Félúton Bollywood és Hollywood között
Azért a helyzet persze nem tragikus és nem kell félni attól, hogy Bollywood filmes hagyományai akár hirtelen, akár szép lassan eltűnnének, de egyértelmű és szembetűnő tendencia, hogy az utóbbi öt-tíz évben egyre több bollywoodi film vesz át egyre több elemet a nyugati filmes eszköztárból, elsősorban természetesen Hollywoodtól. (Ezt a folyamatot általában 2004-től, azaz a Main Hoon Na és a Dhoom megjelenési évétől számítják.)
Természetesen ez a mostani nem az első (és feltehetőleg nem is az utolsó) filmtörténeti fordulat Bollywood esetében: gondoljunk csak arra, hogy mennyire különböznek egymástól például a 70-es évek filmjeinek Amitabh Bachchan által formált „dühös fiatal” hősei a 90-es években könnyben úszó szemmel a szülők áldásáért esedező Shahrukh Khan-karakterektől. És természetesen az sem újdonság, hogy Bollywoodon észrevehetőek a nyugati filmvilág hatásai, hisz kisebb-nagyobb összefonódások, kölcsönhatások mindig is jelen voltak Bollywood történetében: már a legelső indiai filmvetítés is a francia Lumiere fivérekhez kapcsolódik, az indiai filmek zenéjére pedig az ötvenes évektől napjainkig nagy hatással bírnak a nyugati filmzenék és a különböző nyugati zenei trendek. Ez a változás, nyugati hatás azért szembetűnő mégis, mert most nem pusztán az indiai nemzeti filmezés karakterének fejlődéséről van szó, hanem a hetvenes években kiforrott és népszerűvé (sőt, India védjegyévé) vált bollywoodi filmes forma átalakulásáról, azaz egy viszonylag állandó és stabil egyedi filmes hagyomány esetleges megváltozásáról.
Nem kell ködös találgatásokba bocsátkozni, hogy mik lehetnek a pontos okai ennek a folyamatnak, hiszen elég kézenfekvő, hogy a globalizáció és az ezáltal megváltozott nézői célcsoport állhat a félutas filmek népszerűségének hátterében. Bollywood fénykorában a filmek célcsoportja könnyen meghatározható volt, mivel a filmek forgalmazása és terjedése földrajzilag követhető volt (azaz leginkább Indiát és a környező keleti országokat célozta meg). Ez később a tömegkommunikáció fejlődésével és a külföldre vándorló indiaiak (NRI-ok) gyarapodó táborával átalakult, hiszen a kivándorolt indiaiak továbbra is igényt tartottak a bollywoodi filmekre. Bollywood hamar felismerte a remek piaci lehetőséget az NRI-ok filmigényében, hiszen bár számszerűen nem lenne a külföldi indiaiak száma meghatározó Bollywood közönségéhez képest, de az Amerikában vagy Nyugat-Európában eladott mozijegyek ára akár ötvenszerese is lehet az Indiában eladott jegyekének.
A külföldön élő indiaiak mellett más alapvető oka is van Bollywood „nyugatizálódási” folyamatának. A globalizáció hatására Bollywood hagyományos piacain is egyre elterjedtebbé és közismertebbé válnak a nyugati filmek, így a hollywoodi filmek Indiában is lassan a hétköznapi kultúra részévé vállnak. Ezek a folyamatok a nagyvárosokban még erősebbek, és éppúgy, mint ahogy egy nyugaton eladott mozijegy drágább, mint egy indiai, ugyanúgy Indián belül is többet hoz egy nagyvárosi multiplexben eladott mozijegy. Így a műveltebb, nyugati kultúrán iskolázott, nagyvárosi közönség igényei jobban befolyásolják a filmek gyártását, mint a nagyobb lélekszámú, de sokkal szegényebb vidéki közönségé, és ez természetesen a filmeken is érződik.
Egyrészt – mint ahogy arról már szó volt – megfigyelhető, hogy az újabb bollywoodi filmek egyre több és több nyugati elemet vesznek át, másrészt a hagyományos bollywoodi filmes megoldások alkalmazásakor sokszor tapasztalható egyfajta felülemelkedett önirónia, a „nyugati tekintet”, azaz sokszor mintha láthatatlanul kikacsintanának a filmkészítők a hollywoodi filmeket is néző mozilátogatókra. Pont emiatt ezek a filmek sok esetben egyszerre működnek klasszikus bollywoodi filmként és egyúttal a klasszikus maszálá nyugati nézőpontú paródiájaként is. Például minden idők második legnézettebb indiai filmje jelenleg a 2010-es Dabangg, melynek túljátszott, nagyon erősen látványközpontú akciójelenetei egyszerre élvezhetőek az indiai kisfaluk nézőinek igazi verekedős jelenetekként (hiszen ők ehhez hasonló akciójeleneteken nőttek fel) és a nyugati filmeket preferáló NRI vagy indiai nézők számára akciófilm-paródiaként. Sőt valószínűleg ez a kettősség is szerepet játszott a film átütő sikerében.
Mindezek fényében már-már zavarbaejtő látni, hogy ezek a félutas filmek nem is csak azzal küzdenek meg, hogy Bollywood és Hollywood alapvetően eltérő hagyományai között félúton valahogy életképesek maradjanak, hanem még több ellentmondást hordoznak magukban, hiszen egyszerre próbálnak hitelesek és értékesek lenni az indiai nézők számára, és próbálnak kulturális pótlékot nyújtani a honvágyas NRI-ok számára, egyszerre próbálják szórakoztatni a maszáláfilmekre vágyó vidéki nézőket és a nagyvárosok Hollywood-rajongóit is. Ezek a hatások és folyamatok ugyan alapvetően ellentétesek, de mégis megférnek egymás mellett ugyanazokban a filmekben különböző arányokban: sok esetben a bollywoodi filmek önként felvállalják önellentmondásosságukat, és a hagyományos bollywoodi filmes elemek egyszerre szerepelnek bennük önmagukként és önmaguk paródiájaként is. És ha valami, akkor ez az ügyes többolvasatúság, kulturális dinamizmus viszont valószínűleg nagyon is tisztán bollywoodi vonás.
Végül pedig a félutas filmeket létrehívó folyamatban még egy fontos szereplő van: mi. Mármint a hagyományosan nem Bollywood célcsoportjába tartozó Bollywood-nézők és kollektíven az egész – Bollywoodot megismerő és elismerő – nyugati világ. Ugyanis a globalizációhoz hasonlóan ez a folyamat is kétirányú: a félutas filmek megjelenésével párhuzamosan Bollywood az utóbbi években a nyugati érdeklődés tárgyává is vált. Például Andrew Lloyd Webber 2002-ben színpadra állított egy bollywoodi stílusú és tematikájú broadway musicalt (Bombay Dreams), 2001-ben a Moulin Rouge! – melyet szintén bevallottan Bollywood inspirált – újra divatba hozta nyugaton a musicaleket, ezt követően a 2008-as év egyik legmeghatározóbb és mind kritikailag, mind pénzügyileg egyik legsikeresebb filmje a hollywoodi melodrámát Bollywood esztétikumával párosító Gettómilliomos volt.
Azaz összességében elmondható, hogy aggodalomra semmi ok, mivel biztosan nem csak egyszerűen arról van szó a félutas filmek esetében, hogy Bollywood a globalizáció hatására elkezdett beleolvadni a hollywoodi normák által meghatározott globális tömegfilmes trendekbe, hogy így eladhatóbb legyen. Bollywood nem tűnik el, legfeljebb átalakul.