vetítések

2016. július 1. 18:00
Hawaa Hawaai  (2014)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 15. 18:00
Prem Ratan Dhan Payo (2015)
Indiai Kulturális Központ

2016. július 29. 18:00
Shool (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. augusztus 19. 18:00
Hum Saath Saath Hain (1999)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 2. 18:00
Iqbaal (2005)
Indiai Kulturális Központ

2016. szeptember 16. 18:00
Koi Mil Gaya (2003)
Indiai Kulturális Központ

2016. október 28. 18:00
Phir Milenge (2004)
Indiai Kulturális Központ

Legújabb hozzászólások
Filmajánlók véletlenszerűen

Fanaa (2006)

Fanaa (2006)

A 2006-os Fanaa (Belepusztulni) egy sajátos bollywoodi film, melyben a szívszorító melodráma a thrillerek izgalmával és humoros jelenetekkel keveredik.

Mohabbatein (2000)

Mohabbatein (2000)

Aki látott már bollywoodi filmet, megszokhatta, hogy a középpontban kibontakozó romantikus szál mellett számtalan kisebb-nagyobb szerelmi történet bukkanhat fel a rokonok, barátok és egyéb mellékszereplők révén, különféle alternatíváit nyújtva a férfi-nő kapcsolatnak. A Mohabbatein, angol címén Love Stories három fiatal...

Aaja Nachle (2007)

Aaja Nachle (2007)

Az Aaja Nachle mindenképpen 2007 legnagyobb bollywoodi meglepetésfilmje, és egyben talán az év legjobbja is. Alapjait tekintve jól bevált sémára épül - adott néhány lelkes, hétköznapi figura és nekik kell a szinte lehetetlent véghezvinniük, egy klasszikus színpadi darabot kell bemutatniuk...

Yamla Pagla Deewana (2011)

Yamla Pagla Deewana (2011)

 Bollywood az elmúlt évtizedben nagyon radikális változáson ment át. Az új filmek egyre többet és többet merítenek a hollywoodi filmes hagyományokból, ami elsősorban a készülő bollywoodi filmek műfajiságán látszik meg: míg a bollywoodi filmek hagyományosan maszáláfilmek voltak (azaz a...